تبیان، دستیار زندگی
آیت‌ الله‌ علی‌ ثابتی‌ در سال‌ 1308 هجری‌ شمسی‌ برابر با سال‌ 1348 هجری‌ قمری‌ در همدان‌ در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و دوستدار خاندان‌ پاك‌ پیامبر(ص‌) به‌ دنیا آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت‌ الله‌ علي‌ ثابتي‌
آیت‌ الله‌ علی‌ ثابتی‌

آيت‌ الله‌ علي‌ ثابتي‌ در سال‌ 1308 هجري‌ شمسي‌ برابر با سال‌ 1348 هجري‌ قمري‌ در همدان‌ در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و دوستدار خاندان‌ پاك‌ پيامبر(ص‌) به‌ دنيا آمد.

تولد و دوران‌ كودكي

‌دوران‌ تحصيل‌

استادان‌ و دوستان‌

فعاليتهاي‌ فرهنگي‌

فعاليتهاي‌ سياسي‌

تولد و دوران‌ كودكي‌

آيت‌ الله‌ علي‌ ثابتي‌ در سال‌ 1308 هجري‌ شمسي‌ برابر با سال‌ 1348 هجري‌ قمري‌ در همدان‌ در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و دوستدار خاندان‌ پاك‌ پيامبر(ص‌) به‌ دنيا آمد. پدرش‌ حضرت‌ آيت‌ الله‌ ميرزا محمد همداني‌ از علماي‌ معروف‌ همدان‌ بود كه‌ خدمات‌ بسياري‌ را در همدان‌ انجام‌ داد وي‌ در زمان‌ مرحوم‌ آيت‌ الله‌ العظمي‌ حاج‌ شيخ‌ عبدالكريم‌ حائري‌ سالها در قم‌ به‌ تدريس‌ اشتغال‌ داشته‌ از شاگردان‌ طراز اول‌ آن‌ مرحوم‌ به‌ شمار مي‌رفت‌ بعد از درگذشت‌ آيت‌ الله‌ العظمي‌ حاج‌ شيخ‌ عبدالكريم‌ حائري‌ ايشان‌ به‌ همدان‌ عزيمت‌ كرده‌ و در سال‌ 1324 هجري‌ شمسي‌ برابر با محرم‌ سال‌ 1365 هجري‌ قمري‌ دار فاني‌ را وداع‌ گفت‌.

دوران‌ تحصيل‌

استاد ثابتي‌ در سن‌ هفت‌ سالگي‌ تحصيلات‌ خود را آغاز كرد. او در آغاز به‌ دبستان‌ رفت‌ و در سال‌ 1320 موفق‌ به‌ اتمام‌ آن‌ شد. پس‌ از آن‌ به‌ كسب‌ دروس‌ ديني‌ رو آورد و دروس‌ مقدمات‌ را در خدمت‌ پدر بزرگوارش‌ آغاز كرد؛ اما پس‌ از مدتي‌ پدرش‌ به‌ رحمت‌ پروردگار شتافت‌ و او ناگزير به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ رو آورد تا در آنجا در محضر عالمان‌ و استادان‌ فرهيخته‌ بهرة‌ بسيار ببرد.

او در سال‌ 1325 برابر با سال‌ 1366 هجري‌ قمري‌ به‌ قم‌ آمد و ضمن‌ اتمام‌ باقيماندة‌ دروس‌ دورة‌ مقدمات‌، به‌ تحصيل‌ دوره‌ سطح‌ رو آورد. پس‌ از آن‌ به‌ درس‌ خارج‌ آيات‌ عظام‌ و علماي‌ اعلام‌ دورة‌ خود راه‌ يافت‌ و سالها از محضر علم‌ و عمل‌ آنان‌ بهره‌مند شد. او در طي‌ اين‌ سال‌ها از تحصيل‌ اخلاق‌ اسلامي‌ و شركت‌ در درسهاي‌ اخلاق‌ نيز غافل‌ نماند و در كنار فراگيري‌ فقه‌ و اصول‌ به‌ تحصيل‌ علوم‌ فلسفي‌ نيز مبادرت‌ ورزيد.

استادان‌ و دوستان‌

آيت‌ الله‌ ثابتي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد. او كه‌ جامع‌ المقدمات‌ و بخشي‌ از سيوطي‌ را نزد پدر فرا گرفته‌ بود، در قم‌ در درس‌ مطول‌ آيت‌ الله‌ العظمي‌ شيخ‌ جواد تبريزي‌ شركت‌ كرد و معالم‌ را نزد او و نيز آيت‌ الله‌ العظمي‌ مكارم‌ شيرازي‌ و امام‌ موسي‌ صدر آموخت‌. او بخشي‌ از لمعة‌ را نزد شهيد آيت‌ الله‌ صدوقي‌(ره‌) و بخش‌ ديگر آن‌ و نيز رسائل‌ و مكاسب‌ را نزد آيت‌ الله‌ مشكيني‌ و كفاية‌ را نزد آيت‌ الله‌ ميرزا محمد مجاهدي‌(ره‌) فرا گرفت‌.

با پايان‌ يافتن‌ دروس‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ آيات‌ عظام‌ بروجردي‌(ره‌)، امام‌ خميني‌(ره‌)، گلپايگاني‌(ره‌) و اراكي‌ ـ رحمة‌ الله‌ عليهم‌ ـ راه‌ يافت‌ و سالهاي‌ متمادي‌ از محضر آنان‌ استفاده‌ كرد. همچنين‌ در بخش‌ علوم‌ عقلي‌، در درس‌ شرح‌ منطومه‌ و شرح‌ اشارات‌ آيت‌ الله‌ منتظري‌ شركت‌ جست‌.

آيت‌ الله‌ ثابتي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود با طلاب‌ و فضلاي‌ بسياري‌ رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ و دروس‌ پيش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ مي‌كرد كه‌ از جمله‌ آنان‌ مي‌توان‌ به‌ آقايان‌ آيت‌ الله‌ نيري‌ و آيت‌ الله‌ عراقچي‌ اشاره‌ كرد.

فعاليتهاي‌ فرهنگي‌

آيت‌ الله‌ ثابتي‌ در سالهاي‌ عمر خود تا به‌ امروز، در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌ خدمات‌ بسياري‌ از خود برجاي‌ نهاده‌ است‌. از جمله‌ آنها سفرهاي‌ تبليغي‌ به‌ مناطق‌ گوناگون‌، عضويت‌ در شواري‌ استفتائات‌ دفتر آيت‌ الله‌ العظمي‌ گلپايگاني‌(ره‌)، تدوين‌ كتاب‌ مجمع‌ المسائل‌ (حاوي‌ استفتائات‌ آن‌ مرجع‌ تقليد) و عضويت‌ در شوراي‌ استفتائات‌ آيت‌ الله‌ العظمي‌ صافي‌ گلپايگاني‌(ره‌) است‌.

همچنين‌ وي‌ سالها به‌ تدريس‌ كتب‌ دورة‌ مقدمات‌ و سطح‌ اشتغال‌ داشته‌ و از اين‌ رهگذر، طلاب‌ بسياري‌ را در مكتب‌ تشيع‌ تربيت‌ كرده‌ است‌.

 فعاليتهاي‌ سياسي‌

آيت‌ الله‌ ثابتي‌ در پيش‌ و پس‌ از انقلاب‌ در فعاليتهاي‌ سياسي‌ حضور داشته‌ است‌. او بارها به‌ افشاي‌ ماهيت‌ رژيم‌ طاغوت‌ در شهرهاي‌ گوناگون‌ پرداخت‌ همچنين‌ وي‌ از كساني‌ بود كه‌ به‌ ديدار تبعيد شدگان‌ در مناطق‌ گوناگون‌ كشور مي‌رفت‌؛ از جمله‌ آ نها، سفر به‌ ايرانشهر و ديدار با رهبر معظم‌ انقلاب‌ كه‌ در آن‌ روزگار در تبعيد به‌ سر مي‌بردند، بود.

آيت‌ الله‌ ثابتي‌ هم‌ اكنون‌ در قم‌ حضور دارد و از اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ است‌.