تبیان، دستیار زندگی
آقا حسین تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از مکتب خانه های قم شروع کرد و پس از اتمام دوره مکتب خانه به خاطر علاقه و اشتیاق وافر به عالمان دین و معارف الهی، درسهای مقدماتی، از قبیل صرف و نحو و منطق را در محضر اساتید آن دیار فراگرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تحصیلات

آغاز تحصیل

سفر به سرزمین وحی

بازگشت به تهران

به سوی حوزه هزار ساله

هجرت به سامراء

آغازتحصیل

آقا حسین تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از مکتب خانه های قم شروع کرد و پس از اتمام دوره مکتب خانه به خاطر علاقه و اشتیاق وافر به عالمان دین و معارف الهی، درسهای مقدماتی، از قبیل صرف و نحو و منطق را در محضر اساتید آن دیار فراگرفت.وی سپس در پی تکمیل تحصیلات راهی تهران شد. درسهای دوره سطح که در بردارنده کتابهایی چون معالم، قوانین، شرح لمعه، رسائل و مکاسب است را نزد اساتید آن حوزه خواند.

سفر به سرزمین وحی

آقا حسین در 22 سالگی عزم سفر کرده، به منظور انجام مراسم حج، راهی مکه و مدینه شد، دو شهری که تاریخ زنده اسلام محسوب می گردد.

تحصیلات

مکه، محل فرود آدم، سرزمین ابراهیم و اسماعیل، مدفن صدها پیامبر، زادگاه حضرت محمد (ص) و علی(ع)، مکان نزول وحی، و آغاز رسالت، سرزمین رنج و محنت های بسيار پیامبر؛

و مدینه، یثرب دیروز و مدینه النبی امروز، شهری که انصار و مهاجر دوشادوش هم از ودیعه الهی پاسداری کردند و دفتر تاریخ را با ایثارها و مجاهدت های خود مزین ساختند؛ سرزمینی که خاک پاکش مدفن پیکر قدسی آخرین فرستاده خداست و پس از آن نظاره گر محنت ها و فشارهای ظالمانه بر دختر و ابن عم اوست؛ شهری که سقیفه، در آن جای داشت، مکانی که با تلاش و همدستی برخی انصار و مهاجران اساس اختلاف در آن پایه ریزی شد، و در نهایت، قرآن و عترت را از هم جدا ساخت.

آری آقا حسین از نزدیک از این دو شهر دیدن می کند و با پیامبر و رهروان راستین وی پیمانی مجدد در پاسداری و حفظ اسلام و مذهب جعری می بندد.

بازگشت به تهران

حاج آقا حسین در بازگشت از سرزمین وحی ، وارد نجف اشرف گردید و پس از زیارت مرقد جد مظلوم خود، امیر مومنان علیه السلام و اندکی توقف، راهی سامرا شد. شهر سامرا با وجود شخصیتی چون آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی، قهرمان مبازه با استعمار، دارای حوزه علمیه پربار و ارزنده ای بود که دانشمندان مشتاق و فاضلی را به سوی خود جلب کرده بود.

آقا حسین مدتی همدوش با سایر شاگردان، در جلسه درس"میرزا" شرکت کرد و از حضور در این درس استفاده شایانی برد و پس از دو سال اقامت در سال 1306 ق . بار دیگر به تهران بازگشت .

در آن زمان حوزه علمیه تهران با حضور اساتید بزرگ در رشته های مختلف عرفان، فلسفه، فقه، اصول و ریاضی رونق به سزائی داشت. وی پس از بازگشت از سامراء در تهران ادامه تحصل داد و از محضر فرزانگانی چون : آقا علی مدرس (متوفی 1310 ق .)، میرزا ابوالحسن جلوه (متوفی 1314 ق .)، میرزا علی اکبر حکمی یزدی (متوفی 1322 ق .)، میرزا هاشم رشتی (متوفی 1332 ق .)، شیخ علی نوری (متوفی 1335 ق .)، میرزا ابوالحسن کرمانشاهی (متوفی 1336 ق .) میرزا محمود قمی ، شیخ عبدالمحسن مدرس ریاضی ، شیخ فضل الله نوری (متوفی 1327 ق .) و میرزا محمد حسن آشتیانی (متوفی 1319 ق .) کسب فیض کرد و پس از پنج سال تحصیل جدی و حضور مستمر در جلسات اساتید فوق ، تهران را به قصد آستان مقدس امامان علیهم السلام در عراق ترک نمود.

به سوی حوزه هزار ساله

حاج آقا حسین به مظور استفاده از عالمان دیار عراق وارد شهر مقدس نجف اشرف شد و در محفل درس اساتید و حضرات آیات عظام ذیل که هر کدام از استوانه های علمی آن حوزه محسوب می شدند حضور یافت :

تحصیلات

1. میرزا حبیب الله رشتی

2. حاج آقا رضا همدانی

3. آخوند ملا علی نهاوندی

4. آخوند محمد کاظم خراسانی

5. سید محمد کاظم یزدی

6. سید احمد کربلایی

او در مدت نه سال اقامت در نجف اشرف استفاده فراوانی از منبع علمی غنی آن حوزه برد. ولی به آن بسنده نکرد و به منظور کسب فیض از محضر از محضر فرزانه ای سترگ بار سفر بست و راهی سامراء شد.

هجرت به سامراء

حاج آقا حسین در سال 1321 ق . وارد سامرا گردید مکانی که یاد آور حضور او در سال های 1304تا1306 ه.ق در درس میرزای شیرازی اول بود.

ایشان به طور جدی و مستمر در درسهای آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی شرکت جست و مراتب عالی علمی را یکی پس از دیگری پشت سر نهاد. استاد بزرگوارش نیز عنایت خاصی به وی داشت و مقلدان خود را در مسائل احتیاطی به ایشان ارجاع می داد و این امر، آینده درخشانی را برای وی ترسیم می نمود. زیرا ارجاع مسائل احتیاطی در واقع به این معنی است که وی پس از میرزا، اعلم مجتهدان آن زمان می باشد.

با توجه به درخواست اهالی مشهد از محضر

آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی، در فرستادن عالمی با تقوا و مجتهدی دانا و توانا به آن سامان، ایشان، حاج آقا حسین قمی را در پذیرش این امر خطیر مناسب دانسته و سفر به مشهد و اقامت در آنجا را به وی پیشنهاد کرد.او نیز این دعوت را پذیرفت و پس از ده سال سکونت در سامرا به سوی آستان قدس امام هشتم علیه السلام عزم سفر کرد. وی با عزیمت به مشهد مقدس، به دوران چهل ساله تحصیل خود خاتمه داد و با پشتوانه علمی گرانقدر برای رهبری و زعامت مردم، راهی آن دیار مقدس شد شایان ذکر است که حاج آقا حسین از تمام اساتید خود در نجف و سامرا اجازه اجتهاد داشت و از مرحوم سید مرتضی کشمیری نیز اجازه نقل روایت اخذ کرده بود.

منابع:

1. کتاب قامت قیام

2. کتاب عنصر فضیلت و تقوا

تهیه:گروه حوزه علمیه