تبیان، دستیار زندگی
آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی (ره) در سال 1300 ه.ش در كاشان در بیت علم و تقوا دیده به جهان گشود. والد بزرگوارش عالم ربانی مرحوم آیت الله حاج شیخ مهدی نجفی (رحمه الله علیه) از علمای بزرگ معاصر كاشان و از نوادر اتقیاء زمان بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آيت الله حاج شيخ علي آقا نجفي
آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی (ره)

زندگی نامه

مرحوم آيت الله حاج شيخ علي آقا نجفي (ره) در سال 1300 ه.ش در كاشان در بيت علم و تقوا ديده به جهان گشود. والد بزرگوارش عالم رباني مرحوم آيت الله حاج شيخ مهدي نجفي (رحمه الله عليه) از علماي بزرگ معاصر كاشان و از نوادر اتقياء زمان بود. آيت الله نجفي درسال 1361 قمري براي تحصيل علوم ديني و ادامه راه والد، عزم سفر به نجف اشرف نمود و با ورود به آن حوزه علمي مقدس با جديتي كم نظير به تحصيل پرداخت، و با كسب فيض از محضر عالمان و فقيهان بزرگ آن آستان علم و حقيقت تمام دوره سطح و خارج خود را در مدت ده سال گذراند وبه مدارج عالي علم ارتقاء يافت و به درجه اجتهاد نائل شد.

وي پس از آن كه مكاسب و كفايه را نزد آيت الله آقا ميرزا حسن يزدي به پايان رسانيد در درس خارج مراجع و آيات عظام نجف اشرف به ويژه مرحوم آيت الله العظمي حكيم و مرحوم آيت الله العظمي سيد عبدالهادي شيرازي حاضر شد و از محضر آن استادان بزرگ بهره ها گرفت.

آيت الله نجفي همواره سعي داشت تا از طريق قر‎آن و روايات و احاديث اسلامي، اسلام راستين را به آن شكل حقيقي اش به مردم بشناساند و جامعه را از انحطاط اخلاقي دور نگه دارد و مسائل تربيتي و اخلاقي همراه با تعاليم و رهنمودهاي حيات بخش قرآن كريم را در ميان مردم احياء نمايد. از اين رو با تلاش و كوشش فوق العاده و با ايمان و خلوص شگرف به انجام اين رسالت مهم پرداخت و از راه تفسير قرآن مجيد و تبيين حقايق و معارف الهي با تزكيه نفوس و تهذيب اخلاق و احياي ارزشهاي اصيل اسلامي، رسالت خود را تبليغ نمود و همواره تا پايان عمر به نشر سنن و حقوق و اخلاق الهي و گسترش فرهنگ اسلامي پرداخت. آن مرحوم گذشته از جامعيت درعلوم وتسلط كامل در فقه، اصول، رجال، درايه، كلام، ادبيات و & و تبحر كافي در علم هيئت و نجوم قديم، يكي از مفسرين بزرگ معاصر و صاحب نظر در تفسير قرآن مجيد بود.

پس از سالها تدريس، تبليغ و تفسير و امر به معروف و نهي از منكر و جواب دادن به شبهات و قلم زدن در راه بيان حقايق و فرهنگ و معارف اسلامي سرانجام اين ستاره فروزان در آسمان علم و تقوا، افول كرد و در عصر روز پنجشنبه 23 مردادماه 1365 شمسي مصادف با شب جمعه و شب عرفه روح ملكوتي‌اش با پاسخ لبيك به نداي ( ارجعي الي ربك راضيه مرضيه) به سوي ملكوت اعلي و جوار رحمت حق تعالي به پرواز درآمد.

آيت الله نجفي از خود آثار گرانبهائي به جاي گذاشته از جمله:

1- برداشتي از نماز

2- پيرامون شراب

3- لنگرهاي زمين

4- مولودي اندر خانه كعبه

5- بعثت محمد (ص)

6- زمان چيست و چگونه مي گذرد

7- صدق بزرگترين فضيلت

8- سرانجام كافر

9- يك فرق عادت شگفت يا معجزه اش بزرگ

10- اشتباه عمدي

11- افسانه ها يا كرامتهاي خيالي 3 جلد.

اما نوشته هايي كه از ايشان به طبع نرسيده است:

1- فضائل ثلاثه، سه رساله مفصل و آماده چاپ در مورد سلمان، ابوذر، مقداد

2- ملتقطات: يادداشتهاي پراكنده ايشان در نحو، عروض، نجوم، فقه، اخلاق و عرفان- نقد چند كتاب از نويسندگان معاصر- جواب سوالهايي كه از ايشان پيرامون مسائل مختلف مطرح مي شده است.

3- رساله اي در فضيلت نماز

4- رساله اي در فضيلت علم

5- رساله اي در فضل قرآن: قرآن چه كتابي است

6- رساله اي در مورد امام زمان سلام الله عليه

7- رساله اي تحت عنوان حق كاوي

8- رساله اي تحت عنوان از اينجا و آنجا

9- رساله اي تحت عنوان اسلام دين راست، آسان و هموار

10- تفسير سوره كهف ( به عربي)

11- تفسير سوره مريم ( به عربي)، تفسير سوره طه (به عربي)

13- تفسير سوره انبياء (به عربي)

14- تفسير سوره حج (به عربي)

15- تفسير سوره نجم (ناقص است)

16- دفتري مفصل، مشتمل بر مجموعه اي از احاديث موضوع بندي شده كه به ترتيب الفبا تنظيم شده است و مجموعه بسيار ارزنده اي است براي طالبين و محققين كه در طي سالهاي متمادي توسط ايشان تهيه شده است.

17- حواشي و تعليقات آن مرحوم بر كتب روايي، كلامي، تفسير، فقه و اصول و & كه به علت كثرت، جاي ذكر آنها در اين مختصر نيست.


منبع: سایت فرهنگ و ادب کاشان

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه