حضرت آیةاللّه اشتهاردى قدسسره:
آیةاللّه گلپایگانى کراراً این جمله را از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائرى نقل مىکردند که: بر طلاب لازم است در هفته دو شب به رسالههاى عملیه رجوع کنند. اما حال، حجرات پر است از انواع مجلهها و روزنامهها که به هیچ وجه به درد کمال نفس نمىخورد!
علامه سیدمحمد حسین طباطبایى قدسسره:
این همه لذائذ و مطالب براى انسان آفریده شده نه انسان براى آنها، و آنها به دنبال انسان باید باشند نه انسان به دنبال آنها؛ هدف نهایى بودن شکم و ...، منطق گاو و گوسفند است؛ و دریدن و بریدن و بیچاره کردن دیگران، منطق ببر و گرگ و روباه است. منطق انسان، منطق فطرى خرد مىباشد و بس.
امام خمینى قدسسره:
من اکثر موفقیتهاى روحانیت و نفوذآنان را در جوامع اسلامى در ارزش عملى و زهدآنان مىدانم... هیچ چیزى به زشتى دنیاگرایى روحانیت نیست و هیچ وسیلهاى هم نمىتواند بدتر از دنیاگرایى روحانیت را آلوده کند.
حضرتآیةاللّه العظمى بهجت قدسسره:
ما اهل علم، در هر حال باید به وظیفه خود عمل کنیم. نوکرهاى امام زمان علیهالسلام، عموما باید عمل به وظیفه کنند، اگر حال مطالعه دارند، مطالعه کنند و....؛ در هر حال باید عمل به وظیفه کنند و توسلات را هم داشته باشند.
600 نکته در محضر حضرت آیةاللّهالعظمى بهجت
عالم عارف، حاج شیخ حسنعلى اصفهانى قدسسره:
اکسیرى حاصل کن که به درد آن عالم بخوردو آن اکسیر را حضرت حق توسط پیغمبر برحق حضرت محمد بن عبداللّه (ص) براى شما آورده و او "و استعینوا بالصبروالصلاة و انها لکبیرة الا علىالخاشعین" است
عالم ربانى میرزا جواد آقا ملکى تبریزى قدسسره:
نشانه ناخالصى در نیت،آن است که وقتى کسى او را در حال عبادت ببیند، نشاطش بیشتر شود یا آنکه اگر عبادتهاى پنهانش آشکار شود، لذت ببرد.
علامه شعرانى قدس سره:
طلاب علوم دینى را ـکه مانند خود من به کمال علم نرسیدهاندـ بر حذر مىدارم که هرگز سوءظن به بزرگان علماى دین نبرند؛ که کمترین کیفر این عمل، محرومیت از فیض علومآنها است. زهى شقاوت که کسى به بزرگان علماى دین بد بین باشد و سخنان آنان را به بىاعتنایى نگرد.
علامه حسنزاده آملى:
نمىشود در اسلام کسى حکیم و عارف الهى باشد، اما صاحب ولایت نباشد و در آستانه ولایت سرفرود نیاورد و عتبهبوس ولایت نبوده باشد؛ راه ندارد، نمىشود، چون واسطه فیض، ولایت است. عارف بىولایت، راه ندارد، ما واسطه فیض جز ولایت نداریم... .
و جناب علامه طباطبایى قدسسره، در کنار سفره ولایت بود.
علامه جعفرى قدسسره:
بهشت انعکاسى از موجودیتى است که انسان در این زندگانى تحصیل کرده است از محقرترین لذایذ گرفته تا لقاءاللّه و رضواناللّه و ایاماللّه
منبع افق حوزه