تبیان، دستیار زندگی
آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه می دهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد ، و این برای هر کس میسور نیست .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداشناسی و عبودیت

امام ره
آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه می دهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد ، و این برای هر کس میسور نیست .

کلمات قصار حضرت امام

حضرت امام ره از آنجا که اعمالش بر گرفته از دستوارت الهی و رهنمودهای ایمه اطهار علیه سلام می باشد گفتارش نیز همیشه رنگ و بوی معنوی می دهد و می تواند برای سالکان الهی درس هدایتی باشد و از این باب کلمات قصاری از ایشان خدمت شما کاربران گرامی ارایه می گردد امید است که مفید فایده قرار گیرد.

خداشناسی و عبودیت

غیر حق تعالی نور نیست ، همه ظلمتند .

ما از خدا هستیم همه . همه عالم از خداست ، جلوه خداست ، و همه عالم به سوی او برخواهد گشت .

تمام مقاصد انبیا برگشتش به یک کلمه است و آن ، معرفت الله .

آرمان اصلی وحی این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند .

بیشتر ناله اولیا ، از درد فراق و جدایی از محبوب است و کرامت او .

تمام کمالاتی که برای اولیای خدا و انبیای خدا حاصل شده است از این دل کندن از غیر ، و بستن به اوست .

آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه می دهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد ، و این برای هر کس میسور نیست .

خودتان را متصل کنید به این دریا ، دریای الوهیت ، دریای نبوت ، دریای قرآن کریم .

بدان که شکر نعمتهای ظاهره و باطنه حق تعالی ، یکی از وظایف لازمه عبودیت و بندگی است که هر کسی به قدر مقدور باید قیام به آن نماید ، گرچه از عهده شکر حق تعالی ، احدی از مخلوقات برنمی آید .

پر واضح است که تسبیح و تقدیس و ثنای حق تعالی ، مستلزم علم و معرفت به مقام مقدس حق ، و صفات جلال و جمال است ، و بدون هیچ گونه معرفتی و علمی متحقق نشود .

از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق ، قدرتی را نپذیرند ، و جز ثنای حق ، و آن که از اولیای حق است ، ثنای کسی را نگویند .

اصل تمجید ، برای غیر خدا واقع نمی شود ، حتی شما که از یک گل تعریف می کنید ، از یک سیب تمجید می کنید ، این تمجید خداست .

مطمئن باشید که اگر کارهایتان از الوهیت سرچشمه نگیرد ، و از وحدت اسلامی بیرون بروید ، مخذول می شوید .

اگر اغراض الهی داشتید ، مادی هم دنبالش هست ، اما این مادی ، دیگر الهی شده است .

تشخیص معیار الهی از شیطانی آن است که پس از مراجعه به خود ، بیابد که آنچه که او می خواهد ، نفس عمل است ، گرچه این کار را دیگری انجام دهد .

توجه به خدا و هجرت از خود به خدا - که بزرگترین هجرتهاست - ، هجرت از نفس به حق ، و از دنیا به عالم غیب شما را تقویت کرد .

پس از اتکال به خداوند ، به قدرت خود که از اوست اعتماد و اتکال داشته باشید .

به شما می گویم که از هیچ کس نترسید الاّ خدا ؛ و به هیچکس امید نبندید الا خدای تبارک و تعالی .

توجه به غیر خدا ، انسان را به حجابهای ظلمانی و نورانی محجوب می نماید .

غفلت از حق کدورت قلب را زیاد کند ، و نفس و شیطان را بر انسان چیره کند ، و مفاسد را روز افزون کند . و تذکر و یادآوری از حق دل را صفا دهد ، و قلب را صیقلی نماید و جلوه گاه محبوب کند ، و روح را تصفیه نماید و خالص کند ، و از قید اسارت نفس ، انسان را براند .

و بدان که هیچ آتشی از آتش غضب الهی دردناکتر نیست .

همان طور که مکلفیم که خودمان را حفظ کنیم و خارج کنیم از ظلمات به نور ، مکلف هستیم دیگران را همین طور دعوت کنیم .

ما باید دعوت بکنیم و دعوت ما به خود نباشد ، دعوت به دنیا نباشد ، دعوت به خدا باشد .

درس را برای خدا بخوانید .

اگر انسان برای شهوات نفسانیه قیام بکند ، و برای خدا نباشد ، این کارش ، ، به جایی نمی رسد این کارش ، بالاخره فشل می شود . چیزی که برای خدا نیست ، دوام نمی تواند داشته باشد .

خدا هست ؛ غفلت نکنید از او ! خدا حاضر است ، همه ما تحت مراقبت هستیم .

مقصد را مقصد الهی کنید ، برای خدا قدم بردارید .

همه عالم محضر خداست ؛ هر چه واقع می شود در حضور خداست .

همیشه توجه داشته باشید که کارهایتان در محضر خداست ، همه کارها ! چشمهایی که بهم می خورد ، در محضر خداست ؛ زبانهایی که گفتگو می کند ، در محضر خداست ؛ و دستهایی که عمل می کند ، در محضر خداست ؛ و فردا ماجواب باید بدهیم .

همه ما در محضر خدا هستیم ، و همه ما خواهیم مرد .

باید به قلبتان برسانید که هر کاری انجام می دهید در محضر خدا هستید .

اخلاص

قلب را به خلوص نیت و صدق باطن مزین نماییم و صفا دهیم ! هیچ عبادتى بى نیت‏خالصه ، مقبول درگاه حق تعالى نیست . هیچ چیز در عبادات به اهمیت نیت و تخلیص آن ، نیست . خودتان را متصل كنید به آن دریاى لایزال ، و كارهایتان را كارهاى الهى كنید .

توجه به احكام خداى تبارك و تعالى داشته باشید . كمال و حسن اعمال ، به نیات و اقبال قلب و حفظ حدود است . در هر درجه كه هستى بكوش ، و اخلاص خود را زیادت كن ، و اوهام نفس و وساوس‏شیطان را از دل بیرون نما ،البته نتیجه برایت‏حاصل مى‏شود ، و راهى به حقیقت‏پیدا مى‏كنى ، و طریق هدایت براى تو باز مى‏شود ، و خداوند تبارك و تعالى از تودستگیرى مى‏فرماید . شما روى تدبیر و فكر عمل كنید، دیگر نه از كشتن بترسید و نه از كشته شدن .

عمده این است كه قصدتان خالص باشد . كوشش كنید مقصد خودتان را خالص كنید براى خدا ، كه چه كشته بشوید و چه بكشیدشما اهل نجات هستید . جدیت كنید كه كارهایتان براى خدا باشد ، قیامتان لله باشد .

ادای تکلیف

مهم براى ما این است كه ما به تكلیفمان عمل بكنیم. نباید نگران باشیم كه مبادا شكست بخوریم، باید نگران باشیم كه مبادا به تكلیف عمل نكنیم . تكالیف الهى امانات حق هستند. ما به وظیفه‏مان عمل مى‏كنیم، و خداى تبارك و تعالى از ما بیشتر از آنچه قدرت داریم نمى‏خواهد.

اگر ما به تكلیفى كه خداى تبارك و تعالى براى ما تعیین فرموده است عمل بكنیم، باكى از این نداریم كه شكست بخوریم.

نماز

نماز خوب ، فحشا و منكر را از یك امتى بیرون مى‏كند . بروید سراغ نماز ، احیا كنید این سنت‏سیاسى اسلام را .

نگویید كه ما انقلاب كردیم حالا باید هى فریاد بزنیم ! خیر نماز بخوانید ، ازهمه فریادها بالاتر است . نماز جمعه در راس همه امور است .

نماز جمعه كه نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام است ، باید هر چه‏شكوهمندتر و پر محتواتر اقامه شود . اجتماعات خود را ، خصوصا در روز جمعه ، هر چه بیشتر فشرده كنید ، و به مراسم‏و شعایر مذهبى اهمیت دهید . یكى از بركات این نهضت و انقلاب همین اقامه نماز جمعه‏هاست .

نمازهاى جمعه و جماعت ، را با شكوه بجا بیاورید ، و نمازهاى غیر جمعه را هم ،كه شیطانها از نماز مى‏ترسند ، از مسجد مى‏ترسند . از نماز جمعه و جماعت ،كه بیانگر سیاسى نماز است ، هر گز غفلت نكنند . این نماز جمعه از بزرگترین عنایات حق تعالى بر جمهورى اسلامى ایران است .

خداى تعالى دوست دارد كه در وقت ذكر او ، بنده منقطع به سوى او باشد ، ومتضرع و خالص باشد .

كشته بشویم تكلیف را عمل كردیم، بكشیم هم تكلیف را عمل كردیم. ما مى‏خواهیم اسلام را حفظ بكنیم، با كناره‏گیرى نمى‏شود حفظ كرد. خیال نكنید كه با كناره‏گیرى تكلیف از شما سلب مى‏شود، تكلیف دو چندان است. همه ما، مأمور به اداى تكلیف و وظیفه‏ایم، نه مأمور به نتیجه.


منبع : پایگاه حوزه نت

کتاب :کلمات قصار امام خمینی «س» ( پندها و حکمتها )

پایگاه شهید آوینی

تهیه و فرآوری : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان