تبیان، دستیار زندگی
منبری دارای اهمیت است که مردم را نسبت به دنیا و آخرت آگاه کند، زیرا تا انسان نسبت به چیزی عالم نشود لذتی نخواهد برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیم قرن تجربه موفق منبر
حجت‌الاسلام والمسلمین صالح‌پور

نیم قرن تجربه موفق منبر در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین صالح‌پور

  1. در سال 1319 هجری شمسی در شهرضا به دنیا آمد، دروس مقدمات حوزه را در این شهر گذراند و جهت بهره‌مندی از سرچشمه زلال علم و معرفت به قم عزیمت نمود.
  2. پس از جرعه نوشی از محضر اساتید مطرح آن زمان و کسب فیض از درس خارج فقه و اصول، مرجع فقید شیعه حضرت آیت‌الله سید محمد رضا گلپایگانی (ره)، با اندوخته‌ای کافی به زادگاه خود شهرضا بازگشت و در کسوت روحانی منبری به تبلیغ آنچه آموخته بود پرداخت.
  3. متن ذیل حاصل گفت‌وگوی خبرنگار مرکز خبر حوزه با منبری معروف شهرضا حجت‌الاسلام والمسلمین صالح پور با نیم قرن فعالیت در این عرصه است.

*حاج‌آقا از  منبری‌های قدیم شهرضا به حساب می آیید، از چه سالی منبر را شروع کردید؟

پیش از انقلاب در بسیاری از شهرها منبر می‌رفتم و تا جایی که به یاد دارم سابقه این کار به سال 1340 هجری شمسی باز می گردد. بنده پس از بازگشت به شهرضا در سال 1354 در مسجد حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) که به بیت العباس نیز مشهور است، منبر می‌رفتم در همان زمان که رژیم طاغوت منبری ها را از بیان نام امام خمینی منع کرده بود، از نخستین کسانی بودم که نام حضرت امام خمینی (ره) را بر روی منبر می‌گفتیم لبته از سوی ساواک نیز بارها مواخذه شدم.

*به نظر شما ویژگی های منبر موفق چیست؟

منبری دارای اهمیت است که مردم را نسبت به دنیا و آخرت آگاه کند، زیرا تا انسان نسبت به چیزی عالم نشود لذتی نخواهد برد. البته برای جذب مخاطب باید از شیوه ها و جاذبه های مختلف نیز استفاده کرد. در بحث محتوای منبر برای جذب مردم باید از تاریخ ائمه معصومین‌(علیهم‌السلام) بهره برد، در ایامی مثل محرم و صفر به واسطه فضای حاکم در این ایام منبر رفتن نتیجه بخش‌تر خواهد بود، یک منبری موفق باید آیات قرآن، تاریخ اسلام، احادیث و روایات را ملاک قرار دهد و با ترکیبی از آنها، به مخاطب مطلب ارایه نماید.

*نظرشما درخصوص بازگشت روحانیون و علما به موطن خود چیست؟

بازگشت روحانیون به شهر خودشان از انتظارات مردم می باشد، زیرا همانگونه که مردم یک شهر به پزشک و مهندس احتیاج دارند به روحانی نیز محتاج هستند و مردم شهرهای کوچک از بازگشت روحانیون و علمایی که در شهر خودشان زندگی کرده‌اند استقبال می کنند.

*وضعیت روحانیت در شهرضا چگونه است؟

چندتن از علما و روحانیونی که مردم به آنها عنایت خاصی دارند از کهولت سن رنج می برند، بنابراین نیاز است طلابی که به حوزه علمیه قم جهت ادامه تحصیل علوم دینی رفته اند به شهر خود بازگردند و پاسخگوی نیازهای دینی مردم باشند.

*ارتباط شما با دیگر علمای شهر چگونه است؟

درگذشته رفت و آمد‌ها بسیار بود، اما به واسطه کهولت سن دیگر امکان دیدار آنان از نزدیک برایم مقدور نیست، البته معتقدم این رفت و آمدها برکات زیادی را به همراه دارد.

*با وجود فعالیت رسانه های مختلف نقش مبلغ در استفاده از منبر را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر بنده منبر آن نقشی که در گذشته داشته دیگر ندارد، یعنی اگر خود مرحوم فلسفی هم در شرایط کنونی بود، فلسفی آن زمان نمی شد. بلکه مهمترین ابزار برای مبلغ این است که به زبان روز مجهز باشد و روز به روز بر معلوماتش بیافزاید، بگونه ای که هم با تاریخ اسلام منطبق باشد و هم با پیش آمدهای زندگی‌تاریخ را برای مردم بازگو کند و شرایط را مقایسه نماید زیرا این گذشته است که آینده را می سازد.

* تدوام انقلاب را در چه می دانید؟

اساساً اسلام همیشه رو به رشد است، معتقدم تا زمانیکه که اصل ولایت فقیه را حقیقتاً قبول داشته باشیم سیر انقلاب رو به جلو خواهد بود. اینکه در سخن معتقد به ولایت باشیم، اما در عمل به گونه ای دیگر اقدام کنیم هرگز نمی توانیم انقلاب اسلامی را پیش ببریم. مسئولان نظام باید همواره به نظر ولایت فقیه و منویات ایشان توجه داشته باشند و اداره کردن این جامعه امری مهم و بسیار خطیر است که به حق حضرت آیت الله خامنه ای توانسته بخوبی آنرا اداره کند. با اعتقاد بسیار بالا می گویم اگر ولایت فقیه نبود این انقلاب هرگز تدوام نمی یافت.

*وظیفه روحانیون در این خصوص چیست؟

روحانیون و علما باید این مساله را به مردم بفهمانند آنچه که از طریق ائمه در گذشته به مردم می رسید، امروز از طریق ولایت فقیه به آنان می رسد و تبعیت از ولایت فقیه بر هر انسان مسلمان واجب است. در طول تاریخ انقلاب اسلامی از هر حادثه ای که گذر کرده ایم به واسطه رهنمودها و تدابیر ولایت فقیه بوده و در مقابل هرجا که دچار مشکل شده ایم به خاطر عدم توجه به منویات ایشان بوده است.

* انسان عارف از نگاه شما چه کسی است؟

در مباحث عرفانی تاحدودی  مطالبی خوانده و به طلاب و عامه مردم عرضه نموده‌ام، آن که سررشته در عرفان دارد عارف واقعی است، به نظر بنده امام خمینی ‌(رحمة الله علیه) عارف بود، آیا در حال حاضر می توان یک نفر به مانند ایشان پیدا کرد؟ لذا عارف شدن بسیار مشکل است. اینکه فردی اطلاعاتی داشته باشد دلیل بر داشتن  عرفان نیست. البته بنده عرفان را نزد شخص خاصی نخوانده ام و تنها مطالعاتی داشته ام.


تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیه

منبع : حوزه نیوز