• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
 
 
 
 
 
 

مطالعه آزاد

سير تاريخى نگارش‏ها در سده‏هاى مختلف

قرن اول: يحيى بن يعمر (م 89ق. ) به او كتابى در قراءت را نسبت داده‏اند.
قرن دوم: حسن بصرى (م 110ق. )، عبدالله بن عامر يحصبى (م 118ق. )، عطاء بن ابى‏مسلم ميسرة الخراسانى (م 135ق. )، ابان بن تغلب (م 141ق. )، محمد بن سائب كلبى (م 146ق. )، حسين بن واقدى مروزى (م‏151ق. )، خليل بن احمد (م‏170ق. ).
قرن سوم: يحيى بن زياد، معروف به فراء (م 207ق. ) مؤلف معانى القرآن و كتب ديگر، محمدبن‏جنيد (م 281ق. ) صاحب امثال القرآن، محمد بن مسعود عياشى داراى تاليفات بسيار و از جمله، تفسيرى معروف به نام خودش، قاسم بن سلام (م 224ق. ) مؤلف الناسخ و المنسوخ، القراءات و فضائل القرآن.
قرن چهارم: محمدبن يزيد واسطى (م 306 يا 309ق. ) مؤلف اعجاز قرآن، ابوعلى كوفى (م‏346ق. ) صاحب فضائل القرآن، ابن جرير طبرى (م 310ق. ) صاحب تفسير معروف، ابوبكر بن قاسم انبارى (م 328ق. ) نويسنده عجائب علوم‏القرآن، سيد شريف رضى (م 406ق. ) نويسنده تلخيص البيان فى مجازات القرآن.
ابن‏نديم در كتاب الفهرست‏خويش نام بسيارى از دانشمندان و كتب آنان را كه تازمان او، يعنى قرن‏چهارم، در زمينه‏هاى قرآنى وجود داشته است، ذكر نموده كه خود گوياى كثرت تاليفات در زمينه‏هاى مختلف است و ما تنها به‏ذكر ارقام و اعداد آن اكتفا مى‏كنيم.
تفسير، حدود 45 كتاب .
معانى القرآن، بيش از 20 كتاب.
لغات القرآن، 6 كتاب.
قراءات، بيش از 20 كتاب.
النقط و الشكل للقرآن، 6 كتاب.
متشابه القرآن، 10 كتاب.
ناسخ القرآن و منسوخه، 18 كتاب. (13)
از قرن پنجم به بعد مباحث قرآنى به صورت گسترده‏تر مورد عنايت دانشمندان قرار گرفت و تاليفات قرآنى رو به افزايش نهاد.
گفتنى است كه اصطلاح علوم قرآنى، آن گونه كه فعلا رايج است، با آن چه در سده‏هاى نخستين مصطلح بود، متفاوت‏است.
علوم قرآنى، در گذشته‏بر مباحث تفسيرى قرآن نيز اطلاق مى‏شد.
در واقع، علم تفسير، علمى از علوم قرآنى بوده است، همانند علم اعجازقرآن، علم تاريخ‏قرآن، علم ناسخ و منسوخ و... ,، اما به‏تدريج كثرت و تنوع مباحث‏سبب شد ميان مباحث علوم قرآنى و علم تفسير نوعى مرزبندى به‏وجود آيد. (14)