توبه مرتد فطری
در مورد توبه مرتد فطرى اگر مرد باشد سه احتمال داده مىشود
درس خارج فقه - بحث حدود - حد ارتداد - جلسه سوم
آیةاللهالعظمی فاضل لنکرانی قدسسره
بسماللهالرحمنالرحیم
[مسئله1 ذکرنا فی المیراث المرتد بقسمیه و بعض أحکامه فالفطری لا یقبل إسلامه ظاهراً و یقتل إن کان رجلاً...]
در مورد توبه مرتد فطرى اگر مرد باشد سه احتمال داده مىشود: الف: ظاهراً و باطناً قبول نمىشود. ب: در باطن قبول است، ولى در ظاهر نمىپذیرند. ج: توبه مرتد فطرى مانند مرتد ملى است. به مرحوم ابنجنید اسکافى قدسسره احتمال سوم را نسبت دادهاند؛ (ر.ک: مسالکالافهام/15/24) یعنى اگر توبه کرد، تمام احکام مذکور لغو مىشود. طبق این نظر، توبهاش ظاهراً و باطناً قبول مىشود.
مقصود از ظاهر و باطن
احتمال دارد مقصود از باطن، عالم آخرت باشد؛ یعنى اگر از مرتد فطرى توبه جدى سر زند و واقعاً توبه کند، توبهاش باطناً پذیرفته مىشود و با آن توبه، او را در آخرت عقاب نمىکنند و به جهنم نمىرود؛ جهنمى که براى کافران مهیا شده است.
مقصود از ظاهر احکام عالم دنیا است. همانگونه که کافر نجس است، مرتد فطرى نجاستى شدیدتر از او دارد؛ زیرا، با توبه نجاست او از بین نمىرود و عباداتش باطل است.
بهجهت اینکه صحت عمل عبادى مشروط به اسلام است و این فرد غیرمسلمان است؛ پس از ارتداد، حق ازدواج با زن مسلمان را ندارد، حتى پس از توبه به همسر سابقش نمىتواند رجوع کرده یا با او ازدواج کند. بنابراین، توبهاش نسبت به این عالم و احکام شرعى آن هیچ اثرى ندارد؛ گویا از او توبهاى سر نزده است.
دو اشکال بر این احتمال
مرحوم محقق قدسسره در شرایع تعبیر جالبى دارد مىنویسد: «لا یقبل إسلامه لو رجع، یتحتم قتله وتبین منه زوجته وتعتد منه عدة الوفاة وتقسم أمواله بین ورثته وإن التحق بدار الحرب أو اعتصم بما یحول بین الإمام وقتله». (شرایعالاسلام /4/170) مىفرماید: این احکام باید بر مرتد فطرى بار شود؛ هر چند مرتد فطرى به یک کشور بیگانه پناهنده و کافر حربى گردد یا نقشهاى بکشد که حاکم شرع نتواند او را به قتل برساند؛ مانند اینکه خود را مخفى کند.
اشکال اول: آیا این فرد پس از توبه، مکلف به عبادت است؟ اگر بگویید: تکلیفى نسبت به عبادات ندارد، لازمهاش وجود فردى با عقل و کمال و تمییز است که از دایره تکلیف به نماز، روزه، حج و سایر عبادات خارج است؛ در حالى که کفار مکلف به فروعاند، همانگونه که مکلف به اصول هستند.
و اگر مىگویید: مرتد پس از توبه، مکلف به عبادات است، با قبول نشدن توبهاش قدرت بر انجام عبادت ندارد؛ زیرا کافر است. لذا، تکلیف در حقش، تکلیف به غیرمقدور است و راهى براى تصحیح عباداتش نیست. نکته دیگر اینکه فقها در باب قضاى نماز مىگویند:
اگر مرتد فطرى از ارتدادش توبه کرد، باید نمازهاى زمان ارتدادش را قضا کند؛ زیرا، در حال ارتداد اگر نماز نخوانده است، به سبب فوت شدن نماز باید قضا کند؛ و اگر نماز خوانده است بهواسطه کفر، آن نمازها باطل است.
فتواى فقها در مسئله قضاى نماز دلیل قبول توبه مرتد فطرى در ظاهر است؛ و بر وجوب قضا اجماع شده است؛ بلکه سید مرتضى قدسسره مىفرماید (ر.ک: المسایلالناصریات/251 253): مسلمانان بر وجوب قضاى نماز و عبادات فوت شده در حال ارتداد اجماع دارند. از طرفى فقیه کارى به قبول و عدم قبول عبادت ندارد، بلکه دنبال صحت و فساد آن است. اگر به وجوب قضا فتوا مىدهد، معنایش این است که اگر انجام داد، صحیح خواهد بود و بحث از قبول عبادت، ربطى به فقیه ندارد.
اشکال دوم: از آیه شریفهاى که حکم ارتداد را بیان کرده است استفاده مىشود توبه مرتد فطرى قبول است. آیه مىفرماید: «وَمَن یَرْتَدِدْ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُولَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ؛ افرادى از شما که از دینشان برگردند و کافر بمیرند، اعمالشان در دنیا و آخرت باطل مىگردد و آنان اصحاب آتشاند و در آن مخلد خواهند بود». (بقره/217)
اگر قرار است توبه مرتد فطرى قبول نشود، پس چرا قید «فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ» را آورده است؟ در این صورت، فرقى نمىکند ارتداد تا هنگام مرگ ادامه پیدا کند یا نه. این قید بیانگر فرق بین ارتدادى است که تا مرگ ادامه پیدا کند و ارتدادى که استمرارش با توبه از بین برود؛ که در آن صورت، حکم عوض شده و جزایى که در آن مطرح است بر شخص مترتب نمىشود.
اگر بگویید: آیه در مورد مرتد ملى است، مىگوییم: آیه اطلاق دارد و مرتد فطرى و ملى، هر دو را شامل مىشود. ظاهر اطلاقش نیز مؤثر بودن توبه براى مرتد فطرى و ملى است.
نقد صاحب جواهر قدسسره بر دو اشکال
ایشان در نقد اشکال اول مىگوید: اولاً: اختیار مىکنیم شخص مرتد، مکلّفِ به عبادت است؛ اما در عین حال عبادتش صحیح نیست. اگر قدرت بر انجام دادن عبادت ندارد، مسبب این امتناع خودش است؛ زیرا، با اختیار مرتد شده است و قاعده «الإمتناع بالإختیار لا ینافی الإختیار» در این مورد جریان دارد. این فرد با اراده خود مرتد شده و قدرتش را نسبت به انجام عبادت از بین برده است. به این کار سلب قدرت مىگویند، نه غیرمقدور؛ زیرا، این امتناع منافاتى با اختیار ندارد.
ثانیاً: اگر هم اختیار کنیم مکلف به عبادت نیست، باز هم محذورى پیش نمىآید؛ زیرا، شارع او را میت فرض کرده است. به همین خاطر به همسرش دستور مىدهد عده وفات بگیرد؛ اموالش را بین ورثه تقسیم کنند؛ لذا مىگوییم: هیچ تکلیفى ندارد.
اما فقها مسئله نماز قضا را در رابطه با مطلب دیگرى مطرح مىکنند، مىخواهند بین کافر و مرتد فرق گذارند. در مورد کافر مىگویند: «الإسلام یجبّ ما کان قبله». (بحارالانوار/6/23) لذا، عبادتهاى زمان کفرش قضا ندارد؛ به خلاف مرتد که عبادات زمان ارتدادش را باید قضا کند. ولى بحث نکردهاند از کدام مرتد فطرى قضا صحیح است. ممکن است نظرشان به زن مرتد فطرى باشد که توبهاش قبول مىشود.
بنابراین، طرح وجوب قضاى عبادات فوت شده در زمان ارتداد فقط به خاطر فرق گذاشتن بین باب کفر و ارتداد است. و ممکن است مرد مرتد فطرى به علت عدم امکان قضا، از مسئله خارج باشد و این خروج، سبب نمىشود مسئله بدون مورد باقى بماند؛ زیرا، زنى که مرتد فطرى است موضوع آن خواهد بود. (ر.ک: جواهرالکلام/41/607)
در حقیقت، صاحب جواهر قدسسره مایل به همین احتمال اول است؛ زیرا، در ادامه کلامش مىفرماید: در رابطه با توبه دو دسته دلیل داریم:
الف: ادلهاى که بهطور کلى و مطلق در باب توبه وارد شده مبنى بر اینکه خداوند توبه هر گناهکارى را مىپذیرد.
ب: روایاتى که نص در عدم قبول توبه مرتد فطرى است.
این دو دسته دلیل با هم معارضاند. عمومات و مطلقات اقتضاى قبول توبه مرتد را دارد، اما نصوص خاص بر عدم قبول توبه مرتد فطرى دلالت دارند. در اینجا شهرت، مرجّح روایات عدم قبول است. و اگر در ترجیح، شبهه و اشکال شود و نوبت به مقام شک برسد، استصحاب بر عدم قبول توبه مرتد فطرى دلالت دارد؛ زیرا، یقین داریم قبل از تحقق توبه این احکام - نجاست بدن، بطلان نکاح و عبادات و ...- مترتب بود، شک مىکنیم آیا با توبه آن احکام زایل شد یا نه، مقتضاى استصحاب بقاى احکام است. (جواهرالکلام/41/608)
نقد بیان صاحب جواهر قدسسره
مطلبى که مورد اتفاق است و جاى تردید نیست، این است که اگر مرتد فطرى توبه کند و توبهاش مقبول هم واقع شود، ربطى به قتلش ندارد؛ یعنى کسانى که توبهاش را قبول مىدانند، مىگویند: با توبه، حد قتلش ساقط نمىشود.
نکته دیگرى که مسلم و اتفاقى است، این است که توبه مرتد فطرى سبب نمىشود علقه زوجیتى که بین او و زوجهاش بود برگردد و نیازى به عقد جدید نباشد. به عبارت دیگر، توبهاش مانند رجوع در طلاق رجعى نیست که سبب بازگشت علقه سابق مىگردد.
با توجه به این دو نکته، محل نزاع و بحث در غیر این دو حکم است؛ آیا با توبه، کفر و نجاستش مبدل به طهارت مىشود؟ آیا حق دارد با زن مسلمانى ازدواج کند؟ بیانات صاحب جواهر قدسسره وافى نیست. ایشان باید دلیل اقامه کند که توبه مرتد فطرى کفرش را از بین نمىبرد. مسئله «الامتناع بالاختیار لا ینافی الاختیار» را مىتوان در اینجا پیاده کرد. جوان شانزده سالهاى از روى جهالت و نادانى، سخنى گفت و مرتد شد، پس از توجه، توبه کرد، آیا هیچ عبادت صحیحى نمىتواند انجام دهد؟ اگر نودسال عمر کند به او بگوییم: اى بالغ عاقل صاحب تمییز و شعور، نماز شما فایدهاى ندارد؛ شارع تو را میت فرض کرده است.
آیا اگر شارع فرمان داد زنش عده وفات نگاه دارد و اموالش تقسیم شود، معنایش آن است که این فرد، مُردهای به تمام معناست؛ حتى معامله و خرید و فروش با او صحیح نیست؟ به او نمىتوان چیزى را هبه یا صلح کرد و ارث نمىبرد.
اگر شارع در دو مورد احکام میت را تعبداً بر او بار کرد و گفت: زوجهاش عده وفات نگه دارد و اموالش بین ورثه تقسیم شود، مىتوانیم بگوییم، در تمام آثار، او را به منزله میت دانسته است؟ اگر توبه واقعى از او سر زد، انسان آشنا به احکام و شریعت مىتواند حکم به مکلّف نبودن این فرد بنماید؟ یا بگوییم: مکلف هست اما چون به اختیار خود مرتد شده، پس عباداتش صحیح نیست؟
به سخن دیگر، ما در باب مرتد فطرى دلیلى خاص بر عدم قبول توبهاش نداریم. آنچه در روایات آمده، «لا یستتاب» (وسایلالشیعة/28/325/ح5) است؛ یعنى از او طلب توبه نمىکنند، و او را مىکشند. این در مقابل مرتد ملى است که او را توبه مىدهند؛ اگر توبه نکرد، او را مىکشند.
بنابراین، روایات نقش توبه را در باب مرتد ملى و فطرى بیان مىکنند. در مرتد ملى توبهاش سبب سقوط حد قتل است ولى در مرتد فطرى این اثر را ندارد. این تعبیرات نیز در رابطه با حاکم است که از مرتد ملى طلب توبه مىکند ولى از مرتد فطرى چنین تقاضایى را نمىکند؛ حتى اگر خودش نیز توبه کند، مؤثر نیست.
و به عبارت روشنتر، اگر بخواهیم بر ظاهر روایات جمود کنیم، آنها مسئله استتابه را مطرح کردهاند نه مسئله توبه را؛ در مرتد ملى حاکم باید طلب توبه کند؛ اما در مرتد فطرى حق ندارد چنین چیزى را طلب کند. ما در مطلب توسعه مىدهیم و مىگوییم: اگر خودش نیز توبه کند، فایده ندارد؛ حد قتل برداشته نمىشود.
با توجه به آنچه گفتیم، صاحب جواهر قدسسره باید دلیل اقامه کند مبنى بر این که توبه مرتد فطرى براى از بین بردن کفر، نجاست و صحت عباداتش مؤثر نیست. در حالیکه دلیلى بر این مطلب نداریم.
به هر حال، در نص و فتوا، اطلاق و عمومى نداریم که بر عدم قبول توبه مرتد فطرى در همه احکام دلالت کند.
این که مرحوم صاحب جواهر مىگوید: مرتد فطرى یا مکلف نیست و یا عباداتش صحیح نمىباشد، به هیچوجه قابل قبول نیست که انسان بالغ عاقل، صاحب تمییز و شعور از تمام افراد عالم مستثنى باشد!
اختصاص دادن مسئله قضاى عبادات زمان ارتداد به زن مرتد فطرى وجهى ندارد در حالى که در کلمات فقها اشعارى به این اختصاص وجود ندارد.
ایشان از آیه شریفه که به نفع ما و بر ضرر صاحب جواهر قدسسره است نیز هیچ جوابى نداد. مفاد آیه مربوط به کسانى است که ارتدادشان به مرگشان متصل شود. چنین افرادى در دنیا و آخرت مشمول حبط اعمالاند؛ قول پروردگار «وَمَن یَرْتَدِدْ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ» (بقره/217) یعنى مرگش در حالى باشد که از ارتداد و کفر توبه نکرده است، مفهومش این است که اگر مرتد شد ولى توبه کرده، یعنى کافر نَمُرد، حبط اعمالى نخواهد داشت.
تعارضى که بین عمومات و مطلقات ادله توبه با «لا تقبل توبة المرتد الفطری» بیان کردند و شهرت را مرجح عدم قبول قرار داد و بر فرض شک با استصحاب کار را تمام کرد نیز صحیح نیست.
اولاً: در باب مرتد فطرى چنین دلیلى نداریم که بگوید: «لا تقبل توبة المرتد الفطری» بلکه ادله به صورت «لا یستتاب» است؛ آن هم فقط نسبت به حد قتل. ما با توسعهاى که دادیم، گفتیم: اگر خودش نیز توبه کند، اثرى ندارد. لذا، عموم و اطلاقى در باب مرتد فطرى وجود ندارد تا با عمومات و اطلاقات ادله توبه معارضه کند.
ثانیاً: در بحث اصول، این مطلب تحقیق شده است که اگر عامى داشتیم و در برابر آن، خاص منفصلى که مردد بین اقل و اکثر است وجود داشت، نسبت به اقل به دلیل مخصص مراجعه مىشود؛ ولى نسبت به مازاد بر آن عموم عام مرجع است. مثلاً اگر عام «أکرم العلماء» بهوسیله خاص «لا تکرم الفساق من العلماء» تخصیص خورد و معناى فاسق مشکوک بود که آیا بهخصوص مرتکب کبیره مىگویند یا اعم از مرتکب کبیره و صغیره است؟ نسبت به مرتکب کبیره، به خاص مراجعه مىشود و در غیر آن، عموم عام و اصالةالعموم حاکم است.
در بحث ما، بر فرض ورود دلیل: «لا تقبل توبة المرتد الفطری»، یقین داریم این دلیل در مورد قتل و جدایى زوجهاش وارد شده است؛ شک داریم آیا حکم به طهارت و صحت عباداتش را نیز شامل مىشود یا نه؟ باید به ادله عامه توبه رجوع کنیم و حکم به قبولى توبه در این امور نماییم؛ از اینرو، آثار قبولى توبه را مترتب مىسازیم.
به بیان دیگر، ترجیح به شهرت، مخصوص جایى است که دو دلیل با هم معارض باشند؛ ولى جایى که بین دو دلیل امکان جمع دلالى باشد، قواعد تعارض جا ندارد؛ بلکه و ظیفه ما از نظر قواعد این است که به عام یا خاص عمل کنیم. با حل مشکل به کمک أصالةالعموم و أصالةالإطلاق تعارضى باقى نمىماند که موضوع ترجیح به شهرت باشد.
نتیجه: مرتد فطرى پس از آنکه توبه کرد، پاک مىشود؛ بنابراین، عباداتش صحیح خواهد بود، با زن مسلمان مىتواند ازدواج کند، ازدواج با زوجه سابقش پس از گذشتن ایام عده وفات - از باب قدر متیقن و إلابرخى از فقها گفتهاند: بعد از توبه - با عقد جدید اشکالى ندارد؛ (تحریرالوسیله/2/367) اگر پدر یا مادرش مُرد، از آنان ارث مىبرد؛ و اگر کسب و تجارت و معاملهاى کرد، مالک مىشود.
تحقیقى در مفاد روایات
استتابهاى که در روایات استعمال شده، در درجه اول مربوط به قتل است و با مقدارى توسعه، شامل جدایى و اعتداد زوجه و تقسیم اموال نیز مىشود؛ یعنى با توبه، حدّش ساقط نمىشود، بینونت از بین نمىرود، و اموالى که تقسیم شده به ملکش برنمىگردد. در نوع روایات، مضمون «لا یستتاب» استعمال شده است (وسایلالشیعه/28/323/باب1)؛ اما در یک روایت «لا توبة له» دارد؛ و آن روایت این است:
محمدبن یعقوب، عن علیبن إبراهیم، عن أبیه، وعن عدة من أصحابنا، عن سهلبن زیاد جمیعاً، عن ابنمحبوب، عن العلاءبن رزین، عن محمدبن مسلم، قال: سألت أباجعفر علیهالسلام عن المرتد، فقال: من رغب عن الإسلام وکفر بما انزل على محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم بعد إسلامه فلا توبة له وقد وجب قتله وبانت منه امرأته ویقسم ما ترک على ولده. (همان/ح2)
سند روایت: این روایت دو سند دارد یکی، «محمدبن یعقوب، عن علیبن ابراهیم عن أبیه عن الحسنبن محبوب عن العلاءبن رزین عن محمدبن مسلم»، که این سند، سندى صحیح است؛ اما سند دیگر که مشتمل بر سهلبن زیاد است که هرچند دربارهاش گفتهاند: «الأمر فی سهل سهل»، (المعالمالمأثور/1/317) لیکن خالى از مناقشه نیست.
محمدبن مسلم از امام باقر علیهالسلام از حکم مرتد پرسید- (سؤال مطلق است، شامل مرتد ملى و فطرى مىشود، لیکن جواب امام علیهالسلام در خصوص مرتد فطرى است و شاید، جواب، قرینهاى بر مورد سؤال راوى باشد)-.
امام باقر علیهالسلام فرمود: کسى که از اسلام رو برگرداند و به آنچه بر پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم نازل شده کافر شود، پس از آنکه اسلام آورده است، توبهاى برایش نیست؛ قتلش واجب مىشود، زنش از او جدا گشته و اموالش بین ورثه تقسیم مىگردد.
کیفیت دلالت: جمله «فلا توبة له» اگر ذیلى نداشت و روایات دیگر هم نبود، بر مطلوب صاحب جواهر قدسسره دلالت داشت. اما امام علیهالسلام پس از این جمله فرمود: «فقد وجب قتله وبانت منه امرأته ویقسّم ماترک على ولده». این جمله، قرینه جمله صدر مىشود؛ یعنى «لا توبة له» در رابطه با وجوب قتل، جدایى زوجه و تقسیم ترکهاش است؛ حتى اگر جمله ذیل هم نبود، روایات دیگر قرینه بر مراد از این روایت بود؛ مانند روایت صحیحه حسینبن سعید:
قال: قرأت بخط رجل إلى أبیالحسن الرضا علیهالسلام رجل ولد على الإسلام ثمّ کفر وأشرک وخرج عن الإسلام، هل یستتاب أو یقتل ولا یستتاب؟ فکتب: یقتل. (وسایلالشیعة/28/325/ح6)
از امام علیهالسلام سؤال مىکند آیا مرتد فطرى را توبه مىدهند یا مىکشند؟ استتابه و عدم آنرا در رابطه با قتل قرار داده است. هرچند ما براى استتابه موضوعیت قائل نیستیم و در صورتى که خودش نیز توبه کند، نمىپذیریم؛ لیکن جواب امام علیهالسلام بر عدم قبولى توبه در رابطه با قتل است. درست است که در این روایت، محطّ سؤال در رابطه با قتل بوده، لیکن روایات عمار ساباطى نسبت به امور دیگر نیز تعمیم داده است.
قال: سمعت أباعبدالله علیهالسلام یقول: کل مسلم بین مسلمین ارتد عن الإسلام وجحد محمداً صلیاللهعلیهوآلهوسلم نبوته وکذبه فإن دمه مباح لمن سمع ذلک منه، وامرأته بائنة منه یوم ارتد ویقسم ماله على ورثته وتعتد امرأته عدة المتوفى عنها زوجها وعلى الإمام أن یقتله ولا یستتیبه. (همان/324/ح3)
در این روایت، امام علیهالسلام همه احکام را ذکر کردهاند و مسئله استتابه را در آخر روایت در رابطه با قتل مطرح مىکند. ما از آن الغاى خصوصیت کرده و مىگوییم نسبت به تمام امورى که در روایت آمده، توبه قبول نیست؛ اما نسبت به مسایل و احکام دیگر به چه دلیل بگوییم، توبهاش مثل توبه نکردن است؟ کدام دلیل بر بقاى نجاست مرتد فطرى پس از توبه دلالت دارد؟ و کدام روایت مىگوید: عباداتش باطل و حق ازدواج با زن مسلمان پس از توبه ندارد؟
بلکه بالاتر مىگوییم: اگر مرتد فطرى بعد از توبه اموالى را به عقد و تجارت و حیازت و مانند آن کسب کرد، مالک مىشود و دلیلى بر وجوب تقسیم آنها نداریم؛ بلکه ترقى کرده، مىگوییم: اگر پس از ارتدادش، مالى را تحصیل کرد، مالک است و بر ملکیتش باقى مىماند؛ هرچند توبه هم نکرده باشد. دلیلى نداریم بر این که هرچه مرتد فطرى به دست مىآورد به ورثهاش منتقل مىشود.
دلالت دلیل به همین اندازه است که اگر مسلمانى مرتد شد، اموالش بین ورثه تقسیم مىگردد. مستفاد از این دلیل، اموال حین ارتداد است، نه اموالى که پس از ارتداد مالک شده است؛ مگر کفار مالک نمىشوند؟! اسلام شرط مالک شدن نیست. ادلهاى که بر صحت معاملات دلالت دارد، در اینجا نیز جارى است.
تقسیم اموال بین ورثه نیز حکم اختصاصى مرتد است؛ و در کفار این مسئله وجود ندارد.
ادله همین مقدار را دلالت دارد و این حکم نیز برخلاف قاعده است که بگوییم اموال انسان زندهاى بین ورثهاش تقسیم گردد؛ لیکن به واسطه ورود روایات این حکم را تعبداً مىپذیریم. دایره این تعبد فقط نسبت به اموال موجود در حین ارتداد وسعت دارد، اما مازاد بر آنرا نه.
والحمدلله ربالعالمین
تحقیق و تنظیم: حجةالاسلام داود دهقانی دولتآبادی
منبع: افق حوزه
ادامه دارد...
جلسات قبل: