• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 448
  • يکشنبه 1385/12/13 ساعت 11:29
  • تاريخ :

''اعظم'' نیكوترین لقب برای توصیف شخصیت جامع الابعاد ‏رسول‌الله است

حجت‌الاسلام برنجكار با اشاره به روایات متواتر اسلامی مبنی بر برتری ‏پیامبر (ص) بر تمامی مخلوقات، لقب ''اعظم'' را برای ایشان جامعتر و نیكوتر از دیگر القاب ‏دانست و گفت: این توصیف در بین عرب ‏و اهل سنت سابقه‌ای طولانی دارد.

حجت‌الاسلام رضا برنجكار، عضو پژوهشگاه دارالحدیث مهمترین نام رسول الله را ''محمد'' و ''احمد'' مهمترین كنیه‌شان را ''اباالقاسم'' ‏و ''ابا ابراهیم'' و مشهورترین القاب ایشان كه در قرآن كریم هم ذكر شده است را ‏''اسوه'' و ''رحمه للعالمین'' دانست و گفت: در بین اعراب سه نوع اسم برای یك فرد ‏در نظر گرفته می‌شود، اول نام كه در هنگام تولد به فرد نسبت داده می‌شود، ‏دوم كنیه كه حالتی احترامی دارد و معمولاً با پیشوند ''ام'' و ''اب'' ذكر می‌شود و سوم ‏لقب كه در واقع توصیفی از خصوصیات رفتاری و اخلاقی فرد می‌باشد.‏

وی ''امین'' را متداولترین لقب پیامبر اعظم(ص) دانست و گفت: لقب، سختگیری و ‏ضابطه‌مندی اسم و كنیه را ندارد و در واقع خصوصیات فردی است كه نمود عینی ‏آن در چشم دیگران مهم و فرد بعد از مدتی با آن خصوصیت توصیف می‌شود، اگر ‏این توصیفات ادامه پیدا كرده و در بین همگان جا بیافتد تبدیل به لقب می‌شود، ‏پیامبر (ص) آنقدر راستگو و صدیق بود كه با لقب امین در بین همگان مشهور شد.‏

حجت‌الاسلام برنجكار با تاكید بر اینكه لقب باید درست و براساس واقعیت باشد، ‏اظهار داشت: القابی مثل پیامبر اكرم (ص) پیامبر خاتم (ص) و پیامبر اعظم (ص) ‏هیچكدام در قرآن و یا روایات ذكر نشده است بلكه در دوره‌ای خاص عده‌ای پیامبر ‏را با این ویژگیها توصیف كرده‌اند و با تكرارشان این القاب را برای پیامبر (ص) ماندگار ‏كرده است.‏

وی درباره انتخاب لقب ''اعظم'' برای پیامبر (ص) تصریح كرد: این توصیف در بین عرب ‏و اهل سنت سابقه‌ای طولانی دارد اما از لحاظ صحت و درستی این لقب باید ‏گفت كه اعظم به معنای عظیم‌ترین، همه صفتهای نیك چون راستگویی، كرامت و ‏عظمت را دربرمی‌گیرد و بر طبق روایات متواتر اسلامیو برتری ‏پیامبر (ص) از تمام مخلوقات، لقب ''اعظم'' نیكوتر و جامع‌تر از دیگر ‏القاب برای پیامبر (ص) می‌باشد.‏

عضو گروه فلسفه دانشكده پردیس قم وابسته به دانشگاه تهران نامگذاری سال 85 با عنوان ‏پیامبر اعظم (ص) را با توجه به وضعیت جامعه جهانی بسیار نیكو و قابل توجه ‏امت اسلام دانست و افزود: با توجه به جسارت دشمنان به ساحت مقدس پیامبر (ص) و زیر ‏سوال بردن عظمت ایشان بهترین كار برای مقابله به مثل و دفاع از بی‌حرمتی‌ها ‏و توهین‌ها، بهترین حربه مقابله تاكید بر عظمت پیامبر (ص) بود كه به شكل نیكو در این نامگذاری انجام ‏گرفت.‏

حجت‌الاسلام برنجكار با اشاره به صفت عدل الهی و دلیل قرار گرفتن آن در بین ‏اصول دین و رابطه اش با صفت اعظم در مورد پیامبر (ص) گفت: این لقب از لحاظ ذاتی مورد ‏اهمیت است. چرا كه برتر و والاتر و جامع الابعادتر از دیگر صفتها و لقبهاست از ‏سوی دیگر نامگذاری‌شان با عنوان پیامبر اعظم (ص) منشا حركت و بحث پیرامون ‏این شخصیت با عظمت می‌شود كه برای دفاع و پافشاری بر عظمت پیامبر (ص) ‏در شرایط كنونی ضروریست.‏

این پژوهشگر حوزه دین درباره ایجاد شبهه پیرامون لقب پیامبر ''اسلام'' كه ‏عده‌ای آن را انحراف و پافشاری بر پیامبر امت اسلام و نه امت جهانی با دین فراگیر اسلام است، می‌دانند، ابراز ‏داشت: خود این واژه‌ها در ذات شبهه‌برانگیز نیستند، چرا كه پیامبر اسلام كسی ‏است كه پیام اسلام را آورده، همانطور كه رسول الله به كسی اطاق می‌شود كه ‏فرستاده پروردگار است و هیچیك از این القاب بر عدم خاتمیت پیامبر (ص) ‏اشاره‌ای ندارند در واقع خاتمیت یك بحث جداست و اگر كسانی بخواهند از این ‏القاب برای ایجاد انحراف و شبهه استفاده كنند، قطعاً به هدفشان نخواهند رسید.‏

UserName