شنبه 15 ارديبهشت 1403 - 23 شوال 1445 - 4 مي 2024
تبیان، دستیار زندگی
در حال بار گزاری ....
مشکی
سفید
سبز
آبی
قرمز
نارنجی
بنفش
طلایی
همه
متن
فیلم
صدا
تصویر
دانلود
Persian
Persian
کوردی
العربیة
اردو
Türkçe
Русский
English
Français
مرور بخشها
دین
زندگی
جامعه
فرهنگ
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
فروشگاه اینترنتی
موضوع :
کلمات کلیدی :
شماره جلسه
صعودی
نزولی
5
10
15
20
30
40
50
لیست دوره ها
>
دروس خارج اصول
>
كتاب النكاح
(
آیت الله شبیری زنجانی
)
درس 70
کلمات کلیدی :
فحل - مرضعه - مالك - محلل له - ثدي - خاله - ازدواج
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض در ادامه بحث پيرامون وجه و كفين، در جلسه قبل ادله مرحوم صاحب جواهر و ضضض مرحوم آقاى خوئى (قدس سرهما) براى عدم استثنا مطرح و نقد شد. از جمله ادله ضضض صاحب جواهر (ره) در پاسخ به برخى روايات كه در آنها نامى از وجه برده نشده و ضضض تنها شَعر استثنا شده (از جمله درباره اهل كتاب و...)، اين بود كه چون نظر به شَعر ضضض در حال عادى ملازم با نظريه وجه دارد، نيازى به تصريح در روايت نيست و جواز ضضض نظر به شَعر به معناى تجويز نظر به وجه هم هست. در اين جلسه ابتدا برخى روايات ضضض را كه ممكن است ظهور بدوى در استثناى وجه و كفين داشته باشند ولى استدلال ضضض مرحوم صاحب جواهر (ره) نسبت به آنها صادق مىباشد، متعرض مىشويم سپس ضضض رواياتى را مىآوريم كه ظهور در استثناى وجه و كفين دارند و پاسخ صاحب جواهر ضضض (قدس سره) درباره آنها كارساز نيست. در خاتمه رواياتى را كه نظر اول را جايز و نظر ضضض دوم را ممنوع داشتهاند، مطرح نموده به تحليل و تحقيق آنها مىپردازيم.
ادامه
درس 71
کلمات کلیدی :
مرضعه - فحل - رضعات - ثدي - نسب - رضاع - عمار ساباطي - خواهر - طنوليه
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض درجلسات گذشته روايات پيرامون استثناء وجه و كفين از حكم لزوم ستر مورد ضضض بحث وبررسى قرار گرفت و در اين جلسه به بررسى حكم نظر مرد به محارم خود ضضض مىپردازيم، نخست تعريف محارم را ارائه داده و قيود لازم آن را بررسى مىكنيم، ضضض سپس دليل جواز نظر به محارم را ذكر كرده، از دلالت آيه ابداء زينت بر اين امر سخن ضضض مىگوييم، در خاتمه به تفسير عورت و بررسى سند و دلالت روايت حسين بن ضضض علوان كه با عنايت بدان عورت به مابين السرة والركبة تفسير شده، مىپردازيم.
ادامه
درس 72
کلمات کلیدی :
مرضعه - مرتضع - سن - توالي - فحل - اتحاد - كامل
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض در جلسه قبل در ضمن بحث پيرامون مسأله 32 بدين مطلب پرداخته شد كه مراد ضضض از «عورت» - كه در حكم استثناء شده - چه مىباشد و نظر مرحوم آقاى خوئى آن بود كه ضضض «مابين السّرة و الركبة» عورت است. ولى اين نظر را نپذيرفتيم و روايت مورد استناد ضضض ايشان (يعنى روايت حسين بن علوان) را هم از جهت سند و هم از نظر دلالت مورد ضضض مناقشه قرار داديم. در اين جلسه ابتدا رواياتى ديگر كه به ظاهر دلالت بر نظر مرحوم ضضض آقاى خوئى مىكنند نقل و بررسى شده و سپس ادله پيرامون نظر ما (يعنى اين كه مراد ضضض از عورت سوأتين است) مطرح مىشود.
ادامه
درس 73
کلمات کلیدی :
مرتضع - ثدي - خواهر - رضاعي - فطام - حولين - نائي - تعليقي - تخييري - استصحاب - اصل - ميل
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض در جلسات گذشته در باره اين مسأله كه عورت، «مابين السرّه والركبه» است يا فقط ضضض «سوأتين» است، سخن گفتيم. با نقل نظر آقاى خوئى(ره)، رواياتى را كه مىتواند ضضض دليل يا مؤيدى بر هر دو احتمال باشد، مطرح كرديم، اينك دو روايت قابل اعتنا كه ضضض بر احتمال اول دلالت دارد، باقيمانده كه مطرح مىكنيم، و پس از بحث سندى و ضضض دلالى به نتيجه خواهيم رسيد. ضضض ضمناً اشارهاى هم به اقوال مسأله نظر به محارم خواهيم افكند تا معلوم شود آيا ضضض اجماعى در مسأله هست يا نه؟
ادامه
درس 74
کلمات کلیدی :
رضاع - فطام - مرتضع - عدالت - قدماء - كبيره - وقف - حولان - ثدي - منجز - حرمت
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض در جلسه پيش ضمن نقد و بررسى متن و سند رواياتى كه مفهوم «عورت» را ضضض توسعه مىداد، سرانجام به اين نتيجه رسيديم كه مقصود از «عورت»، «سوأتين» است؛ ضضض نه «ما بين السّرة والركبة». آنگاه به اختلاف نظر برخى از فقها مثل مرحوم علاّمه در باره ضضض نگاه به ما عداالعورة و مواضع زينت اشاره كرديم و در پايان نتيجهگيرى كرديم كه در ضضض مورد محارم آنچه از حكم جواز نظر مستثنا شده، تنها عورتين است؛ در اين جلسه ضضض به نقد و بررسى دو تفصيل جداگانه در باره محرّمات بالرّضاع كه در نظر آية الله ضضض خويى و آية الله حكيم - رحمهما الله - مطرح شده، مىپردازيم: ضضض در باره عبارت مسأله 32 عروة الوثقى كه مىفرمايد: «يجوز النظر الى المحارم الّتى ضضض يحرم عليه نكاحهنّ نسباً أو رضاعاً أو مصاهرة ...» گفتيم كه مناسب بود مرحوم سيد قيد ضضض «أبداً» را ذكر مىنمود؛ زيرا كسانى مثل خواهرزن كه ازدواج با آنها حرام ابدى نيست، ضضض جزء محارم محسوب نمىشوند و جواز نظر تنها در مورد كسى است كه ازدواج با او ضضض حرام ابدى مىباشد.
ادامه
درس 75
کلمات کلیدی :
سن - مرتضع - دو - زيديه - اجرت - فطام - رضاع
چکیده :
خلاصه دروس قبل و اين جلسه: ضضض در جلسات گذشته ادله جواز نظر به محارم رضاعى بررسى گرديد و كلام مرحوم ضضض آقاى حكيم و مرحوم آقاى خوئى «قدس سرهما» نقل و نقد شد. در اين جلسه پس از ضضض ذكر سه مطلب به عنوان مقدمه بحث، بار ديگر بيان اين دو بزرگوار ذكر و اشكالاتى ضضض كه به كلام ايشان وارد است، تبيين مىگردد و خواهيم گفت كه در جواز نظر، تفكيك ضضض بين محارم رضاعى كه حرمت نكاح آنها با عموم «يحرم من الرضاع ما يحرم من النسب» ضضض ثابت شده با محارم رضاعى ديگر كه از روايات خاصه محرميت آنها اثبات شده، ضضض صحيح نيست. سپس به بررسى دليل عمده مرحوم آقاى خوئى (ره) بر حرمت نظر ضضض به محارم رضاعى (ادله تغسيل اموات) پرداخته و خواهيم گفت كه اين دليل بر ضضض فرض تماميت، تمام محارم رضاعى را شامل مىشود. و عمده دليلى هم كه به نظر ضضض ما تمام مى باشد ، اجماع است كه در آن فرقى بين اقسام محارم رضاعى نيست.
ادامه
درس 76
کلمات کلیدی :
مرتضع - سن - مرضعه - ولد - شمسي - قمري - تلفيق - ده - سي - فطام - رضاع
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض بحث جلسه گذشته در ادله جواز نظر به محارم بود، صحيحه عبيد بن زراره در ضضض اين زمينه مطرح گرديد، در اين جلسه دلالت اين روايت بر جواز نظر به سرِ محارم ضضض (به طور كلى) اثبات ميگردد و اشكالى كه در اين استدلال توهم مىگردد، پاسخ داده ضضض مىشود، در ضمن به بررسى كلام مرحوم آقاى خوئى(ره) در باره محارم رضاعى ضضض مىپردازيم (ايشان با توجه به تعليل وارده در روايات خاصه رضاع، حكم جواز نظر ضضض را در مواردى كه حرمت نكاح به وسيله رضاع با ادله خاصه «نه عمومات رضاع» ضضض ثابت شده نيز تعميم مىدهند) همچنين اشكالى را كه در جلسه قبل به كلام ايشان ضضض وارد ساختيم، با تقريبى پاسخ ميدهيم ولى از جهت ديگر تمسّك به تعليل را ناتمام ضضض مىدانيم.
ادامه
درس 77
کلمات کلیدی :
رضعه - ارتضاع - ثدي - توالي - غذا - انبات - اختلاط - شير - ميته - اختياري
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض در جلسه گذشته ادامه بحث محارم رضاعى را پى گرفتيم و درباره دلالت روايت ضضض صحيحه عبيد بن زراره و تعليل آن به تفصيل بحث كرديم و آن را به عنوان يك دليل ضضض بر جواز نظر به محارم رضاعى پذيرفتم . سپس صورت مسأله 33 عروة را كه درباره ضضض حكم نگاه به مملوكة است، مطرح نموده و بحث آن را به اين جلسه واگذار كرديم. ضضض در اين جلسه نيز با اشاره به نكاتى درعبارت عروة، مناقشه مرحوم آقاى خوئى بر ضضض ادعاى اجماع علامه و محقق كركى را بررسى نموده و پاسخ مىدهيم.
ادامه
درس 78
کلمات کلیدی :
رضعات - اشتداد - عظم - انبات - حرمت - نشر - فحل - مرضعه - وطي - شبهه
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض در جلسه گذشته به مناسبت بحث درباره مسأله 33 اشكال مرحوم آقاى ضضض خوئى(ره) به كلام مرحوم علامه و محقق كركى(ره) در باره اجماع نسبت به حرمت ضضض وطى امه كافر غير كتابى مطرح و پاسخ داده شد. در اين جلسه اين اشكال به گونهاى ضضض ديگر تحليل و پاسخ داده مىشود. سپس به اين بحث خواهيم پرداخت كه آيا دليل ضضض بر حرمت نظر به امه مزبور وجود دارد يا نه؟ آنگاه به بحث در باره حرمت نظر به امه ضضض مزوّجه و دلايل اقامه شده براى آن و اقوال مربوطه خواهيم پرداخت.
ادامه
درس 79
کلمات کلیدی :
رضعه - سير - مسمي - انبات - لحم - ارتضاع - ده - رضاع
چکیده :
خلاصه درس قبل و اين جلسه: ضضض در جلسه قبل دو مسأله را مورد بحث و بررسى قرار داديم: يكى جواز نظر به امه ضضض كافره غير كتابى بود كه در اين مسأله به اين نكته اشاره شده كه اجماع تنها دليل ضضض مىباشد كه بر حرمت وطى أمه كافره غير كتابى منعقد شده است و نظرى به ساير ضضض استمتاعات ندارد و مسئله ديگر كه در جلسه قبل بررسى گرديد نظر به امه مزوجه ضضض غير بود كه با توجه به صحيحه عبدالرحمن بن حجاج حرمت نظر را ثابت دانستيم. ضضض در اين جلسه ابتدا حاشيه مرحوم آقاى بروجردى (ره) پيرامون كلام سيد در ضضض عروة را بررسى و سپس بحث نظر به زوجه و امه معتدّه از وطى به شبهة را مطرح ضضض مىكنيم و به اين نتيجه مىرسيم كه در زوجه معتدة وطى به شبهه تمامى ضضض استمتاعات بجز وطى جايز مىباشد و ادله تنها حرمت وطى را ثابت مىكنند.
ادامه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
آخرين مطالب
حوزه علميه
پیام های تسلیت مراجع تقلید، علما و...
حکومت، مردم را کریمانه اداره کند نه فقیرانه
انگیزه بانوان از ورود به حوزههای علمیه...
آیهای که باید در دستور کار مبلغین باشد
مسائل روز جامعه با نگاه تخصصی قابل...
ویژگیهای نماینده مجلس تراز انقلاب
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر...
حوزه علمیه در عرصه بانکداری اسلامی...
توصیههای اخلاقی استاد حوزه به طلاب...
لباس محرومیت زدایی از چهره مردم بر...