تبیان، دستیار زندگی
طلبه مانند هرکس دیگر باید در نظام تقسیم کار اجتماعی کاری را بر عهده گیرد و دغدغه انجام ن را داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماموریتهای طلبگی

طلبه
طلبه مانند هرکس دیگر باید در نظام تقسیم کار اجتماعی کاری را بر عهده گیرد و دغدغه انجام ن را داشته باشد.

طلبه پس از دوره تحصیل باید باری را از زمین بردارد، گرهی ناگشوده را باز کند، دردی را دوا کند و حضور خود را بنمایاند.

 طلبه باید دست به اقدامی زند، کاری عرضه کند، نتیجه‌ای تحویل دهد، خروجی‌ای داشته باشد، طرح مفیدی را به سرانجام رساند‌.. . و هرگز نباید وجود و عدم او برای جامعه مساوی باشد.

 طلبه باید خود را مکلف به یاری دین خدا[1]و ارائه خدمتی بداند و برای آ ن خود را از پیش ماده کرده باشد.

طلبه باید یک نقش اجتماعی و کارکرد مثبت برای خود تعریف کند و تعهدی برای اجرای یک برنامه بدهد و سنگری را با مسئولیت و تعهد پر کند و گوشه‌ای از مرز فرهنگی را پاسداری نماید به گونه‌ای که خیال دیگران از حضور و ظهور او در ن عرصه سوده گردد.

طلبه باید یک عضو مفید برای پیکره اجتماع باشد؛ یک بازوی توانا، چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا یا.. . .

 یک کارگزار امین برای اهداف امام عصرعج، و با قوت و قدرت آن وظیفه را به انجام رساند[2].

در این صورت رسالتمند و هدف‌دار است و دین خود را به جامعه ادا کرده است.

برای این منظور لازم است طلبه از آغاز طلبگی احساس تعهد کند، برای یافتن آن نقطه کور یا آن بار زمین مانده با مطالعه و مشاوره و تأمل تلاشی کند و از میان فهرست بلند نیازهای اجتماعی ـ به تناسب توان و استعداد و هویت صنفی خود و رسالت روحانیت ـ مسئولیتی را انتخاب کرده و خود را برای انجام آن آماده و داوطلب گرداند. اما این انتخاب چگونه صورت می‌گیرد؟

به صورت طبیعی طلبه از میان خدمات اجتماعی رانندگی و فروشندگی و صنعتگری را انتخاب نمی‌کند.

طلبه هویتی فرهنگی دارد و اصالتاً مسئولیت او از مقوله تعلیم و تربیت است. هویت صنفی طلبه به دسته خاصی از خدمات و فعالیت‌های فرهنگی معطوف است که در این انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد.

سازمان روحانیت چند تعهد کلان اجتماعی دارد. مهم‌ترین تعهدات این سازمان عبارت‌اند از

حفظ ترمیم و بالنده سازی معرفت دینی و فهم شریعت نبوی،

تحقیق[3]و تلاش برای به فهمی منابع دینی و کشف آفاق نظری ناگشوده و تبیین نظام‌ها فکری دینی.[4]

تبلیغ دین، و حفظ ترمیم و بالنده سازی فرایند آن.[5]

تربیت الهی انسان‌ها و تزکیه نفوس

تلاش برای تحقق دین در سطح جامعه و اداره دینی نظام اجتماعی.

دفاع از دین در مقابل دشمنی‌ها[6]


پی نوشتها:

[1]. ان تنصروا الله ینصرکم (محمد 47: 7)

[2]. فخذها بقوه، اعراف 7: 145.

[3]. مراد از تحقیق تولید اندیشه و کشف مجهولات است نه صرفاً مطالعه کتب دینی و احیاناً گردوری، تألیف و گزینش پاره‌ای از مطالب پیرامون موضوعی خاص.

[4]. محقق دین به صورت طبیعی دست‌کم در سطوحی، موظف است تبلیغ هم بکند. مثلاً در همایش‌های علمی و مراکز تخصصی حاصل اندیشه خود را ارائه می‌کند و دیگران را در جریان یافته‌های خود قرار می‌دهد. اما انتظار اصلی از او این است که عمده توان و زمان خود را در بازپژوهی منابع دین و حل مشکلات نظری صرف کند و به تولید دانشِ گره گشا بپردازد گرچه در بخشی از زمان و توان خود به تبلیغ هم می‌پردازد، اما ممکن است محقق حرفه‌ای باشد و مبلغ متوسط. مثلاً مرحوم علامه طباطبایی چنین شانی برای خود برگزیده بود.

[5]. مبلغ دین برای ارائه سخن اصیل دین ناگزیر باید مطالعه و فعالیت علمی فراوانی داشته باشد، ممکن است این مطالعه صرفاً به انگیزه فهم منابع دین، سخن اندیشمندان اسلامی و محققان باشد و ممکن است به یک تحقیق و تولید سخنی تازه نیز منتهی شود. اما آنچه اصالتاً از یک مبلغ انتظار می‌رود این است که توان، مهارت و ذوق انتقال معارف دینی را داشته باشد و انرژی و همت خود را صرف آن گرداند و همه مقدمات لازم ن را فراهم ورد. بنابراین او یک مبلغ توانمند است گرچه یک محقق درجه یک محسوب نشود یا زمان لازم برای پژوهش را نداشته باشد. تبلیغ اگر مستند به تحقیق خود یا دیگر اندیشمندان اسلامی نباشد کم فایده یا مضر است. همان‌گونه که تحقیق هم اگر در اختیار دیگران قرار نگیرد و تبلیغ نشود سودمند نیست. از باب مثال مرحوم شهید دستغیب یا مسئولان دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بیشتر مبلغ به شمار می‌روند هرچند توانمندی تحقیق را نیز داشته باشند.

منبع : کتاب راه و رسم طلبگی، محمد عالم زاده نوری

تهیه و تنظیم: محمد حسین امین – گروه حوزه علمیه تبیان