تبیان، دستیار زندگی
امام خمینی در قسمتی از پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت شهید دستغیب این گونه فرمودند: امروز روز جمعه و نماز و عبادت، با دست جنایتکار امریکاییان، یک شخصیت ارزشمند که مربی ای بسزا و عالمی عامل که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهای عشق به خدا!

امام،شهید دستغیب

امام خمینی در قسمتی از پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت شهید دستغیب این گونه فرمودند: امروز روز جمعه و نماز و عبادت، با دست جنایتکار امریکاییان، یک شخصیت ارزشمند که مربی ای بسزا و عالمی عامل که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند.

 امام خمینی در ادامه پیام تسلیت خود این گونه می فرمایند:

حضرت حجه الاسلام و المسلمین شهید حاج سید عبدالحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانشان به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و ابر جنایتکار زمان ایفا کردند، به گمان آنکه به ملت رزمنده ایران آسیب رسانند و آنان را در راه اهداف به سستی بکشند.

این که بزرگ پرچمدار بزرگترین قیام اسلامی تاریخ اسلام ، خمینی کبیر این گونه از مجاهد شهید دستغیب  یاد می کنند و یاد و نام ایشان را گرامی می دارند بی شک نشان دهنده مقام  والای معنوی و علمی آن شهید والا مقام است .

تاریخ اسلام سرشار از نام و یاد علمای بزرگواری چون شهید دستغیب است که با اهدای جان شیرین خود اجازه ندادند اسلام و تشیع محو و فراموش شود .

 وظیفه ما طلاب است که این علمای ربانی و الهی را به مردم و جامعه معرفی نماییم تا مردم بدانند که علمای شیعه چه دین بزرگی بر گردن آنان دارند .

این عالم عارف و الگوی تقوا و فضیلت در سال 1288 هجری شمسی در شیراز متولد شد و پس از پرورش صحیح  و خواندن ادبیات و سطوح به نجف اشرف کنار قبر امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام شهید محراب  مهاجرت نمود و در آنجا از محضر آیات عظام استفاده نمود و با دریافت اجازات عدیده اجتهاد و غیره به شیراز مراجعت ودر مسجد جامع (عتیق) به اقامه جماعت و تبلیغ دین پرداخت.

حضرت آیت الله شهید دستغیب رئیس حوزه علمیه فارس و نمایندگی امام خمینی را در آن استان به عهده داشت.

قلم شهید دستغیب هم چون بیانش کم نظیر و اثر گذار بود ،کتاب های وی از این قرارند:

1- کتاب قلب سلیم در رشته اخلاق که بسیار زیبا نوشته شده است.

2- حقایقی از قرآن.

3- معراج.

4- ماه خدا.

5- صدیقه کبری.

6- کتاب داستانهای شگفت.

7- هشتاد و دو پرسش.

8- گناهان کبیره در دو جلد.

9- سوره نجم.

10- سیدالشهدا علیه السلام.

11- معاد.

12- صلوه الخاشعین.

13- قلب قرآن.

14- شرح حاشیه بررسایل شیخ مرتضی  ( چاپ نشده ) .

با شروع نهضت روحانیت در سال 1341 مبارزه ایشان با رژیم شاه که از زمان رضاخان ادامه داشت، علنی و آشکار گردید و شب های جمعه پس از دعای کمیل سخنرانی سیاسی و تهییج کننده ایشان تا نیمه خرداد 42 در جمع انبوه شنوندگان نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشت و نوار سخنرانی های ایشان تا اقصی نقاط ایران منتشر می گردید.

در خرداد 42 بازداشت و به تهران اعزام گردیدند و پس  از آزادی اززندان مدتی نیز تبعید و در سال 43 نیز مجددا زندانی و تبعید گردیدند و در سال 56 نیز مدتی زندانی و یا در منزل محاصره و تحت نظر بودند و با تمام این فشارها حاضر به مذاکره و  مصالحه با رژیم پهلوی نشدند و پرچم مبارزات مردم فارس را در این مدت پانزده ساله بر دوش داشتند.

پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی اول فارس در مجلس خبرگان انتخاب شده و همزمان به درخواست اهالی شیراز و فرمان امام خمینی امامت جمعه را عهده دار شدند و مشغول خدمت به مردم مستضعف بودند که در تاریخ بیستم آذرماه 1360 مطابق با 14 صفرالخیر 1402 هنگامی که عازم نماز جمعه بود به دست منافقین از خدا بی خبر به درجه رفیع شهادت نایل گردید و به اجداد طاهرینش پیوست.

شهید دستغیب، نمونه کاملی از همراهی با ولایت بود و علاقه بسیاری به حضرت امام رحمه الله داشت. جمله معروف «بی عشق خمینی نتوان عاشقی مهدی(عج) شد» از سخنان ظریف اوست. ایشان در کلمات عارفانه خود می فرمود: « هر کس از خمینی رحمه الله پیروی کند، از خدا پیروی کرده است».

هر گاه با امام امت دیدار می کرد، در بازگشت خوشحال و شاداب بود و خرسندی دیدار، از چهره اش خوانده می شد. 

شهید دستغیب خود را مقیّد می دانست که سخنرانی حضرت امام رحمه الله را از تلویزیون یا رادیو بشنود و آن را محور سخنان خود در خطبه های نماز جمعه قرار دهد.

ایشان به یکی از نمایندگان شیراز گفته بود: «پسرجان، باید باورت بشود که حضرت امام [خمینی]، نایب امام زمان(عج) است. احترام به امام، احترام به امام زمان (عج) قلمداد می شود. می خواهی عزّت پیدا کنی، عزّتْ در پیروی از امام است».

هر عشقی بهایی دارد و عشق به خدا بهایش شهادت است همانگونه که امام حسین این بها را با جان ودل پرداخت.وی بهای عشق به خدا را با شهادت خود پرداخت .

شهید دستغیب هم چون اجداد پاک و مطهرش از مرگ در راه خدا ترس و واهمه ای نداشت بلکه عاشق شهادت بود. عشق به شهادت، چنان در دل وی شیرین جلوه کرده بود که همواره دم از دیدار خونین با پروردگار می زد و آن را برترین سعادت می انگاشت و می فرمود:

«این بدن های ما حیف است که در بستر جان دهد. همه خواهند مُرد و مرگ حق است؛ پس چه بهتر که در بستر نمیریم».

او مژده شهادت خود را سال ها پیش، از یکی از استادانش، حاج آقا جواد انصاری شنیده بود و از سال ها پیش انتظار آن را می کشید، تا آن هنگام که در خون خود غلطید و به آرزوی دیرینه اش رسید.


منابع:

1-مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

2-مرکز اطلاع رسانی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی

تهیه و فرآوری : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان