يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 - 9 ذيقعده 1445 - 19 مي 2024
تبیان، دستیار زندگی
در حال بار گزاری ....
مشکی
سفید
سبز
آبی
قرمز
نارنجی
بنفش
طلایی
همه
متن
فیلم
صدا
تصویر
دانلود
Persian
Persian
کوردی
العربیة
اردو
Türkçe
Русский
English
Français
مرور بخشها
دین
زندگی
جامعه
فرهنگ
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
فروشگاه اینترنتی
موضوع :
کلمات کلیدی :
شماره جلسه
صعودی
نزولی
5
10
15
20
30
40
50
لیست دوره ها
>
دروس خارج اصول
>
كتاب النكاح
(
آیت الله شبیری زنجانی
)
درس 129
کلمات کلیدی :
شوهر - ايمان - اسلام - نفقه - نکاح - کفائه - زوجه - کافر - نسب - شغل - عامه - مبسوط - اهل تسنن - شيخيه
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
در آغاز اين جلسه نكتهاى را در استدلال به مفهوم آيه شريفه «فاعتزلوا النساء فى المحيض» بر جواز وطى در دبر متعرض مىشويم.
سپس در ادامه جلسه قبل به ادامه بررسى كلام مرحوم آية الله خوئى (ره) در استدلال به آيه شريفه «فأتوهنّ من حيث امركم الله» بر حرمت وطى در دبر مىپردازيم و پس از آن رواياتى را كه به آيات قوم لوط استشهاد كرده بود بررسى مىكنيم و سپس به بررسى كلام شهيد ثانى در مسالك مىپردازيم.
در پايان گذرى به روايات حرمت وطى در دبر داشته، كيفيت جمع بين آنها و روايات مجوّزه را بيان مىداريم و به نتيجه بحث مىرسيم كه وطى در دبر ذاتاً جايز است، لكن از حقوق شوهر نيست و مشروط به رضايت زوجه است، والله العالم.
ادامه
درس 130
کلمات کلیدی :
اهل کتاب - حره - کنيز - ازدواج - متعه - کعبي - انتصار - مشرک
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
در جلسات گذشته ادله جواز وطى در دبر، مورد بررسى قرار گرفت و به اين نتيجه رسيديم كه وطى در دبر ذاتاً حلال است ولى از حقوق زوج به شمار نمىآيد و در صورت عدم رضايتِ زوجه، حرام مىگردد. در اين جلسه ضمن طرح مجدد يكى از ادله جواز، كراهت وطى در دبر را اثبات كرده و سپس به مناسبت وجود قيد «و ان رضيت» در نقل روايت ابن أبى يعفور و عدم وجود آن در سائر نقلها، بحثى در مورد تقديم اصالة عدم زياده در دوران امر بين اصالة عدم زياده و اصالة عدم نقيصه مطرح مىگردد.
ادامه
درس 131
کلمات کلیدی :
شوهر - شيعه - اثنا عشري - سني - خلق - دين - نکاح - مفاهيم - ولي - مصلحت - شارب الخمر - شافهين
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
به مناسبت روايات مورد استناد در جواز وطى در دبر، چون در يكى از روايات تعبير «اذا رضيت» داشت و در بعضى روايات ديگر اين تعبير نبود، به بحث از اصل عدم زياده پرداختيم. چون اين بحث در موارد زيادى مورد استفاده است، قدرى به تفصيل آن را بررسى نموده و پس از اين نيز پى مىگيريم و چون فقها و اصوليين اين بحث را ذيل روايات «لا ضرر» و در اينكه آيا قيد «فى الاسلام» يا «على مؤمن» در اين روايات اصالتاً وجود دارد يا نه؟ مطرح كردهاند، ما نيز همان بحث را طرح كرديم. در اين جلسه نيز احتمالات مختلفى را در مورد اصل عدم زياده و سپس ترجيح اين اصل بر اصل عدم نقيصه (يا بالعكس) و همچنين ديگر اصول عقلايى مشابه چون اصل عدم خطا و ... مطرح نموده و بعضى موارد را مورد نقد و بررسى قرار مىدهيم.
در جلسه قبل گفته شد كه مرحوم آقاى شريعت ره مىفرمايند، در هيج نسخه معتبرى از رواياتِ «لا ضرر»، قيد «فى الاسلام» را نيافتهايم. پس از آن مرحوم آقاى نائينى متذكر شدهاند كه غير از نهاية ابن اثير و تذكره علامه، صدوق نيز در فقيه آن را با قيد «فى الاسلام» در كتاب الارث، البته مرسلاً نقل كرده است. مرحوم آقاى خمينى(قدس سره) نيز كه مرسلات صدوق را حجت مىدانند، با اينهمه در اين مورد با مرحوم شريعت هم عقيدهاند و ايشان تقريبى نيز داشتند كه در جلسه قبل مطرح كرديم كه اين زياده در فقيه را در اثر دو اشتباه مىدانستند كه توضيح آن گذشت.
ادامه
درس 133
کلمات کلیدی :
همسر - سني - ازدواج - کفو - مومن - مسلم - ايمان - ولايه - ائمه عليم السلام - اولياء - مصلحت - دين - مجلسي - شکاک - عبدالکريم بن عمرو - سهل بن زياد - ابوبصير - اصحاب اجماع - ابن ابي عمير - بزنطي - صفوان - اهل يصره - ناصبي ها - واقفه - حسين بن موسي
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
در جلسات گذشته به تناسب قيد «اذا رضيت» در يكى از روايات ابن أبى يعفور بحث دوران بين نقيصه و زياده را مطرح كرديم و نتيجه گرفتيم كه هر چند در مواردى كه فقط دوران بين سبق قلم و سقط قلم باشد، حكم به ساقط شدن از قلم مقدم است، ولى در انطباق اين قاعده به مواردش بايد مجموعه عوامل مؤثر در نقيصه يا زياده را در نظر بگيريم. در جلسه گذشته شمارى از عوامل زياده و نقيصه را برشمرديم و در اين جلسه نيز به برخى از اين عوامل اشاره مىكنيم و نتيجه مىگيريم كه نسبت عوامل زياده و نقيصه، عموم من وجه است. سپس تطبيق اين بحث را بر روايت ابن أبى يعفور بررسى مىكنيم و در پايان مسأله كراهت وطى در دبر را مجدداً بررسى كرده به اين نتيجه مىرسيم كه وطى در دبر كراهت شديد دارد.
ادامه
درس 134
کلمات کلیدی :
ازدواج - مسلمين - کفار - سنخ حکم - شهادت - مرد - زن - نهي - مفهوم - کنيز - حره - شوهر - محاده - ثواب - حرام - واجب
چکیده :
? خلاصه درس قبل و اين جلسه:
در اين جلسه بحث در جواز وطى در دبر حائض مىباشد كه ضمن بيان ارتباط آن با مسأله وطى در دبر، به طرح اقوال در مسأله پرداخته و اجماع و شهرت ادعا شده در جواز وطى در دبر حائض را نقد كرده و روايات مسأله را بررسى مىنماييم. ماحصل جمع بين روايات، حرمت استمتاع از موضع دم بوده و ساير موارد نهى شده كه از جمله آنها وطى در دبر است (به اختلاف موارد)، محكوم به كراهت خواهد بود.
ادامه
درس 135
کلمات کلیدی :
زوج - ايمان - خلق - امانت - ولي - تزويج - مصلحت - ناصبي - واقفه - حميد بن زياد - حسين بن محمد بن سماعه - ايمان - مستضعف - ميرحبه - مدريه - حروري
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
بحث ما در وطى در دبر بود و در حالت غير حيض، قائل به كراهت شديد شديم. مسأله ديگرى كه از جهتى به بحث قبلى ارتباط دارد، مسأله تمتع از زن حائض كلاً و وطى در دبر در حال حيض خصوصاً مىباشد. كسانى كه در حال حيض قائل به جواز باشند، در غير حال حيض نيز به جواز قائلند و نه بالعكس. در اين جلسه به نقل اقوال در اين مسأله و سپس بررسى آيات و روايات اين باب در نحوه جمع بين روايات خواهيم پرداخت.
ادامه
درس 137
کلمات کلیدی :
ازدواج - ناصبيه - مومنه - سنيه - مستضعفه - کنار - خلق - ولي - دين - نکاح - آداب - حسن خلق - شوهر - اسارت - ضال - مخالف - مستضعف - چبت - شيعه - نواصب
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
در جلسه پيش رواياتى كه ظاهر آنها دلالت بر حرمت يا حليت وطى در دبر در حال حيض دارد، مورد بررسى و تحقيق قرار گرفت؛ نتيجه آن شد كه تنها روايتى كه از لحاظ سند و دلالت قابل اخذ مىباشد، روايت عمر بن يزيد است كه دلالت بر حرمت دارد. همچنين برخى از رواياتى كه ظاهر آنها حرمت را در حال حيض منحصر به خصوص موضع الدم دانسته، مورد بررسى قرار گرفت و مفهوم تعبير «ما دون الفرج» در بعضى از آنها بيان شد. در اين جلسه ابتدا توضيحى بيشتر درباره مراد از اين تعبير در احاديث خواهيم داد و شواهدى از روايات خواهيم آورد. سپس شمارى ديگر از روايات مذكور كه ممكن است از اطلاق يا عموم آنها جواز فهميده شود، مورد بررسى قرار خواهد گرفت. در نهايت مسأله 3 باب مورد بحث قرار خواهد گرفت يعنى حصول يا عدم حصول نشوز زوجه با عدم تمكين نسبت به وطى در دبر بررسى خواهد شد.
ادامه
درس 138
کلمات کلیدی :
ازدواج - متعه - دشمن - خداوند - رسول الله - محبت - ذلت - پدر - بزنطي - سرائر - کافره - کتابيه - زوجه - کتابي - مهريه - اجر - استمتاع
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
در جلسه پيش براى اثبات حرمت وطى در دبر در حال حيض به دو روايت به ظاهر صحيح، عمر بن يزيد و عمر بن حنظله تمسّك كرده، و از ظهور قوى «ما بين اليتين» در دُبر، و نيز از اينكه تفخيذ، حداكثر تمتع مجاز شمرده شده بود، عرض كرديم كه تقييد روايات مجوزه به غير دبر، مقدم بر حمل روايات ناهيه بر كراهت است، و لذا قائل شديم كه :
الاحوط لو لم يكن الاقوى از مباشرت در غير موضع دم در حال حيض بايد اجتناب كرد در اين جلسه ضمن خدشه در سند اين دو روايت، قائل به جواز با احتياط استحبابى در ترك خواهيم شد، آنگاه با ادامه بررسى ادله تحقق نشوز به وسيله عدم تمكن زوجه از وطى در دبر، به لحاظ اينكه وطى در دبر را از حقوق شوهر نمىدانيم، خواهيم گفت كه نشوز با امتناع زوجه محقق نمىشود.
ادامه
درس 139
کلمات کلیدی :
ازدواج - ناصبي - دشمن - پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم - ائمه عليهم السلام - شيعه - مستضعف - سني - امام علي عليه السلام - جبت - طاغوت - مخالف - اسلام - مشکاک - ولي - عبد... بن حماد - ابراهيم بن اسحق - واقفيه - نادوسيه
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
در جلسات گذشته پيرامون جواز يا عدم جواز وطى در دبر مرأة بحث گرديد. گروهى ادله اطاعت زوج بطور مطلق را دليل بر جواز وطى بر دبر دانستهاند بنحوى كه رضايت زوجه در آن شرط نيست. در اين جلسه در ابتدا ادله اطاعت زوج مورد بررسى قرار مىگيرد و عدم استفاده از اين ادله براى اثبات حقّ بر شوهر در وطى در دبر اثبات مىگردد. سپس مسأله 4 باب طرح گرديده و ادله وجوب غسل براى وطى در دبر مرأة طرح مىگردد و نهاياً التقاء ختانين به عنوان حدّ ادخال در وجوب غسل مطرح شده و روايت معارض آن مورد تأمل و بررسى قرار مىگيرد.
ادامه
درس 140
کلمات کلیدی :
نواصب - زيديه - بتويه - مخالف - شيعه - امام عليه السلام - قبري - بغض - مستضعف - صفوان - ابن ابي عمير - بزنطي - اصحاب اجماع - حسن بن محبوب - نادو سيد - خوارج - محمد بن علي بن عيسي - علي بن عيسي - قم - مهدور الدم - يهود - مالک جهنمي - ولايه - شهادتين - مصريها - عثمانيها - علي بن يعقوب - ابن نفال
چکیده :
? بسم الله الرحمن الرحيم
خلاصه درس قبل و اين جلسه:
در جلسه گذشته در دلالت آيه شريفه «او لامستم النساء» بر وجوب غسل در وطى در دُبر مناقشه كرده، و عرض كرديم چون معناى آيه كنائى است، ظهور آن در اطلاق قوى نيست. و در روايت مبطل صوم عرض كرديم : اگر بخواهد دليل بر ثبوت غسل باشد بايد اثبات ملازمه بين موجب غسل و بطلان صوم شود، و اين ملازمه ثابت نيست. و لكن روايات متعدّد صحيح السند داريم كه به اطلاق آنها تمسك مىشود، چند روايت نقل و بررسى شد. در اين جلسه بعد از نقل كلام مرحوم حكيم ره و آقاى خوئى ره و مناقشه در آنها، به بررسى ديگر روايات مىپردازيم.
ادامه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
آخرين مطالب
حوزه علميه
پیام های تسلیت مراجع تقلید، علما و...
حکومت، مردم را کریمانه اداره کند نه فقیرانه
انگیزه بانوان از ورود به حوزههای علمیه...
آیهای که باید در دستور کار مبلغین باشد
مسائل روز جامعه با نگاه تخصصی قابل...
ویژگیهای نماینده مجلس تراز انقلاب
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر...
حوزه علمیه در عرصه بانکداری اسلامی...
توصیههای اخلاقی استاد حوزه به طلاب...
لباس محرومیت زدایی از چهره مردم بر...