آیت الله ری شهری تشریح کرد؛
نگاهی به سیره پیشوایان دین در مصرف
عصمت پیشوایان بزرگ الهى و مصونیت آنان از گناه و اشتباه، ایجاب مىكند كه سیره عملى آنان در مسائل مختلف و از جمله، مصرف درآمدها، یكسان باشد و تفاوتهاى ظاهرى، مقتضاى شرایط زمان و مكان زندگى آنهاست.
آیت الله ری شهر در بررسی سیره پیشوایان دین در چگونگی مصرف، به تبیین نکاتی چند در این خصوص پرداخته است.
اگر امام على علیه السلام در زمان امام صادق علیه السلام زندگى مىكرد، همان گونه مىزیست كه امام صادق علیه السلام زندگى كرده بود. عكس این مطلب نیز صادق است.
بر این اساس، نكاتى كه در سیره عملى هر یك از پیشوایان دیده مىشود، قابل تسرّى به همه آنهاست. با این نگاه، در بررسى سیره پیشوایان بزرگ دین، مشخّص مىشود كه همه بایدها و نبایدهاى الگوى مصرف، رعایت شده؛
امّا چند نكته، برجسته و قابل توجّه است:
رعایت وظیفه خاص پیشوایان
وظیفه الهى همه پیشوایان عدل، این است كه در مصرف، همانند تهىدستترین مردم زندگى كنند تا اسوه و الگویى براى همه مردم باشند و مشكلات اقتصادى، فشار روانى دوچندانى بر بینوایانْ وارد نسازد.
إنَّ اللّهَ عز و جل فَرَضَ عَلى أئِمَّةِ العَدلِ أن یُقَدِّروا أنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَیلا یَتَبَیَّغَ بِالفَقیرِ فَقرُهُ.
خداوند، بر پیشوایان عادل، واجب كرده است كه خود را با مردم تهىدست، همسان سازند تا مبادا نادارىِ تهىدست، او را برافروخته سازد.
از این رو، انبیا و امامان، در شرایطى كه فقر، از جامعه ریشهكن نشده بود، نهایت قناعت و سادهزیستى را در زندگى خود رعایت مىكردند؛ امّا در عین حال، دیگران را به میانهروى توصیه مىنمودند و اجازه نمىدادند كه دیگران، خود را از لذّتهاى مشروع زندگى، محروم كنند.
رعایت مقتضیات زمان
پیشوایان دین، همواره مقتضیات زمان خود را در مقدار مصرف و چگونگى آن، رعایت مىكردند، بدین معنا كه: اولًا امامان، كارى را كه موجب انگشتنما شدن آنها شود، انجام نمىدادند. از این رو، امام صادق علیه السلام در پاسخ كسى كه به او ایراد مىگیرد كه: «چرا بر خلاف سیره جدّت امام على علیه السلام كه از لباسهاى ارزان و خشن استفاده مىكرد، از لباس نو و نرم استفاده مىكنى؟!» مىفرماید: «على علیه السلام در زمانى از آن نوع لباس استفاده مىكرد كه در فرهنگ عمومى، زشت نبود و اگر در زمان ما چنین لباسى مىپوشید، انگشتنما مىشد. بنا بر این، بهترین لباس در هر زمان، لباس مردم همان زمان است»
ثانیا در شرایط مناسب اقتصادى، كه همه مردم مىتوانستند از امكانات مناسب زندگى، بهرهمند شوند، امامان علیهم السلام نیز از استفاده از مواهب الهى، پرهیز نمىكردند. به همین جهت، در روایتى دیگر، امام صادق علیه السلام در پاسخ به این ایراد سفیان ثورى كه به ایشان گفته بود: «چرا پدرانت از لباسهاى زیبا استفاده نمىكردند؛ امّا شما استفاده مىكنید؟» مىفرماید: «آنان در روزگارى زندگى مىكردند كه مردم در فقر و تنگدستى بودند؛ ولى در شرایط كنونى كه وضع اقتصادى مردم خوب است، نیكان، سزاورترند كه از مواهب الهى، بهرهمند شوند».
در تنگنا قرار ندادن خانواده
قناعت و سادهزیستى پیشوایان، موجب در تنگنا قرار دادن خانواده و سختگیرى بر آنان نبود. شیخ كلینى از امام صادق علیه السلام روایت كرده كه: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله امكانات مورد نیاز خانواده خود را به خوبى تأمین مىكرد و در باره فلسفه این اقدام ایشان مىفرماید:
إنَّ النَّفسَ إذا عَرَفت قُوتَها قَنِعتَ بِهِ و نَبَتَ عَلَیهِ الَّلحمُ.
نفس انسان، اگر از روزىاش آگاه باشد، به آن رضایت مىدهد، و گوشت، با روزى مىروید.
این سخن، بدین معناست كه اگر امكانات مورد نیاز انسان در زندگى، تأمین نباشد، از نظر روحى و جسمى، با مشكل روبهرو مىشود؛ امّا وقتى نیازهاى او تأمین شود، احساس آرامش روانى مىكند و از نظر جسمى هم نیرومند مىگردد.
پیشوایان الهى، شخصا از قدرت روحى خارق العادهاى برخوردار بودند كه كمبودهاى مادى، آنها را تحت تأثیر قرار نمىداد؛ ولى همسر و یا دیگر اعضاى خانواده آنها كه از این قدرت روانى برخوردار نبودند نمىتوانستند مانند آنها باشند.
همچنین گزارش كتاب شریف الكافى، از خانه مزّین همسر امام باقر علیه السلام نیز نشانگر این معناست كه هر چند اهل بیت علیهم السلام در زندگى شخصى، فقر اختیارى را برگزیده بودند، امّا هیچگاه همسر و خانواده خود را در تنگنا و سختى قرار نمىدادند.
آراستگى همراه با سادهزیستى
پیشوایان الهى، به موجب روایت: «إنَّ اللّهَ جَمیلٌ یُحِبُّ الجَمالَ»، در عین سادهزیستى، از نظر ظاهرى، كاملًا آراسته بودند. البته آراستگى آنان، شبیه آرایش اسرافكاران و مستكبران نبود؛ ولى آنان از نظر رنگ لباس، پاكیزگى و معطر بودن، براى مخاطبان، جذابیتى خاص داشتند. در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است:
العِطرُ مِن سُنَنِ المُرسَلِینَ.
عطر زدن، از سنّتهاى پیامبران است.
همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده كه مىفرماید:
كانَ رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله یُنفِقُ فى الطِّیبِ أكثَرَ مِمّا یُنفِقُ فى الطَّعامِ.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله براى عطر، بیشتر از غذا خرج مىكرد.
روایت شده كه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله، نه تنها براى خانواده خود، بلكه براى دیدار با یارانش نیز خویشتن را مىآراست و مىفرمود: «خداوند، دوست دارد كه بندهاش وقتى براى دیدار با برادرانش از خانه بیرون مىرود، خود را بیاراید و آماده دیدار آنها نماید».
گرامیداشت میهمان
یكى از حقوق میهمان، گرامى داشتن اوست. در روایتى از پیامبر صلى الله علیه و آله آمده است:
إنَّ مِن حَقِّ الضَّیفِ أن یُكرَمَ.
از حقوق میهمان، این است كه گرامى داشته شود.
در احادیث اسلامى، رهنمودهاى فراوانى براى چگونگى احترام به میهمان، وارد شده است. یكى از آنها آمادهسازى بهترین غذایى است كه تهیه آن براى میزبان، به سادگى امكانپذیر است. از امام على علیه السلام روایت شده كه مىفرماید:إذا دَخَلَ عَلَیكَ أخوكَ المُؤمِنُ، فَأَطعمهُ مِن أطیَبِ ما فى بَیتِكَ.
هرگاه برادر مؤمنت بر تو وارد شد، از بهترین غذایى كه در خانهات دارى، به او بخوران.
بر پایه روایاتى كه كلینى رحمه الله نقل كرده، اهل بیت علیهم السلام، خود، در انجام دادن این رهنمود، پیشگام بودند. ابو خالد كابلى، روایت كرده كه صبحانهاى میهمان امام باقر علیه السلام بودم. تا آن موقع، غذایى پاكیزهتر و خوشبوتر از آن صبحانه نخورده بودم. پس از صرف غذا امام علیه السلام به من فرمود: كَیفَ رَأیتَ طَعامَنا؟
چگونه دیدى غذاى ما را؟
گفتم: كه غذایى پاكیزهتر و خوشبوتر از آن نخورده بودم؛ ولى [هنگام خوردن غذا] به یاد این آیه افتادم كه در كتاب خدا آمده:
لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ.
البته در قیامت، از نعمتهایى كه داشتهاید، بازپرسى خواهید شد».
گویا، ابو خالد، تصوّر مىكرد كه خوردن غذاى لذیذ و مطبوع، موجب طول حسابرسى روز قیامت خواهد شد؛ از این رو، در فكر بود كه چرا در خانه امام باقر علیه السلام غذایى به این لذیذى تهیه شده است؟! بدین جهت، ابهام خود را با اشاره به آیه یاد شده مطرح كرد. امام در پاسخ وى فرمود: لا، إنّما تُسألون عَمّا أنتُم علَیهِ مِن الحقِّ.
نه! آنچه دربارهاش از شما بازخواست مىكنند، عقیده حقّى است كه شما دارید.
روایات دیگرى نیز این معنا را تأیید مىكنند. در برخى از آنها آمده كه خداوند، بزرگوارتر از آن است كه روز قیامت در باره نعمتهاى حلال و مشروعى كه به مردم عنایت كرده، بازجویى كند؛ بلكه بازجویىهاى قیامت، در باره مسائل اساسىِ اعتقادى، اخلاقى و عملى خواهد بود.
ایثار نسبت به نیازمندان
یكى از ویژگىهاى پیشوایان الهى، این بود كه تأمین نیازهاى دیگران را بر خود مقدّم مىداشتند. در مورد پیامبر صلى الله علیه و آله نقل شده:
ما شَبِعَ رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله ثَلاثَةَ أیّامٍ مُتَوالِیَةً حَتّى فارَقَ الدُّنیا، و لَو شاءَ لَشَبِعَ، و لكِنَّهُ كانَ یُؤثِرُ عَلى نَفسِهِ.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله، تا زمانى كه از دنیا رفت، هرگز سه روز پیاپى، غذاى سیر نخورد. البته اگر مىخواست، مىتوانست سیر بخورد؛ امّا دیگران را بر خود، مقدّم مىداشت .
الگوى مصرف از نگاه قرآن و حدیث : آیت الله ری شهری
منبع:حوزه نیوز