تبیان، دستیار زندگی
رسول جعفریان در سال ۱۳۴۳ در خوراسگان از توابع اصفهان به دنیا آمد. وی دوره دبستان را در زادگاهش گذراند و سپس براى ادامه تحصیل به اصفهان رفت و دوره راهنمایى را در این شهر تحصیل کرد. جعفریان پس از چندى در خوراسگان به دروس دینى علاقه مند شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه و کتاب شناسی

استاد رسول جعفریان

جعفریان

زندگینامه

استاد رسول جعفریان در سال 1343 در خوراسگان از توابع استان اصفهان پای به عرصه گیتی نهاد. دوره دبستان را در زادگاهش "خوراسگان" گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به اصفهان آمد و دوره راهنمایی را در این شهر آغاز کرد. پس از چندی تحت تأثیر سفرهای تبلیغی مبلغان حوزه علمیه قم و کلاسهای روخوانی قرآن در خوراسگان به دروس دینی علاقه مند شد و از آن پس به مدرسه ذوالفقار رفت و مطالعه دروس جدید را در مدارس شبانه ادامه داد. وی در مدت اقامت در اصفهان، به صورت آزاد از مدارس دینی دیگری چون «نیماورد»، «نوریه»، «وجده کوچک» استفاده می کرد. رسول جعفریان در سال 57 هجری شمسی و در آستانه پیروزی انقلاب، برای ادامه تحصیلات حوزوی، راهی شهر مقدس قم شد. نخست به مدرسه خان رفت و سپس در مدرسه رسالت، به ادامه تحصیل پرداخت. وی در قم از درس اساتیدی چون آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله ممدوحی، آیت الله گرامی و نیز آیت الله جعفر مرتضی جبل عاملی کسب فیض کرد. سال 58 هجری شمسی با آثار و موسسه آیت الله مصباح یزدی آشنا شد و در کلاسها و دوره آموزشی آن موسسه شرکت کرد و با بازگشایی دانشگاهها، در سال 59 هجری شمسی به تدریس معارف اسلامی و تاریخ اسلام در دانشگاههای اصفهان و تهران مشغول شد. اولین اثر استاد جعفریان در سال 64 هجری شمسی تحت عنوان «پیش درآمدی بر شناخت تاریخ اسلام» منتشر شد و از آن پس تاکنون، ضمن همکاری با موسسات پژوهشی و تأسیس کتابخانه اسلام و ایران در قم، به کوششهای پی گیر خود در زمینه تألیف، تصحیح، ترجمه و نیز تحقیق در تاریخ اسلام، ایران و تشیع همچنان ادامه می دهد.
وی در سال 1387 با حکم علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی به سمت رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منصوب شد و تا دی‌ماه 1391 در این سمت بود.

کتاب شناسی

۱. «آثار اسلامی مکه و مدینه»، تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۵. چاپ جدید آن با اضافات فراوان در سال ۱۳۷۹ انجام شده‌است و تحریر بعدی در سال ۱۳۸۲ ش که تاکنون چندین بار به چاپ رسیده‌است. (در سال ۱۳۸۸ توسط نشر مشعر به اردو نیز چاپ شد).
۲. «آشنایی مقدماتی با روش تحقیق در تاریخ»، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶ شمسی.
۳. «احوال و آثار بهاءالدین محمد اصفهانی مشهور به فاضل هندی»، قم، انصاریان، ۱۳۷۴ (این مقاله بدون دو رساله‏ای که در ادامه از فاضل هندی تصحیح شده، در مقالات تاریخی دفتر سوم هم چاپ شده‌است.)
۴. «ارزیابی مناسبات فکری آیةالله شهید مطهری و دکتر علی شریعتی»، تهران، ۱۳۶۸ (این متن در کتاب نزاع سنت و تجدد هم چاپ شده‌است.)
۵. «اسدالله خرقانی، روحانی نوگرای روزگار مشروطه»، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۲
۶. «اطلس شیعه»، تهران، سازمان جغرافیایی ارتش جمهوری اسلامی، ۱۳۸۷ (برنده جایزه فارابی، جایزه جلال و کتاب سال در سال ۱۳۸۸).
۷. «اکذوبة تحریف القرآن»، تهران، ۱۳۶۵. چاپ جدید با اصلاحات در تهران و بیروت منتشر شده‌است. این کتاب با عنوان «افسانه تحریف قرآن»، تهران، ۱۳۶۷ چاپ شده‌است. نیز به انگلیسی و اردوهم چاپ شده‌است. چاپ متن عربی آن در بیروت با عنوان «القرآن و دعاوی التحریف» صورت گرفته‌است. این کتاب به زبان اندونزیایی هم در اندونزی چاپ شده‌است.
۸. «اندیشه تفاهم مذهبی در قرن ششم و هفتم هجری»، قم، ۱۳۷۱ (در تاریخ تشیع چاپ جدید درج شده‌است)
۹. «راه حج»، تهران، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع، ۱۳۸۹
۱۰. «بازخوانی نهضت مشروطیت»، تهران، نشر مطهر، ۱۳۸۶
۱۱. «با کاروان ابراهیم» (با همکاری محمدعلی خسروی) گزارش حج سال ۱۳۷۱، نشر مشعر
۱۲. «با کاروان عشق» (با همکاری محمدعلی مهدوی راد)، گزارش حج ۱۳۷۲، نشر مشعر
۱۳. ۱۳ - «با کاروان صفا»، گزارش حج ۱۳۸۲، نشر مشعر
۱۴. «بررسی و تحقیق در جنبش مشروطیت ایران» (بازنویسی کتاب دخالت انگلیس در واقعه مشروطه)، قم، طوس، ۱۳۷۰ و چاپ جدید و اصطلاح شده آن با عنوانِ‏
۱۵. «بست نشینی مشروطه خواهان در سفارت انگلیس»، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۷۸
۱۶. «به سوی ام القری»، سفرنامه حج سال ۱۳۷۳. ضمن آن چند سفرنامه دیگر هم چاپ شده که در جای خود معرفی خواهم کرد.
۱۷. «پیش درآمدی بر شناخت تاریخ اسلام»، قم، ۱۳۶۴ (نخستین اثر بنده که بعدها در تاریخ سیاسی اسلام چاپ جدید درج شد.)
۱۸. «تاریخ اسلام و ایران تا پایان قرن چهارم هجری» (برای سال دوم آموزش متوسطه عمومی) انتشار از سال ۷۰ تا ۷۴. پس از آن نیز بخش‏هایی از آن در کتاب تاریخ دوره دبیرستان - رشته علوم انسانی آمده‌است.
۱۹. «تاریخ ایران اسلامی»، دفتر اول: از پیدایش اسلام تا ایران اسلامی، تهران، اندیشه معاصر، ۱۳۷۷. قرار است این کتاب در چهارمجلد عرضه شود. دفتر دوم آن که زیر چاپ است، عنوانش چنین است:
۲۰. «تاریخ ایران اسلامی»، دفتر دوم از طلوع طاهریان تا غروب خوارزمشاهیان، تهران، اندیشه معاصر، ۱۳۷۷
۲۱. «تاریخ ایران اسلامی»، دفتر سوم از یورش مغولان تا زوال ترکمانان، تهران، اندیشه معاصر، ۱۳۷۸
۲۲. «تاریخ ایران اسلامی»، دفتر چهارم، صفویه از پیدایش تا زوال، تهران، اندیشه معاصر، ۱۳۷۸ ۲۳. تاریخ تحول دولت و خلافت از برآمدن اسلام تا برافتادن سفیانیان، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۳ و چاپ دوم ۱۳۷۶
۲۴. «تاریخ تشیع در ایران» (تا قرن دهم هجری)، ۳ ج، قم انصاریان ۱۳۷۵. (چاپ نخست تا قرن هفتم هجری: تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۸) مجلد سوم آن سال ۸۰ ارائه شد. چاپ یک جلدی آن در ۹۵۰ صفحه توسط انتشارات انصاریان، ۱۳۸۵ عرضه شده‌است. چاپ یک جلدی آن توسط نشر علم در سال ۱۳۸۶ – ۱۳۸۸ سه بار چاپ شده‌است.
۲۵. «تاریخ تشیع در ری»، تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۱ (این متن در چاپ جدید تاریخ تشیع در ایران درج شده‌است)
۲۶. «تاریخ تشیع در جرجان و استرآباد»، مشهد، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، ۱۳۸۳
۲۷. «تاریخ سیاسی اسلام، سیره رسول خدا(ص)»، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، ۱۳۷۳ (چاپ جدید آن توسط نشر الهادی به سال ۱۳۷۷ منتشره شده که متن تصحیح شده و کامل است). چاپهای بعدی آن را نشر دلیل ما منتشر کرده‌است. ترجمه عربی آن توسط آقای اسدی صورت گرفته که توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی وابسته به آستان قدس در سال ۱۳۸۵ با عنوان «سیرة سید الانبیاء و المرسلین محمد» چاپ شده‌است. متن ترکی استانبولی آن نیز در سال ۱۳۸۳ در آنکارا چاپ شده‌است.
۲۸. «تاریخ سیاسی اسلام، تاریخ خلفا»، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی ۱۳۷۴، قم، الهادی، ۱۳۷۷ (این اثر با عنوان History of The caliphsبه انگلیسی ترجمه شده‌است (قم، انصاریان، ۱۳۸۲). ترجمه عربی آن در مشهد در دست انجام است.
۲۹. «تاریخ و سیره سیاسی امیرمؤمنان علی بن ابی‏طالب (ع)». قم، دلیل، ۱۳۸۰ (این کتاب بخش زندگی امیرمؤمنان از کتاب تاریخ خلفاست که همراه آن پنج مقاله آمده حدیث غدیر در آثار مکتوب کهن؛استناد به سیره سیاسی علوی در گذر تاریخ؛ آسیب شناسی حکومت دینی از نگاه امیرمؤمنان علیه السلام؛ جایگاه امام علی علیه السلام در میان اهل سنت؛ امیرمؤمنان علی علیه السلام و مردم.
۳۰. «تأملی در نهضت عاشورا»، قم، انصاریان، ۱۳۸۰، چاپ سوم آن در پاییز ۸۱ انجام شده که اصلاحات مختصری هم در آن شده‌است. چاپ اول نشر علم در سال ۱۳۸۸
۳۱. ۳۱ - تحقیقی کوتاه پیرامون رابطه تشیع و ایران، اصفهان، ۱۳۶۵ (این متن در چاپ جدید تاریخ تشیع به طور خلاصه آمده‌است).
۳۲. ۳۲ - تحلیلی از تحولات فکری و سیاسی پس از رسول خدا(ص)، قم، مرکز فرهنگی دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاهها، ۱۳۷۹. (در مقالات تاریخی دفتر سوم هم به چاپ رسید.)
۳۳. تشیع در عراق، مرجعیت و ایران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۸۶ (ترجمه عربی آن: التشیع فی العراق و صلته بالمرجعیة و ایران، قم، نشر حبیب، ۱۳۸۷).
۳۴. جریان‏ها و جنبش‏های مذهبی سیاسی سالهای ۱۳۲۰ - ۱۳۵۷، تهران، پژوهشگاه علوم اسلامی، ۱۳۸۰ (چاپ دوم در ۶۰۰ صفحه در سال ۱۳۸۱) (چاپ سوم با تجدید نظر فراوان ۱۳۸۱) چاپ پنجم در ۱۰۰۶ صفحه (پاییز ۱۳۸۳ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی و پژوهشگاه علوم اسلامی). چاپ نهم و دهم تهران، خانه کتاب، ۱۳۸۷ با اضافات).
۳۵. جغرافیای تاریخی و انسانی شیعه در جهان اسلام، قم، انصاریان ۱۳۷۱ (به ضمیمه چند مقاله: ۱ - طبری و اهل حدیث ۲ - طبری و تشیع، ۳ - کتابشناسی توصیفی فرق اسلامی.)
۳۶. حواشی بر کتاب «تشیع» از هاینس هالم، قم، مرکز ادیان، ۱۳۸۵ (مجموعه‏ای ۱۵۰ پاورقی کوتاه و بلند).
۳۷. حیات فکری سیاسی امامان شیعه، ج ۱، ۲، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۹. این کتاب سلسله مقالاتی بود که در مجله نورعلم چاپ شد. بعدا به صورت کتاب درآمد و سپس به ترکی استانبولی در استانبول چاپ شد. نیز به زبان عربی در بیروت به چاپ رسید و قسمتهایی از آن به اردو در مجله توحید اردو چاپ شد. در تابستان ۱۳۷۶ بازنویسی شده آن در یک مجلد توسط انتشارات انصاریان به چاپ رسید. سال ۸۱ چاپ ششم آن به بازار آمده‌است.
۳۸. داستان حجاب در ایران پیش از انقلاب، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۳
۳۹. درک شهری از مشروطه مقایسه حوزه مشروطه خواهی تبریز و اصفهان، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۸۵
۴۰. دنباله جستجو در تاریخ تشیع در ایران، قم، انصاریان ۱۳۷۵ (مطالب در چاپ جدید تاریخ تشیع آمده‌است.)
۴۱. دین و سیاست در دوره صفوی، قم، انصاریان ۱۳۷۰ ش. مجموعه مقالات این مجموعه به صورت بازنویسی شده و با اصلاحات و افزوده‏های فراوان در کتاب صفویه در عرصه دین... چاپ شده‌است.
۴۲. ذهنیت غربی در تاریخ معاصر ایران، قم، ۱۳۶۵
۴۳. سفرنامه مکه سال ۱۳۷۵ (چاپ شده در میراث اسلامی، دفتر پنجم)
۴۴. سلطان محمد خدابنده «الجایتو» و تشیع امامی در ایران، قم، کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، ۱۳۸۰ (این متن هم در تاریخ تشیع چاپ سال ۱۳۸۵ درج شده‌است).
۴۵. سیری در سیره نبوی، مشهد، تعاونی ناشران، ۱۳۸۵ (این اثر خلاصه‏ای کوتاه در ۱۴۰ صفحه از سیره رسول خدا(ص) است.
۴۶. شریعتی و روحانیت با چند مقاله دیگر. قم، ۱۳۷۶ (این مقاله در مقالات تاریخی دفتر دوم هم آمده‌است.)
۴۷. علل برافتادن صفویان، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۲ ش. مجموعه مقالات این مجموعه در کتاب صفویه در عرصه دین... چاپ شده‌است.
۴۸. صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست ۳ جلد. ا
۴۹. علی بن عیسی اربلی و کشف الغمه، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، ۱۳۷۳ (این متن در مقالات تاریخی دفتر چهارم نیز آمده‌است).
۵۰. قصه خوانان در تاریخ اسلام، قم، فؤاد، ۱۳۷۰. بازنویسی جدید آن: قم، دلیل، ۱۳۷۸
۵۱. کاوش‏های تازه در باب روزگار صفوی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۳، مشتمل بر ده مقاله در باره روزگار صفوی که عبارتند از: تاریخ مسأله اجتهاد و تقلید و تأثیر آن در اندیشه سیاسیِ شیعه روزگار صفوی‏ / نفوذ دویست ساله خاندان محقق کرکی در سازمان دینی - سیاسی دولت صفوی‏ / بحار الانوار به مثابه یک دایرة المعارف دینی از روزگار صفوی‏ /مناسبات سیاسی شاه اسماعیل صفوی با دولت ممالیک‏ / مناسبات اصفهان و حجاز در روزگار صفوی / تشیعِ استرآباد و نقش آن در استواری دولت شیعی صفوی‏ /چند گزارش از سفرهای حجِ روزگارِ صفوی / ارزش تاریخی محافل المؤمنین برای روزگارِ صفوی / مِفْتاحُ الصّلاح رساله‏ای با نثر مسجع در باره نماز جمعه‏ / شیخ حسین بن عبدالصمد تلاش علمی و عملی او در باب نماز جمعه (این مقالات نیز در چاپ جدید سیاست و فرهنگ روزگار صفوی آمده‌است)‏
۵۲. مرجئه، تاریخ و اندیشه، قم، نشر خرم، ۱۳۷۱ (متن تکمیل شده آن در مقالات تاریخی دفتر دهم چاپ شده و بخشی از آن هم به عربی ترجمه و در مجله تراثنا شماره ۸۱-۸۲ چاپ شده‌است.
۵۳. مروری بر زمینه‏های فکری التقاط جدید در ایران، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۷
۵۴. ۵۴ - مروری بر نقش علما در انقلاب مشروطیت ایران، تهران، نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۳۸۱ (در دست چاپ مجدد)
۵۵. مقالات تاریخی، دفتر اول، قم، الهادی ۱۳۷۵ مشتمل بر چهارده مقاله تاریخی: ۱ - نادرشاه و وحدت اسلامی، ۲ - تقدیم نامه نویسی در دیباچه کتابها ۳ - ایران، عراق و هند در قرن سیزدهم هجری (مروری بر کتاب مرآت الاحوال) ۴ - پژوهشی در جغرافیای جنگ احد ۵ - حیات فرهنگی و سیاسی ایران در قرن ۱۲ (مروری بر کتاب تتمیم امل الامل) ۶ - ملاحسین واعظ کاشفی ۷ - ادبیات ضد مسیحی دوره صفوی ۸ - خانقاه سازی از قرن هفتم تا نهم هجری ۹ - تشیع امامی و زیدی در ایران (ترجمه از انگلیسی؛ اصل مقاله از استاد مادلونگ) ۱۰- صائب تبریزی و مشروعیت سلطنت صفوی ۱۱- ابان بن عثمان احمر و سیره نویسی (ترجمه عربی این مقاله در مجله آفاق الحضارة الاسلامیه شماره نخست چاپ شد) ۱۲ - شعوبیگری و ضد شعوبیگری درادبیات اسلامی ۱۴ - ادبیات دعا در شیعه، ۱۴ - گزارش آتش سوزی مسجد نبوی. ۵۶. مقالات تاریخی، دفتر دوم، انصاریان و الهادی، ۱۳۷۶، مشتمل بر چهارده مقاله تاریخی: ۱ - گرایش مذهبی فضل بن روزبهان ۲ - علی قلی جدید الاسلام و نقد تورات ۳ - منازعات حنفیان و شافعیان در ایران (ترجمه از انگلیسی و اصل مقاله از استاد مادلونگ ۴ - تشیع و تاریخنگاری ۵ - شیعه و چهار اثر در تاریخ محلی ۶ - نوروز در فرهنگ شیعه ۷ - اهل حدیث و کتاب صریح السنه محمد بن جریر طبری ۸ - جایگاه موفقیات در منابع تاریخ اسلام ۹ - سوگواری محرم در سفرنامه‏های خارجی ۱۰ - خانه رمله دختر حارث در دولت نبوی ۱۱ - پیشینه تشیع در اصفهان ۱۲ - تشیع در شهر کاشان ۱۳ - یک کتاب دعا، یک خاندان شیعی ۱۴ - شریعتی و روحانیت.
۵۷. مقالات تاریخی، دفتر سوم، قم، الهادی، ۱۳۷۶، مشتمل بر چهارده مقاله تاریخی: ۱ - تحولات فکری و سیاسی جامعه اسلامی ۲ - کتاب و کتابخانه در دوره صفوی ۳ - اماکن تاریخیِ اسلامی در مکه مکرّمه ۴ - احوال و آثار فاضل هندی ۵ - اصفهانِ قرن یازدهم از نگاه تذکره نصرآبادی ۶ - تشیع در جرجان و استرآباد ۷ - تشیع در ورامین ۸ - تشیع در اندلس ۹ - بازیافته‏های تاریخ الشیعه ابن‏ابی‏طی ۱۰ - ابوالحسن مداینی و آثار وی در باره زنان ۱۱ - سیاحتگری و فرهنگ سفرنامه نویسی ۱۲ - شیخ حسن کربلائی تاریخنگار جنبش تنباکو ۱۳ - ساختار شهری مدینه و محلات قبایل ۱۴ - سیاست اسلامی و رهبری متعهد.
۵۸. مقالات تاریخی، دفتر چهارم، قم، الهادی، ۱۳۷۷ مشتمل بر چهارده مقاله تاریخی: ۱ - گزارش اندیشه‏های سیاسی یک عالم شیعیِ (علی نقی کمره‏ای) ۲ - تاریخ تشیع در مکه، مدینه و... ، ۳ - تأثیر مکتب بغداد و نجف و حله بر تشیع ایران، ۴ - نسخه‏های مهاجر، ۵ - ابوعلی طبرسی و کتاب اعلام الوری، ۶ - فوائد تاریخی و... در در آثار عماد طبری، ۷ - تواریخ مکه، ۸ - اربعین امام حسین علیه السلام، ۹ - پاره‏ای از مسائل اجتماعی و... دوره صفوی، ۱۰ - شیخ حسن کاشی و کتاب تاریخ محمدی او، ۱۱ - علی بن عیسی اربلی و کتاب کشف الغمه، ۱۲ - صفویه عصر جدید ایران، ۱۳ - مروری بر تاریخ ایران، ۱۴ - نگاهی به فراز و نشیب‏های جنبش دانشجویی.
۵۹. مقالات تاریخی، دفتر پنجم، قم، الهادی، ۱۳۷۸، مشتمل بر دوازده مقاله: ۱ - امر به معروف و نهی از منکر در دوره صفوی، ۲ - سمط النجوم العوالی ۳ - عالمان و اندیشوران خوراسگان، ۴ - فهرست آثار برنارد لوئیس، ۵ - افق‏های تازه در تاریخ تشیع، ۶ - یادی از محلات و قریه‏های اصفهان، ۷ - یک منبع با ارزش در باب سیاست اسلامی، ۸ - شماری از زائران سنّی امام رضا علیه السلام تا قرن ششم، ۹ - انقلاب اسلامی و جهان. ۱۰ - نگاهی به عوامل ناپایداری وقف در ایران، ۱۱ - گزارش اماکن تاریخی اصفهان از سال ۱۳۵۱ قمری ۱۲ - وصف عمارت دولتخانه شاه سلطان حسین صفوی.
۶۰. مقالات تاریخی، دفتر ششم، قم، الهادی، ۱۳۷۸: ۱ - تشیع در قزوین از آغاز تا دوره صفوی ۲ - سی و یک کتاب سیاسی اسلامی در کتابخانه حَسَنیه مغرب ۳ - گزارش کتاب تحفة الترک ۴ - تجربه انقلاب مشروطه ۵ - مصیبت‏نامه یک سند ادبی از حمله روس‏ها به حرم امام‏رضا(ع) ۶ - پیشینه تاریخی ولایت فقیه ۷ - احکام و فرامین حج در زمان ایلخانان ۸ - تاریخ وهابیه ۹ - شریعتی و اسناد ساواک ۱۰ - احمد بن حنبل و عقیده تربیع در میان اهل حدیث ۱۱ - منابع ابن کثیر در نگارش سیره نبوی ۱۲ - منابع تاریخی الاصابه فی تمییز الصحابة
۶۱. مقالات تاریخی، دفتر هفتم، قم، دلیل، ۱۳۷۹: ۱ - گزارش کتاب تحفه فیروزیه شجاعیه ۲ - تشیّع در حلب و بازمانده کتاب الحاوی. (گزارش کوتاه آن در مقالات دفتر دوم چاپ شده بود). ۳ - پطروشفسکی در میان ایرانیان ۴ - نقش تاریخی علی بن ابی‏طالب (ع) در دوره نبوی ۵ - ابن عبدالبرّ اندلسی (۳۶۸ - ۴۶۳) و سیره نبوی ۶ - تحریفات عاشورا ۷ - سفرنامه حج تمتع ۱۳۷۵ ۸ - سفرنامه عمره ۱۳۷۶ ۹ - سفرنامه حج تمتع ۱۳۷۷ ۱۰ - سفرنامه عمره آذرماه ۱۳۷۸ ۱۱ - سفری کوتاه به قاهره ۱۲ - وقف‏نامه نظرآقا از دوره صفوی
۶۲. مقالات تاریخی، دفتر هشتم: ۱ - دیدگاه‏های سیاسی عبدی بیک شیرازی در باره شاه طهماسب؛ ۲ - امیرمؤمنان علی علیه السلام و مردم؛ ۳ - بستر تاریخی عزاداری اهل سنت برای امام حسین(ع)؛ ۴ - مورد پژوهی و بازسازی متون مفقوده؛ ۵ - دفاع از حقوق زن، نگاهی از این سو؛ ۶ - کتاب غدیر طبری و پاره‏های برجای مانده آن؛ ۷ - حج‏گزاری ایرانیان در دوره قاجار؛ ۸ - لایه‏های فرهنگ ایران، تعامل درونی و پیامدها؛ ۹ - نگاه به گذشته، تدبیر برای آینده؛ ۱۰ - مقدمه‏ای در باره جریان‏های فکری - سیاسی مهمِ تاریخِ معاصرِ ایران؛ ۱۱ - امام خمینی و تحلیل مسائل دوره رضاخان؛ ۱۲ - موقوفه شاه سلطان حسین برای سوگواری امام حسین (ع)
۶۳. مقالات تاریخی، دفتر نهم: ۱. تیر اجل در صدمات راه جبل؛ ۲. سفرنامه مکه، شام، مصر و عراق ۳. شناخت نامه آثار فارسی در باره حرمَیْن شریفَیْن؛ ۴. بدعت کشف حجاب در ایران؛ ۵. حجاب و ضد حجاب در شعر فارسی معاصر؛ ۶. کتابشناسی حجاب؛ ۷. مشهد در یک نگاه ۸. قم در یک نگاه.
۶۴. مقالات تاریخی، دفتر دهم‏: ۱. فرقه مُرجئه، تاریخ و اندیشه؛ ۲. حدیث غدیر در آثار مکتوب کهن؛ ۳. استناد به سیره سیاسی علوی در گذر تاریخ؛ ۴. آسیب شناسی حکومت دینی از نگاه امیرمؤمنان علیه السلام؛ ۵. هویت ایرانی در کشاکش تحولات سیاسی ایران در چهار قرن اخیر؛ ۶. جامعه شیعه نخاوله در مدینه منوّره؛ ۷. سلطان محمد خدابنده «اولجایتو» و تشیع امامی در ایران ۸ ۰ پیشینه مبارزه با غربزدگی در... میزان الملل؛ ۹. تغییر مواضع ایدئولوژیک مجاهدین خلق در سال ۴-۱۳۵۲
۶۵. مقالات تاریخی، دفتر یازدهم: ۱. مناسبات سیاسی شاه اسماعیل صفوی با دولت ممالیک؛ ۲. مناسبات اصفهان و حجاز در دوره صفوی؛ ۳. امام خمینی و سلطنت رضاخان؛ ۴. در فراق مرشد، یادی از آیت الله سید مهدی روحانی؛ ۵. در باره استاد سید جعفر مرتضی؛ ۶. رساله‏ای نویافته در نقد اندیشه مشروطه؛ ۷. گفتگو در باره کتاب جریان‏ها و سازمان‏های مذهبی؛ ۸. نهضت اسلامی خرداد ۴۲ تا انقلاب اسلامی بهمن ۵۷؛ ۹. کتابشناخت مولد النبی (ص)؛ ۱۰. رساله «خیر الامور» در برخورد با سنت و تجدد؛ ۱۱. میرزا عبدالله مجتهدی و بحران آذربایجان؛ ۱۲. سیاست نامه (ترجمه منظوم عهدنامه اشتر)
۶۶. مقالات تاریخی، دفتر دوازدهم: ۱. شخصیت رسول خدا در افکار و رفتار امام علی (ع) ۲. تاریخچه شعر فارسی در منقبت امامان علیهم السلام، ۳. تعامل علمای شریعت و دولت صفوی، ۴. روش ابن حزم در نقد اخبار تاریخی، ۵. نماز جمعه نویسان روزگار صفوی، ۶. نفوذ دویست ساله خاندان کرکی در ایران عصر صفوی، ۷. خاطراتی از سفرهای حج در دوره صفوی، ۸. نقش علمی استرآباد در روزگار صفوی، ۹. سندی از سخت‏گیری بر شیعیان در اوائل دوره عثمانی، ۱۰. وجه دایرة المعارفی بحار الانوار، ۱۱. منابع «وقعة صفین» نصر بن مزاحم ۱۲ - مصاحبه با کیهان فرهنگی و کتاب هفته.
۶۷. مقالات تاریخی، دفتر سیزدهم ۱ - کعب الاحبار و داستان کشته شدن عمر بن خطاب؛ ۲ - شکل‏گیری علم تاریخ در اندلس اسلامی؛ ۳ - تصحیح تاریخ الاسلام ذهبی در بوته نقد؛ ۴ - در باره کتاب التراتیب الاداریه و بستر تاریخی تألیف آن؛ ۵ - ایران مرکز ربع مسکون؛ ۶ - نگاهی به کتاب مجمل التواریخ و القصص و اعتبار آن؛ ۷- محدوده جغرافیایی سرزمین ایرانی‏ها در قرن هشتم هجری؛ ۸ - منابع تاریخ جزیرة العرب در متون کهن جغرافیایی ایران؛ ۹ - چگونه آناتولی از دست صفویان رفت؟ ۱۰ - سفرنامه تحفة الحرمین؛ ۱۱ - در باره چند سفرنامه حج عربی و فارسی؛ ۱۲ - نظام نامه و پروگرام مدارس طلاب قدیمه؛ ۱۳ - حسینیه ارشاد و ساواک؛ ۱۴ - سهم شیخ احمد کافی در انقلاب اسلامی؛ ۱۵ - شیخ حسین لنکرانی به روایت اسناد ساواک؛ ۱۶ فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک؛ ۱۷ - سید حسین نصر به روایت خودش؛ ۱۸ - گزارش سفر به ترکیه (خرداد ۸۳)؛ ۱۹ - تحولات دوساله کشور سعودی؛ ۲۰ - تمدن مرد سالار (گزارش سفر به ریاض دی ماه ۸۳)؛ ۲۱ - گزارش سفر به اردن؛ ۲۲ - سفر به منزل جانان (گزارش سفر به عتبات خرداد ۱۳۸۴)؛ ۲۳ - تشیع اعتدالی؛ ۲۴ - نهضت ملی شدن صنعت نفت و علمای اصفهان؛ ۲۵ - گزارشی از تأسیس حوزه علمیه قم از سال ۱۳۱۳.
۶۸. مقالات تاریخی، دفتر چهاردهم: ۱ - مروری بر کتاب مصائب النواصب قاضی نورالله؛ ۲ - خزاعی‏ها و نقش آنان در تشیع ایران؛ ۳ - پاسخ به چند پرسش در باره غدیر و عاشورا؛ ۴ - بنای کعبه در سال ۱۰۳۹ (یک رساله کهن)؛ ۵ - مدینه منوره از چشم سید اسماعیل مرندی (سال ۱۲۵۵)؛ ۶ - مدینه منوره در سیاحت نامه اولیا چلبی؛ ۷ - سفرنامه مکه و عتبات سال ۱۳۰۶ از میرزا عبدالمجید سقزی؛ ۸ - دیدار دوست (سفر عمره در مهر ۱۳۸۴)؛ ۹ - مناظره شاه عباس با کشیشان کاتولیک و پروتستان؛ ۱۰ - انجیل سلماسی؛ ۱۱ - تحفه هند (سفر به هند در بهمن ۸۴)؛ -۱۲ امریکا چگونه ایران را از دست داد (بر اساس خاطرات گری سیک)؛ -۱۳ بیست و پنج خاطره از امام خمینی؛ ۱۴ - داستان انقلاب و رویدادهای از چشم حجت الاسلام حسنی؛ ۱۵ - انقلاب نامه بکائی؛ ۱۶ برگی از تاریخ انقلاب (بازجویی‏های شهید حقانی)؛ -۱۷ مرجعیت و چالش‏های فراروی آن در جهان امروز؛ ۱۸ - سه روز در بحرین دیار کهن تشیع.
۶۹. مقالات تاریخی، دفتر پانزدهم: ۱ - میرزا عبدالله افندی و یادداشت‏های وی در باره میراث مکتوب شیعه در بحرین، ۲ - شرح یک حادثه هولناک در مکه در سال ۹۴۵ هجری، ۳ - نقد تاریخ اسلام کمبریج، ۴ - تاریخ حج گزاری مسلمانان و سهم ایرانیان در آن، ۵ - برگی از تاریخ صفویه به روایت یک منبع سنی، ۶ - تاریخ زندگی دوازده امام از حمد الله مستوفی، ۷ - اندر نادرستی خبر «طلع البدر علینا» ۸ - امکان یا امتناع مشروطه با مشروعه، ۹ - انتقادات یک کشیش اروپایی علیه پیامبر (ص) و پاسخ‏های یک کشیش پرتغالی مسلمان شده به او، ۱۰ - کهن‏ترین اثر ترجمه شده از انگلیسی به فارسی در باره پیامبر (ص)، ۱۱ - محمد در اروپا، ۱۲ - در میهمانی خدا و رسول (ص)، ۱۳ - ابن معصوم مدنی شیرازی مورخی برجسته از قرن یازدهم، ۱۴ - گزارشی از سفرنامه ابن معصوم شیرازی از مکه به هند، ۱۵ - سفرنامه مکه (از؟)، ۱۶ - ابوالحسن بکری و قصه‏ای کردن تاریخ اسلام، ۱۷ - منابع بیهقی در دلائل النبوه، ۱۸ - حکمت انتخاب محل مسجد النبی در مدینه توسط رسول خدا (ص)، ۱۹ - نجم الدین اسکندر و کتاب لب الخبر در تاریخ عمومی اسلام.
۷۰. مقالات تاریخی، دفتر شانزدهم:
۷۱. مقالات تاریخی، دفتر هفدهم:
۷۲. مقالات تاریخی، دفتر هیجدهم:
۷۳. مقالات تاریخی دفتر نوزدهم، حاوی ۳۱ مقاله، قم، دلیل ما، ۱۳۹۰
۷۴. مقدمه‏ای بر تاریخ تدوین حدیث، قم، فؤاد، ۱۳۶۸. (این کتاب در سه بخش توسط دوست عزیزم آقای علی قلی قرائی به انگلیسی ترجمه و در مجله توحید انگلیسی چاپ شد).
۷۵. ۷۴ - منابع تاریخ اسلام، قم، انصاریان، ۱۳۷۶
۷۶. ۷۵ - مناسبات فرهنگی معتزله و شیعه، تهران، ۱۳۷۲ (این متن در تاریخ تشیع چاپ جدید درج شده‌است.) ترجمه عربی آن هم تحت عنوان المسار الثقافی بین الشیعة و المعتزله در قم و بیروت به چاپ رسیده‌است.
۷۷. نزاع سنت و تجدد، قم، ۱۳۷۱ مشتمل بر چند مقاله، ۱ - ارزیابی مناسبات استاد مطهری و دکتر شریعتی ۲ - طرح کلی دین در آثار دکتر شریعتی ۳ - نقدی بر اسلام شناسی درسهای مشهد ۴ - ضرورت بهره‏گیری از تجارب اصلاح دین در غرب ۵ - تساهل و تسامح در دین ۶ - سر سید احمد خان هندی و دانشگاه علیگر (ترجمه با همکاری علی قلی قرائی)، سیر سید احمد خان هندی و اندیشه دینی (ترجمه با همکاری علی قلی قرائی). در واقع ترجمه از اردو از ایشان و تحریر فارسی از بنده‌است.
۷۸. نقش خاندان کرکی در تأسیس و تداوم دولت صفوی، تهران، نشر علم، ۱۳۸۷
۷۹. نماز جمعه، زمینه‏های تاریخی و آگاهیهای کتابشناسی، تهران، ۱۳۷۲ (متن تفصیلی و کامل آن بعدا در کتاب صفویه در عرصه دین سیاست و فرهنگ چاپ شد. همین طور در مباحث مقدماتی کتاب دوازده رساله نماز جمعه از روزگار صفوی چا انصاریان).

تحقیق و ترجمه:
۸۰. اسئله یوسفیه یا مکاتبات میریوسف علی اخباری با قاضی نورالله شوشتری، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، ۱۳۸۸
۸۱. اسنادی از خاندان روضاتیان، قم، انصاریان، ۱۳۸۲
۸۲. انجیل نادری، ترجمه میرزا مهدی استرآبادی، تهران، نشر علم، ۱۳۸۸
۸۳. انقلاب الاسلام بین الخواص و العوام، محمد عارف اسپناقچی پاشازاده، قم، دلیل، ۱۳۷۹
۸۴. بحران آذربایجان، خاطرات حاج میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۸۱
۸۵. بخشهای برجای مانده کتاب فضائل علی بن ابی‏طالب و کتاب الولایه، محمد بن جریر طبری، قم، دلیل، ۱۳۷۹ (در مقالات تاریخی دفتر هشتم چاپ شده‌است).
۸۶. برگهایی از تاریخ حوزه علمیه قم، حاوی هشت گزارش از حوزه علمیه در دهه بیست و سی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۱
۸۷. بقاء و زوال دولت در کلمات امام علی(ع)، عبدالکریم قزوینی، قم، کتابخانه آیةآلله مرعشی، ۱۳۷۱
۸۸. بینش غرض آفرینش، فاضل هندی (چاپ شده در احوال و آثار بهاءالدین فاضل هندی، قم، انصاریان، ۱۳۷۴)
۸۹. تاریخ دخانیه، شیخ حسن کربلائی (چاپ اول در مجموعه سده تحریم تنباکو) تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۳، چاپ دوم به طور مستقل، قم، الهادی، ۱۳۷۷ چاپ سوم مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
۹۰. ترجمه تاریخ مکه، احمد السباعی، تهران، مشعر، ۱۳۸۵
۹۱. تحفة الحرمین، یوسف نابی، ترجمه رافع، میقات، ش ۴۹ (پاییز ۱۳۸۳).
۹۲. تحفة العالم در اوصاف و اخبار شاه سلطان حسین صفوی، میرزا ابوطالب فندرسکی، تهران، کتابخانه مجلس، ۱۳۸۸
۹۳. تذکرة الطریق فی مصایب حجاج بیت الله العتیق، حافظ محمد عبدالحسین کرناتکی، (با همکاری خانم اسراء دوغان)، قم، نشر مورخ، ۱۳۸۶
۹۴. ترجمه شرح و نقد سفر پیدایش تورات (سیف المؤمنین فی قتال المشرکین) علی قلی جدید الاسلام، قم، انصاریان ۱۳۷۵
۹۵. ترجمه اناجیل اربعه، محمدباقر خاتون آبادی، تهران، دفتر نشر میراث مکتوب، ۱۳۷۴
۹۶. تشیع در اندلس، (ترجمه از عربی) مؤلف محمود محمد مکی و عزالدین عمر موسی، قم، انصاریان ۱۳۷۶ (در مقالات تاریخی دفتر سوم هم چاپ شد.)
۹۷. جامعه شیعه نخاوله در مدینه منوره، ورنر انده، با چهار ضمیمه، قم، دلیل، ۱۳۷۹
۹۸. حاج مهدی سراج انصاری، ستاره‏ای درخشان در مطبوعات دینی، تهران، ۱۳۸۲
۹۹. الحاوی فی رجال الشیعة الامامیة، یحیی بن ابی‏طی، تدوین و بازسازی، رسول جعفریان، قم، کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، ۱۳۷۹ (در مقالات تاریخی ۷ و مجله تراثنا ش ۶۵ - ۶۷ نیز منتشر شده‌است). ۱۰۰. خورشید جی، مجموعه مقالات در باره منطقه جی، سلمان فارسی و خوراسگان، اصفهان، شورای شهر خوراسگان، ۱۳۸۴
۱۰۱. ده رساله فیض کاشانی، اصفهان، کتابخانه امیرالمؤمنین (علیه السلام) ۱۳۷۱
۱۰۲. دوازده رساله فقهی در باره نماز جمعه از روزگار صفوی، قم، انصاریان، ۱۳۸۱ ش.
۱۰۳. دو سفرنامه حج از مرجانی و مدیرالدوله، تهران، نشر مشعر، ۱۳۸۷
۱۰۴. دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال، اسماعیل احمد یاغی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، قم، ۱۳۷۹
۱۰۵. ذخیرةالاخرة، علی بن محمد سبزواری، قم، انصاریان، ۱۳۷۵
۱۰۶. ذروة العلیا فی سیرة المصطفی با نام سیره نبوی، کازرونی، تصحیح، تهران، علم، ۱۳۸۸
۱۰۷. رساله در پادشاهی صفوی، محمد یوسف ناجی، با همکاری خانم فرشته کوشکی، تهران، کتابخانه مجلس، ۱۳۸۷
۱۰۸. رساله سیاسی در تحلیل علل سقوط دولت صفوی و راه حل بازگشت آن به قدرت، قم، کتابخانه مرعشی، ۱۳۷۱ (در علل برافتادن صفویان چاپ شده‌است).
۱۰۹. رسائل حجابیه، مشتمل بر سی و سه رساله و چند گفتار، ۲ ج، قم، دلیل، ۱۳۸۰
۱۱۰. رساله‏های این مجموعه عبارتند از: مقدمه باره بدعت کشف حجاب در ایران / رسول جعفریان / ۱ - رساله وجوب حجاب / محمد صادق ارومی فخرالاسلام ۲ - سدول الجلباب فی وجوب الحجاب / آیت الله بلادی بوشهری / ۳ - رساله شریفه لزوم حجاب / چند نفر از مسلمین مشروطه‏خواه / ۴ - رساله ردّ کشف حجاب / سید اسدالله خرقانی / ۵ - فلسفه حجاب / ابوعبدالله زنجانی / ۶ - صواب الخطاب فی اتقان الحجاب / میر محمد هاشم مرندی خویی /۷ - حجاب پرده دوشیزگان / محمد حسن حائری مازندرانی /۸ - لب اللباب فی فلسفة الحجاب / علی اکبر رضوی برقعی قمی /۹ - جوابیه مقاله ضالّه طالبین رفع حجاب / زینب بیگم شیرازی /هفت رساله در دفاع از حجاب در نشریه الاسلام /۱۰. دفاع از حجاب / محسن فقیه شیرازی / ۱۱. نقد مقاله حبل المتین / محسن فقیه شیرازی /۱۲. پاسخ پرسش‏های چهارده‏گانه حبل المتین / محسن فقیه شیرازی /۱۳. حدود تربیت بنات / محمد کاظم آل بحرالعلوم /۱۴. انتقاد از مقاله اصفهانی/ محمد کاظم آل بحرالعلوم /۱۵. حجابیه دیگر در پاسخ به مقاله حبل المتین / ۱۶ - رساله حجابیه در نقد مقاله حبل المتین /۱۷ - مکالمه خسرو و پرویز/ شیخ هادی طارمی منجیلی /۱۸ - وسیلة العفایف یا طومار عفّت / شیخ یوسف گیلانی /۱۹ - وجوبِ ستر و حجاب / محمد کاظم نجل محمد سعید /۲۰ - محاکمه در موضوع حجاب / سید ابوالحسن طالقانی طهرانی /۲۱ - ضیائیه در موضوع حجاب / آقا موسی کاظمینی طبرسی (ضیائی) /۲۲ - سرادق دوشیزگان و سعادت ایرانیان / سید محمد علی مبارکه‏ای /۲۳ - ترجمه فلسفة الحجاب فی وجوب النقاب / غلامحسین اصفهانی /۲۴ - مدینة الاسلام روح التمدن / شیخ احمد شاهرودی /۲۵ - تأکید حجاب نسوان به حکم آیات قرآن / محمدعلی مدرس طهرانی /۲۶ - رساله حجابیّه / فیاض الدین زنجانی /۲۷ - رساله در اثبات وجوب حجاب / شیخ عباسعلی اسلامی /۲۸ - حجاب و پرده‏داری / ابوالفضل حاذقی - محمد جواد لاری /۲۹ - حقیقت حجاب در اسلام / شیخ محمد خالصی زاده /۳۰ - احسن الحکایات فی حجاب السافرات / شیخ ابوالفضل خراسانی /۳۱ - مناظره دهقان پیر و جوان دانشجو / سید جلال کاشانی /۳۲ - حجاب در اسلام / شیخ محمود حلبی /۳۳ - مسأله حجاب / استاد شهید مرتضی مطهری / و اما چند گفتار: رساله مدنیّه / عبدالرحیم مشیرالاطباء / پوشیدن روی یا نپوشیدن روی / مجتبی مینوی /در باره هفدهم دی / علی دشتی /حجاب و ضد حجاب در شعر فارسی معاصر / رسول جعفریان /کتابشناسی حجاب / رسول جعفریان / تصاویری از رسائل حجابیه
۱۱۱. پنجاه سفرنامه حج قاجاری، تهران، نشر علم، ۱۳۸۹
۱۱۲. رقابت عباسیان و فاطمیان در سیادت بر حرمین شریفین، سلیمان الخرابشه، تهران، مشعر، ۱۳۸۵
۱۱۳. روزنامه سفر حج، بانو علویه کرمانی، قم، نشر مورخ، ۱۳۸۶
۱۱۴. سفرنامه حج میرزاعلی اصفهانی هسته‏ای، (چاپ شده در بسوی ام القری، تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۳)
۱۱۵. سفرنامه حج منصور، تهران، نشر علم، ۱۳۸۸
۱۱۶. رسائل سیاسی - اسلامی دوره پهلوی، ۲ جلد تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۴
۱۱۷. سفرنامه عتبات و مکه، وقار الدوله همسر ناصرالدین شاه، تهران، نشر علم، ۱۳۸۹
۱۱۸. سفرنامه مکه، حاجی سلیم خان تکابی، قم، نشر مورخ، ۱۳۸۸
۱۱۹. سفرنامه مکه، حسام السلطنه، تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۴
۱۲۰. سفرنامه مکه محمد ولی میرزا، (چاپ شده در بسوی ام القری، تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۳)
۱۲۱. سفرنامه مکه، دو سفرنامه از سالهای ۱۲۶۰ (از میرزا جلایر) و ۱۲۹۹ (از مؤلفی ناشناخته)، قم، نشر دلیل ما، ۱۳۸۴
۱۲۲. سفرنامه مکه، سید محمد رضا طباطبائی تبریزی، قم، نشر مورخ، ۱۳۸۶
۱۲۳. سفرنامه مکه، میرزا عبدالحسین خان افشار، تهران، ۱۳۸۶
۱۲۴. سفرنامه منظوم حج، زوجه میرزا خلیل رقم نویس، تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۴ (چاپ رنگی تهران، سازمان جغرافیایی ارتش جمهوری اسلامی، ۱۳۸۶).
۱۲۵. سیره نبوی، بهاءالدین کازرونی، ، تهران، علم، ۱۳۸۸
۱۲۶. صور منطبعه، ملاعبدالکریم بن ملامحمد طاهر قمی (چاپ شده در احوال و آثار بهاءالدین فاضل هندی، قم، انصاریان، ۱۳۷۴).
۱۲۷. فتوح الحرمین، (توصیف آثار تاریخی مکه ومدینه و فلسفه مناسک حج)، محیی لاری، قم، انصاریان، ۱۳۷۳
۱۲۸. فرائد الفوائد، محمد زمان بن کلب علی تبریزی، تهران، دفتر میراث مکتوب، ۱۳۷۳
۱۲۹. قواعد السلاطین، عبدالحسیب علوی، کتابخانه مجلس، ۱۳۸۴
۱۳۰. کتاب الاخبار، علی بن محمد نوفلی، قم، نشر حبیب، ۱۳۸۷
۱۳۱. کتابخانه ابن‏ طاووس، ترجمه با همکاری علی قلی قرائی، قم، کتابخانه مرعشی، ۱۳۷۱
۱۳۲. المبعث و المغازی، ابان بن عثمان احمر، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۵
۱۳۳. منشآت سلیمانی، دبیران دبیرخانه شاه سلیمان، تهران، مجلس شورای اسلامی، ۱۳۸۸
۱۳۴. میراث مکتوب شیعه، حسین مدرسی طباطبائی، (ترجمه با همکاری سید علی قرائی)، قم، کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، ۱۳۸۳. چاپ جدید با اصلاحات و اضافات، قم، نشر مورخ، ۱۳۸۶
۱۳۵. نُزْهَةالزاهد و نهْزةالعابد، تألیف به سال ۵۹۶ هجری، تهران، دفتر میراث مکتوب، ۱۳۷۵
۱۳۶. الوجیزه فی تعریف المدینه، (چاپ شده در بسوی ام القری، تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۳)
۱۳۷. وسیلة الخادم الی المخدوم در شرح صلوات چهارده معصوم، فضل الله روزبهان، قم، کتابخانه مرعشی، ۱۳۷۲ و چاپ دوم با اصلاحات و مقابله با نسخه دیگر، قم، انصاریان، ۱۳۷۵
۱۳۸. رساله در شرح احوال میرزای شیرازی، (چاپ شده در مجموعه سده تحریم تنباکو) تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۳
۱۳۹. تاریخ محمدی، شیخ حسن کاشی، قم، کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، ۱۳۷۷
۱۴۰. کتابچه نیشابور، میرزا حسین بن عبدالکریم درودی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، ۱۳۸۱
۱۴۱. کتاب فضائل علی بن ابی‏طالب و الولایه، محمد بن جریر الطبری، قم، دلیل، ۱۳۷۹ (چاپ شده در مقالات تاریخی دفتر هشتم)
۱۴۲. میراث اسلامی ایران / در طی سالهای ۱۳۷۳ - ۱۳۷۸ به کوشش اینجانب و توسط کتابخانه حضرت آیةالله العظمی مرعشی نجفی چاپ شده که رساله‏های زیر در نه دفتر آن با تصحیح اینجانب است: رساله‏ای نویافته در نکوهش یافته، مؤلف؟(میراث اول) / تاریخ کعبه و مسجد الحرام، محمد معصوم دماوندی (میراث اول) / وقفنامه مدرسه سلطان حسینیه، (میراث اول) / مفرحة الانام فی تأسیس بیت الله الحرام، زین العابدین کاشانی، (میراث اول) / سه رساله در باره ابومسلم و ابومسلم‏نامه‏ها (میراث دوم و چاپ شده در قصه خوانان) / سفرنامه اصفهان، عبدالحسین کاشانی (میراث سوم) / حرکات مأمورین خارجی در ایران (میراث سوم) / عقائد عباسیه، فخرالمحققین، ترجمه صدرالدین محمد تبریزی (میراث سوم) / لمعات ملکوتیه، سیداحمد علوی عاملی (میراث سوم) / تاریخ اصفهان، عبدالحسین کاشانی (میراث چهارم) / الاحکام الدینیه فی تکفیر قزلباش، حسین بن عبدالله شروانی (میراث چهارم) / سفرنامه عتبات و مکه، مؤلف؟ (میراث پنجم) / سفرنامه مکه ظهیرالملک (میراث پنجم) / سفرنامه مکه دختر فرهاد میرزا (میراث پنجم) / - سفرنامه مکه ملاابراهیم کازرونی (میراث پنجم) / رساله خیر الامور، آیةالله احمد زنجانی (میراث ششم) / متن فارسی نزهة الزاهد (میراث ششم) / تنزیه القمیین عن المطاعن ابوالحسن بن محمد طاهرشریف عاملی (میراث ششم) / رساله نوروزیه، آقارضی قزوینی (میراث ششم) / رساله نوروزیه، محمدباقر خاتون آبادی (میراث ششم) / رساله در ردّ بر جماعت صوفیان، علی قلی جدیدالاسلام (پدر آنتونیو دوژزو پرتغالی) (میراث هفتم) / زرندیه، داستان نظارت مأمورین شیره تریاک در زرند کرمان در قالب طنز به شیوه موش و گربه زاکانی (میراث هفتم) / احوال آیةالله میرزا حسین سبزواری، به قلم خودش، روایت مرحوم معلم حبیب آبادی (میراث هفتم) / رسالة فی بیان حکم شرب التتن و القهوة، محمدبن‏الحسن حر عاملی (میراث هفتم) / ترجمه منظوم روضة الشهداء یا داستان سوزناک کربلا، عبدالله زیوه‏ر (میراث هشتم) این کتاب به صورت مستقل توسط حسینیه آیةالله حکیم رحمةالله علیه در شهر موصل به چاپ رسیده‌است. / آگهی شهان از تاریخ جهان، میرزا حسن خان انصاری (میراث هشتم)