• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
 
 
 
 
 
 

و در صورتي كه به واسطه (باء) تعدي كند به معناي آوردن مي باشد (جاء به : آورد او ر) .

2- نصر :

ياري – ياري كردن – مصدر ثلاثي مجرد است .

3- فتح :

پيروزي – غلبه يافتن – مصدر ثلاثي مجرد است .

4- ناس :

رجوع شود به آيه 1 سوره ناس .

5- يدخلون :

در مي آيند – داخل مي شوند – فعل مضارع از ثلاثي مجرد باب فعل يفعل و در اين معنا به وسيله في استعمال مي گردد اما بسياري ازاوقات از باب توسع بدون في به كار رفته است مانند : دخلت الدار در اين صورت برخي (الدار) را مفعول به توسعي دانسته اند و برخي منصوب بنزع الخافض . دخل در صورتي كه به وسيله (باء) تعدي كند به معناي ادخل و در صورتي كه به وسيله علي تعدي كند به معناي مواجه شدن و ديدار كردن مي باشد .

6- افواج :

گروه گروه – دسته ها – جمعيتها – جمع مكسر بريا فوج .

7- سبح :

به پاكي ياد كن – از هر نقص منزه دادن – فعل امر از باب تفعيل است و در اين باب متعدي بي واسطه و يا با واسطه (لام) استعمال مي شود (سبح الله و لله) .

8- حمد :

ستايش كرد – ثناگويي – مصدر ثلاثي مجرد است .

9- استغفر :

آمرزش بخواه – فعل امر از باب استفعال است اين فعل در اين باب گاه متعدي دو مفعولي است و گاه به مفعول دوم خود به وسيله من تعدي مي كند گفته مي شود : استغفر الله الذنب و من الذنب .

10- تواب :

آمرزگار – بسيار توبه پذير – صيغه مبالغه است اين صفت اگر براي خداوند به كار رود به معناي بسيار توبه پذير و اگر براي بندگان به كار گرفته شود به معناي بسيار توبه كننده و بازگشت كننده است گويي خداوند با قبول توبه عبد ، به سوي او باز مي گردد و عبد با توبه خويش به سوي خدا .(توب : بازگشتن).

تركيب :


(اذ) ظرف زمان استقبال و متضمن معناي شرط ، در محل نصب و متعلق به