اعوذ و رب مضاف است (الفلق) مضاف اليه
(من شر) جار و مجرور متعلق به اعوذ و شر مضاف است (م) اسم موصول در محل جر
، مضاف اليه براي شر (خلق) فعل و فاعل ، جمله صله موصول است و محلي از
اعراب ندارد و عائد به موصول محذوف است تقدير : ماخلقه . محتمل است كه (م)
در اين آيه موصول حرفي (حرف مصدري) باشد در اين صورت ما حرف است و محلي از
اعراب ندارد و جمله بعد از خود را به تأويل مصدر مي برد و اين مصدر مؤول
مجرور مي باشد بنابر مضاف اليه بودن براي شر ع تأويل : من شر الخلق (خلق در
اين صورت مصدري است كه به معناي اسم مفعول استعمال شده است يعني : مخلوق)
(و) حرف عطف (من شر) جار و مجرور عطف بر آيه قبل است و مانند آن متعلق به
اعوذ است (غاسق) مضاف اليه براي شر (اذ) ظرف زمان به معناي حين در محل نصب
و متعلق است به شر و در اينجا مجرد از معناي شرطيت است (وقب) فعل و فاعل ،
جمله در محل جر مضاف اليه براي اذا (و من شر النفاثات) مانند و من شر غاسق
تركيب مي شود (في العقد) جار و مجرور متعلق به نفاثات (و من شر حاسد اذا
حسد) مانند آيه 3 تركيب مي شود .
(پايان ترجمه ، تجزيه و تركيب)
(سوره الفلق)
(والحمد لله رب العالمين)