• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
 
 
 
  • موضوع :
  • کلمات کلیدی :
 
 
 
لیست دوره ها > دروس خارج اصول > كتاب النكاح (آیت الله شبیری زنجانی)
 
 
  •   درس 22
  • کلمات کلیدی : مرضعه - مرتضع - مطلقه - حامله - رضاع
  • چکیده : خلاصه جلسات قبل و اين جلسه در جلسات پيش به تناسب تفسير «فانه يشتريها باغلى الثمن» كه جواز نظر براى مريد تزويج بدان تعليل شده، به بحث از مخصص بودن علت پرداختيم و گفتيم كه از علت تنها تخصيص شخص حكم مذكور در دليل استفاده مى‏شود نه تخصيص سنخ حكم تا از آن مفهوم سلبى استفاده شود، بنابر اين اگر در روايت ديگر حكمى بر روى طبيعت برده باشد و علتى هم براى آن ذكر نكرده باشد اين دو دليل با هم منافات ندارد. و در توضيح آن آورديم كه از علت مى‏فهميم كه حكم معلّل اختصاص به افراد متعارف دارد ونسبت به افراد غير متعارف دليل ما ساكت است. ولى بزرگان مى‏گويند كه از علّت نفى حكم معلل در غير موارد علّت استفاده مى‏شود، در اين جلسه ما دو وجه براى تقريب كلام ايشان ذكر كرده، و در ادامه وجه سومى در خصوص محلّ بحث آورده، وجه اول را نقد كرده، ادامه بحث را به جلسه آينده واگذار خواهيم كرد.
  • ادامه
  •   درس 23
  • کلمات کلیدی : رضاع - شير - زانيه - موطوئه به شبهه - شهرت - مرجحات - حامله
  • چکیده : خلاصه جلسات قبل و اين جلسه در جلسه پيش چند تقريب در باره اينكه حكم جواز نظر براى مريد تزويج مربوط به مطلق ازدواج نيست و تنها به مورد معلّل «انما يشتريها باغلى الثمن» و غلاء مهر اختصاص دارد، بيان و نقد شد. در اين جلسه دو تقريب از تقاريب مذكور مورد بررسى و نقد قرار مى‏گيرد. سپس در تكميل مباحث پيشين به اين نكته خواهيم پرداخت كه اراده‏اى كه براى جواز نظر مريدِ تزويج معتبر است، چه اراده‏اى است؟ اراده فعلى يا تعليقى يا اعم از آن دو است؟
  • ادامه
  •   درس 24
  • کلمات کلیدی : رضاع - زنا - زوجه - متعه - مملوكه - محلله - شير - موطوئه - اب - ابن - مفقودالاثر - ولايت بر مسلم
  • چکیده : خلاصه جلسات قبل و اين جلسه‏ در جلسات قبل تعليل جواز نظر به «فانه يشتريها باغلى الثمن» به تفصيل صحبت كرديم، در اين جلسه ابتدا تذكرى در باره وجه اولى كه ديروز ذكر كرديم، عرض مى‏كنيم، سپس شرحى دوباره پيرامون «اراده» در روايات بحث خواهيم كرد، سپس چند فرع ديگر در همين بحث را متعرض خواهيم شد.
  • ادامه
  •   درس 25
  • کلمات کلیدی : زاني - زانيه - مرضعه - مرتضع - فراش - استبراء - امه - قاتل - شير - رجل
  • چکیده : خلاصه جلسات قبل و اين جلسه‏ در جلسات پيش در باره جواز نظر مردى كه مى‏خواهد با زنى ازدواج كند، يا كنيزى بخرد؛ به وى بحث شد، در اين جلسه در باره اختصاص حكم به اصيل و عدم شمول آن نسبت به وكيل و ولى و فضولى بحث مى‏گردد. در ادامه به بررسى مسأله 27 (جواز نظر به زنان ذمى) پرداخته، بحث سندى در باره سكونى و نوفلى و بحث مفصلى در باره وثاقت عباد بن صهيب خواهيم آورد.
  • ادامه
  •   درس 26
  • کلمات کلیدی : خنثي - غير مدخوله - بهيمه - زنا - شير
  • چکیده : خلاصه درس قبل و اين جلسه: در جلسه پيش بحث جواز نظر به نساء اهل الذمّه مطرح شد و در اين باره برخى روايات مسأله مورد بحث قرار گرفت و از جمله سند روايت عبّاد بن صهيب بررسى گرديد. نتيجه آن شد كه وثاقت وى مسلّم و قطعى است، ولى عامى بودن او را نمى‏توان اثبات كرد و به هر حال، روايت مزبور كه در آن تعليل شده: «انّهم اذا نهوا لاينتهون» - يا موثّقه است و يا صحيحه. در اين جلسه خواهيم ديد كه آيا - آنچنانكه مرحوم آقاى خوئى(ره) فرموده‏اند - مى‏توان از تعليل ياد شده دريافت كه حكم جواز نظر شامل اهل ذمه يا مطلق كفّار مى‏شود يا نه؟ و در اين راستا روايات باب را با توجّه به نُسخ و نقلهاى متعدّد، مورد تدقيق و درايت قرار خواهيم داد.
  • ادامه
  •   درس 27
  • کلمات کلیدی : رضاع - نكاح - وطي - موطوئه شبهه - امر - محلله - رجل
  • چکیده : خلاصه جلسات پيش و اين جلسه‏ موضوع بحث اين جلسه درباره جواز نظر به نساء اهل ذمه و نيز الحاق اهل بوادى به آنها مى‏باشد. در جلسه پيش برخى از روايات مسئله مطرح گرديد. در اين جلسه در ادامه بحث روايات، روايات عباد بن صهيب را مجدداً آورده و نظر مرحوم آقاى خوئى و آقاى حكيم (ره) و استاد - مد ظله - را نسبت به الحاق اهل بوادى با عنايت به كلام مرحوم سيد بيان خواهيم نمود. موضوع بعدى بحث اين جلسه بررسى يك از شرايط جواز نظر به نساء اهل ذمه - يعنى قيد عدم تلذذ - مى‏باشد. در اين خصوص، ابتدا نظر مرحوم آقاى خوئى و مرحوم آقاى حكيم را نسبت به مستند شرط مزبور مطرح نموده و سپس به نقد آن مى‏پردازيم.
  • ادامه
  •   درس 28
  • کلمات کلیدی : مجهولي التاريخ - نكاح - زوجه - فسخ - قرعه - خواهر - طلاق - انفساخ - حق - وطي - شرط - اسقاط - مهريه - استمتاع - مكره - مضطر - رضايت - حديث رفع - خلع - تداعي
  • چکیده : خلاصه درس قبل و اين جلسه: بحث در اين بود كه از جواز نظر به كفار در دو مورد استثناء شده است: الف - نظر با تلذذ، بعضى از فقهاء و مرحوم آقاى خوئى (ره) بر حرمت نظر با تلذذ به آيه شريفه «قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم» - با دو تقرين متفاوت - استدلال كرده‏اند، در اين جلسه به نقل و نقد كلام ايشان مى‏پردازيم. ب - نظر با ريبه، مرحوم آقاى خوئى (ره) براى حرمت نظر بات ريبه به ياه شريفه «والذين هم لفروجهم حافظون» تمس كرده‏اند. در اين جلسه كلام ايشان را هم بررسى مى‏كنيم. به نظر استاد مى‏توان به ايه شريفه «فلا تخضعن بالقول فيطمع الذى فى قلبيه مرض» استدلال كرد، هر ند دلالت اين ايه نيز محل تأمل است.
  • ادامه
  •   درس 29
  • کلمات کلیدی : ازدواج - مجهولي التاريخ - قرعه - طلاق - احتياط - استمتاع - محرمات - واجبات - اجبار - حاكم - مهريه - اصاله الصحه - علم اجمالي - عده - آزار - نفقه - جماع
  • چکیده : خلاصه جلسات پيش و اين جلسه‏ در جلسه 27 اشكال سيد (ره) در الحاق نساءِ اعراب و بوادى به نساء اهل ذمه مطرح شد. وجه اشكال مرحوم سيد در الحاق اعراب به اهل ذمه، بحث مى‏شود و سپس اشكالى در مورد جواز نظر به اهل ذمه مطرح مى‏گردد و در پايان مسأله حرمت نظر با ريبه، چه از نظر دليل، و چه از نظر نوع حرمت، بررسى مى‏شود.
  • ادامه
  •   درس 30
  • کلمات کلیدی : ازدواج - طلاق - اجبار - لابعينه - امه - اصل - مجهول التاريخ - خواهر - فضولي - سكري - مرجحات
  • چکیده : خلاصه جلسات پيش و اين جلسه‏ در اين جلسه جواز نظر به اهل ذمه بررسى شده و اختصاص جواز به صورت حرج نوعى انكار گرديده ملاك جواز، سلب كردن احترام از سوى خود آنها دانسته مى‏گردد، سپس اشكالى را كه سابقاً به مرحوم آقاى خوئى در تخصيص حكم به صورت عدم شهوت نموده بوديم ناوارد خواهيم دانست، در خاتمه به تفسير آيه غضّ پرداخته به معناى «غض» و «من» اشاره مى‏شود. در ضمن بحث دليل عام عدم جواز نظر از روى شهوت را نيز خواهيم آورد.
  • ادامه