• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
 
 
 
 
 
 

بدل از عم باشد در اين صورت متعلق است به يتساءلون مذكور البته اين احتمال مبتني بر اين است كه بدل گرفتن عن النبأ را از عم جائز بدانيم .
توضيح اينكه قاعده در باب بدل اين است كه هرگاه مبدل منه اسم استفهام باشد بايد همزه استفهامي روي بدل درآورده شود چنانكه ابن مالك گويد :
و بدل المضمن الهمزيلي همزا كمن ذا اسعيد ام علي
و در اينجا در صورتي مي توان عن النبأ را بدل از عم گرفت كه قائل به حذف همزه از ماقبل عن النبأ شويم .(العظيم) صفت براي النبأ در صورتي كه نبأ به معناي خبر بزرگ و مهم باشد نه مطلق خبر ، كلمه العظيم صفت تاكيدي است (الذي) اسم موصول در محل جر صفت دوم براي النبأ(هم) مبتدا (فيه) جار و مجرور متعلق به مختلفون (مختلفون) خبر براي هم و جمله هم ... صله براي الذي است و محلي از اعراب ندارد.

ترجمه :

نه چنين است بزودي آگاه شوند (4) باز البته بزودي خواهند دانست(5)

لغات :



1- كلا :

نه چنين است . كلا در قرآن كريم سي و سه بار به كار رفته است و در بيشتر موارد حرف ردع است و ردع به معناي منع نمودن و بازداشتن است و حرف ردع براي باز داشتن مخاطب از گفتار يا پنداري كه دارد مي آيد . نا گفته نماند كه كلا هميشه براي ردع نيست بلكه معاني ديگري نيز براي آن ذكر نموده اند از جمله :
1- به معناي (الا)ي اسفتاحيه (تنبيهي) به معناي هان – بهوش باشيد
2- به معناي حقا (به راستي)
3- حرف جواب (آري)
4- هرگز – به هيچ وجه (به نظر مي رسد كه