قصیده «بُرده بوصیری»، اثر جاودانه شرفالدین محمدبن سعید بوصیری در نعت حضرت محمد (ص)، در 800 سال گذشته همواره مورد توجه نخبگان هنر خطاطی بوده و چه بسیار کارستانهایی که با گنج او از دستان هنروران ایران بهوجود آمده است. یکی از این شاهکارها، نسخهای به خط ملا علاءالدین تبریزی است که در گنجینه ملک نگهداری میشود.
سعدی را به زنجیر بسته بودند و مانند بردگان با او رفتار می کردند. آن قدر وضعیت او و سایر بردگان اسفناک بود که دل هر تازه واردی را در شهر «طرابلس» (در لبنان امروزی) به درد می آورد. از همان شروع اسارت در سال ۱۲۲۷ میلادی توس
هم زمان با آغاز درس گفتارهایی درباره خواجوی کرمانی در مرکز فرهنگی و بین الملل شهر کتاب، ترجمه ایتالیایی «همای و همایون» خواجوی کرمانی در ایتالیا منتشر شد.
یکی از ملزومات سیر و سلوک در همه ادیان به خصوص عرفان اسلامی، وجود پیر، مرشد و راهنمایی است که با فراز و نشیب راه سخت و طولانی سلوک آشنا بوده و سالک را در هر لحظه هدایت کند. آنچه که در این مقاله با هم مرور می کنیم، لزوم داشتن پیر از زبان مولاناست.
تصویر مولانا در مثنوی معنوی تفاوت بسیاری با مولانای غزلیات شمس دارد. مولانا در مثنوی معلمی است که هر موضوع را از زاویه دید خود نگریسته و با توجه به علم، دانش و آگاهی که دارد آن را بررسی می کند.
مثنوی اثر تعلیمی حضرت مولانا است. مولانای عاشقی که در غزلیات شمس دیده می شود به جای ذکر و دعا کارش سرودن شعر و دو بیتی و ترانه است. در حالی که 16 سال بعد از رفتن شمس و اتمام غزلیات تصویر دیگری از او در مثنوی معنوی دیده می شود.
نثر عرفانی یکی از مهمترین گونههای نثر فارسی است که از طرفی باید پیچیدهترین احساسات و نیازهای انسانی را شرح میداد و از طرفی باید ساده میبود تا مخاطب آن را بفهمد.
واقف شدم و پیش از آن که روی به حکم آرم شما را نصیحتی خواهم کرد، اگر به گوش دل شنوید، ثمرات آن در این دنیا نصیب شما گردد و اگر بر وجه دیگر حمل افتد، من باری به نزدیک دیانت و مروت خویش معذور باشم.
من کیسه ها بستدم و به نزدیک بونصر آوردم و حال باز گفتم. دعا کرد و گفت خداوند این سخت نیکو کرد و شنودهام که بو الحسن و پسرش وقت باشد که به ده درم درمانده اند و به خانه بازگشت و کیسه ها با وی بردند و پس از نماز کس فرستاد و قاضی بو الحسن و پسرش را بخوا
آورده اند که چون کار بقراط حکیم بالا گرفت و حکمت خود در بسیط عالم بسط کرد، عزلت اختیار کرد و در غاری رفت و هم آنجا تنها روزگار میگذاشت تا پادشاه وقت را علتی پدید آمد و طبیبان از معالجت عاجز شدند.پس رسولی به بقراط فرستاده او را استدعا کرد تا ملک را معالجت
مقاله حاضر، پس از نگاهی گذرا به تاریخچه زبان و ادبیات فارسی از روزگاران کهن تا عصر حاضر، ادبیات حماسی و اقسام حماسه، ادبیات غنایی و ساختار آن و ادبیات تعلیمی و جایگاه این نوعِ ادبی را در زبان فارسی بررسی و سپس خوانندگان گرامی را با نثر فارسی و سیر تحول آن