تبیان، دستیار زندگی
قف اصالة الوقف : غزالی میگوید برخی از معتزله اصل در اشیاء قبل از ورود شرع براباحه است . در این مورد دسته ای قائل به حظر و جمعی قائل به وقف میباشند . بنابر نظریه توقف در هر موردی که به تکلیف شرعی واقف نباشیم باید متوقف بمان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصالة الوقف

اصالة الوقف :

غزالی میگوید برخی از معتزله اصل در اشیاء قبل از ورود شرع براباحه است . در این مورد دسته ای

قائل به حظر و جمعی قائل به وقف میباشند . بنابر نظریه توقف در هر موردی که به تکلیف شرعی

واقف نباشیم باید متوقف بمانیم تا شارع نظر خود را بیان نماید . شیخ طوسی رحمت الله علیه توقفی

میباشد. همانگونه که اخباریها اعم از شیعه وسنی طرفدار این نظریه میباشند و به روایات بسیاری

نیز تمسک جسته اند .

1- حضرت امام صادق علیه السلام میفرماید : در مورد مشکوک توقف بهتر از وقوع در هلاکت است .

همانا هر حقی حقیقتی دارد و هر درستی نور و درخششی دارد . پس هرچه که موافق کتاب خدا

باشد آنرا اخذ کنید و هرچه که مخالف آن باشد با او مخالفت کنید.

2- در روایتی پس از ذکر مرجحات در مورد دوخبر متعارض در نهایت می افزاید : اگر با هیچ یک از مرحجات

مذکور امکان ترجیح یکی از دو خبر بر دیگری وجود نداشت بنابراین صبر کن تا امام خود را ببینی و آن

حضرت تکلیف را روشن کند زیرا توقف در مورد مشکوک بهتر از افتادن در مهلکه است .

حقیقت این است که روایات مورد استناد اخباریها وافی به مقصود آنان نمیباشد زیرا:

الف) در هر موردی که دلیلی وارد نشده باشد مورد شبهه نیست تا مورد روایات باشد.

ب) با ورود روایاتی مثل هرچیزی مباح است تازمانی که منعی از شارع برسد  مواردی که دلیلی در کار

نباشد از حکم شبهه خارج شده است.

ج) روایاتی که در مورد تعارض دو روایت حکم به توقف کرده متعارض است با روایاتی که در چنین موردی

حکم به تخییر کرده است .

د) از لحن و سبک روایات بدست میاید که توقف مستحب است در واقع روایات مذکور نصیجت گونه دستور

به توقف میدهند در حالیکه اگر شبهه تحریمیه باشد اجتناب و توقف واجب استو