تبیان، دستیار زندگی
صبر انواع و اقسامی دارد که یکی از آن ها صبر بر بلا است .تنها کسانی می توانند هم چون امام حسین علیه السلام بلا را از الطاف خفیه خدا بدانند و صبر پیشه نمایند و خدا را در آن حالت شکر کنند که لذت ایمان را چشیده باشند و به مقام بندگی رسیده باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاترین واجب برای طلبه

آیت الله مظاهری

صبر انواع و اقسامی دارد که یکی از آن ها صبر بر بلا است .تنها کسانی می توانند هم چون امام حسین علیه السلام بلا را از الطاف خفیه خدا بدانند و صبر پیشه نمایند و خدا را در آن حالت شکر کنند که لذت ایمان را چشیده باشند و به مقام بندگی رسیده باشند.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری در درس اخلاق خود در تاریخ 17/8/91 درباره صبر برای طلاب و روحانیون این گونه فرمودند :

خداوند در ابتدای سوره مزمل آیه 10 می فرماید :

و اصبر علی ما یقولون و اهجرهم هجرا جمیلا .

و در برابر آن چه ( دشمنان ) می گویند شکیبا باش و به طوری شایسته از آنان دوری گزین !

صبر ام الفضائل است و همه باید صبر داشته باشند .

صبر بر سه گونه است : صبر فردی ، صبر خانوادگی ، صبر اجتماعی .

طلبه ها باید حتما هر سه قسم صبر را داشته باشند .

صبر فردی خود بر سه قسم است : صبر در عبادت ، صبر در معصیت ، صبر بر بلا .

هر کدام از این صبر های سه گانه از دیگری مشکل تر و سخت تر است .

سخت است که انسان در حالی که بلاها بر او هجوم آورده اند از میدان به در نرود و صبر نماید و این بلاها را از الطاف خفیه خداوند بداند .

نه این که این بلا ها را الطاف خفیه خداوند بنامد بلکه بداند و باور داشته باشد که این بلا ها از الطاف خفیه خداست .

این استاد بزرگ اخلاق حوزه علمیه در ادامه فرمودند :

بزرگان ، الطاف خفیه خداوند را بالاتر از الطاف جلیه خدا می دانند . از این رو بیماری بهتر از سلامتی است !

آیات و روایات و سخن درباره ی الطاف خفیه خیلی زیاد است . ما طلبه ها برای دیگران بسیار می گوییم که الطاف خفیه بهتر از الطاف جلیه است اما باید باور کنیم این مطلب را چرا که الطاف خفیه سازندگیش خیلی بیشتر است .

فردای قیامت خداوند از کسی که او را شامل الطاف خفیه خود نموده است ( بلا بر او فرستاده ) عذر خواهی می کند !

اگر دو نفر باشند و یکی صد سال در رفاه و آسایش زندگی کند و دیگری صد سال در مضیقه و تنگنا زندگی نماید ، فردای قیامت خداوند از آن فرد دومی عذر خواهی می کند .

ما باید این مطلب را ( الطاف خفیه بهتر است از الطاف جلیه ) باور کنیم و به حق الیقین برسیم .

خداوند می فرماید :

و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین _ الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون _ اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئک هم المهتدون .

قطعا همه  شما را با چیزی از ترس ، گرسنگی ، و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها  آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان !

آن ها که هرگاه مصیبتی به ایشان می رسد ، می گویند : « ما از آن خداییم ، و به سوی او باز می گردیم ! »

این ها ، همان ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده ، و آن ها هستند هدایت یافتگان ! ( بقره / 155 _ 157 )

 در ادامه زعیم حوزه علمیه اصفهان فرمودند : خداوند صلوات فرستاده است برای کسی که بر الطاف خفیه الهی صبر پیشه کند .

چنین کسی ( که بر الطاف خفیه الهی صبر پیشه می کند ) باید باور کند این صلوات و درود خداست .

باید باور کند دست عنایت خدا بر روی سر اوست آن هم دست خاص . باید باور کند دنیا هر چه باشد می گذرد اما آن چه نمی گذرد و به درد او می خورد این است که پروردگار عالم از او عذر خواهی می کند!

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه با اشاره به آیه 10 سوره زمر فرمودند :

قل یا عباد الدین امنوا اتقوا ربکم للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنة و ارض الله واسعه انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب .

بگو : ای بندگان من که ایمان آورده اید ! از ( مخالفت ) پروردگارتان بپرهیزید ! برای کسانی که در این دنیا نیکی کرده اند پاداش نیکی است ! و زمین خدا وسیع است ، ( اگر تحت فشار سران کفر بودید مهاجرت کنید ) که صابران اجر و پاداش خود را بی حساب دریافت می دارند . !

در روز قیامت حساب هست ، کتاب هست و هر کسی به اندازه پاداش دارد اما صابر نهایت ندارد و به غیر حساب اجر و ثواب دارد .

کسی که صد سال در دنیا شکنجه بیند « انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب»مال اوست و به غیر حساب اجر و ثواب دارد ، بدون تردید ارزش دارد اما باور می خواهد .

 باید از راه ریاضت دینی یعنی تقید به نماز شب ، انس با قرآن ، توسلات ، مستحبات ، اهمیت دادن به واجبات ، اجتناب از گناه این باور را در خود ایجاد کرد .

بالاترین واجب و مستحب برای ما طلبه ها تقید به خواندن درس است .

ریاضات شرعیه انسان را می برد به علم الیقین ، علم الیقین انسان را می رساند به عین الیقین و عین الیقین منتهی می شود به حق الیقین و حق الیقین همان باور است .

و کسی که به حق الیقین و باور دست می یابد ، می رسد به حد عصمت مثل کسی می شود که باور دارد به سوزندگی آتش .

حضرت آیت الله العظمی مظاهری این مرجع وارسته در ادامه بار دیگر آیات 155 تا 157 سوره بقره را تلاوت فرمودند و این گونه بیان نمودند :

انصافاً خیلی بالا است که انسان راضی باشد به الطاف خفیه خدا نه با زبان بلکه به دل راضی باشد .

هنگامی که خبر شهادت سید مصطفی را به حضرت امام خمینی قدس سره دادند امام فرمودند : انا لله و انا الیه راجعون ، مرگ مصطفی از الطاف خفیه خداست . بعد امام در کمتر از یک هفته نامه ای برای مردم ایران نوشتند و گفتند : این ها در زندگی هست نباید به آن اهمیت بدهیم ، آن چه باید به آن اهمیت دهیم رضایت خداست.

این که الطاف خفیه خدا را بهتر از الطاف جلیه بدانیم ، خیلی خوب است اما این باور خیلی مشکل است . معمولا اگر دل مردم را بشکافیم از خدا گله دارند .


منابع:

درس اخلاق آیه الله مظاهری 17/8/91

تهیه و فرآوری : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان