تبیان، دستیار زندگی
" علم الاعلام و حجة الاسلام فخر الشیعه و کهف الملة ابوالقاسم علی بن الحسین سبط ابراهیم مجاب فرزند باب الحوائج موسی ابن جعفر «علیه السلام» مشهور به سید مرتضی علم الهدا یکی از بزرگترین علمای اسلام و مکتب تشیع است. در مورد ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علم الاعلام و فخر الاسلام ابوالقاسم علی بن الحسین المشتهر بالسید مرتضی علم الهدی "رحمه الله"

علم الاعلام و حجة الاسلام فخر الشیعه و کهف الملة ابوالقاسم علی بن الحسین سبط ابراهیم مجاب فرزند باب الحوائج موسی ابن جعفر «علیه السلام» مشهور به سید مرتضی علم الهدا یکی از بزرگترین علمای اسلام و مکتب تشیع است. در مورد این شخصیت فرمودند که بعد از معصومین افضل الناس فی الارضیین بود. وجود عزیزش مصداق کامل حدیث شریف «علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل» _ در طول قرون گذشته تعداد علمای اسلام بسیار زیادند که هر کدام در جای خود و با توجه به رشته تخصصی خویش تألیفاتی سودمند و خدماتی ارزنده به عالم اسلام و مسلمین نموده اند، بدیهی است در بین این شخصیت ها تعدادی انگشت شمار بر سایرین برتری یافتند که خود درباره پیام آوران فرمود: « تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض آیه (ما بعض فرستادگان خویش را بر بعض دیگر مزیت و برتری دادیم). در بین علمای بزرگ مسلمین سید مرتضی را می توان سید آنها نامید که این گلستان را گل هایی است که هر یک به جای خویش خوش بویند اما امثال سید مرتضی و سید بحرالعلوم... که انشاء الله به ذکر شریف آنها خواهیم رسید زینت بخش گلستان علما گردیدند. قلم نویسندگان که در ترجمه و شرح زندگی معصومین علیهم السلام خیلی قاصر است در شرح حال و فضایل این اساتید نیز نارسا است اما به مصداق ما لا یدرک کله لا یترک کله این فقیر می خواهد نوجوانان مثل خود را تا حدودی با این گل ها آشنا سازد و هم عشق درونی خود را به اولیاء و بهترین شاگردان آنها انشاءالله به ثبوت رساند... تا فردا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
علم الهدی دانش هایی فراهم کرد که دیگری نکرد، فضائلی به دست آورد که خود در آن یگانه بود، هر دو سوی مجد را از علم و سیادت برگرفت. فضلش مورد اجماع، مخالف و موافق بدانش او اعتراف داشتند کسی در علم فقه و اصول کلام و صرف و نحو ادبیات عرب لغت و فنون شعری بپایه او نرسد تمام فضلا و دانشمندان عرب و عجم از جملات فصیح او متحیر تو گوئی سیبویه همه زمان ها است و سبحان قرن چهارم توأم با حکمت لقمان و زهد سلمان وقتی در درس خواجه طوسی نام او برده شد. پس از اسم شریفش مودبانه گفت صلوات الله علیه. چون سید مرتضی به درس مفید حاضر گشتی، مفید به احترام او از جا برخاستی و گاه کرسی درس خود بدو دادی، و از بیان و تقریر او نشاط کردی و در جلوی او بر روی مبارکش لبخند شادی زدی که گوئی سیمای معصومین علیهم السلام بینی و گاه که بیاد خواب زهرا سلام الله علیها افتادی اشک شوق و محبت بگونه جاری ساختی. پس از مفید بیست و سه سال چون پیام آوری به زمان خویش بر کرسی درس و زعامت بنشست و مکتب جدش صادق آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم را مجدد گشت و چون شیخ طوسی ها که پس از او استاد عصر خویشند به جهان اسلام تحویل داد. سید زعیم الشیعه نقیب علویین بزرگواری بخشنده و ایثارگر بود و از خوان احسان و کرمش مخالف و موافق بهره مند می شدند دانشجویان را به فراخور استعداد و لیاقت شهریه می پرداخت و رقم بزرگ آن را شیخ طوسی می گرفت (دوازده دینار) سید در مسیر تثبیت کرسی فقه شیعه جدیتی زیاد نمود و از مال و جان در این راه دریغ نداشت کتب او بی شمار و کتابخانه او در عصر خود بی نظیر بود پس از وفاتش هشتاد هزار جلد کتاب خطی که بعضی به خط مبارک خود او بود، برای فضلا از خود بجا گذاشت و برای همیشه وقف دانشجویان نمود. آثار و تصنیفات او زیاد است که اهم آنها عبارتند از: شافی، غرر و درر، ذریعه، رساله باهره فی عترة الطاهرة، تنزیه الانبیاء، آمالی، علم و عمل، تقریب الاصول، مخلص، نقض، انصاف، اتقاذ البشر، حجیت اجماع، ذخیره، ذریعه، شیب و شاب، شهاب و شیب، برق، تبتع ابیات، مقنع، علم ادب، تفسیر الآیات،... تفسیر سوره حمد، تفسیر سوره بقره، تفسیر خطبه شقشقیه، درر و فواید، علم و ادب، جبر و قدر، طیف و خیال، مسائل = مصریه، ناصریه، خلافیه، صبیه، ناصریات...
سید به سال سیصد و پنجاه و پنج به جهان دیده گشود و در بیست و پنجم ربیع الاول چهارصد و سی و شش (436) جهان فانی را وداع گفت و جسد او را پس از مدتی کنار ابراهیم مجاب در حرم مطهر سیدالشهداء ارواحنا فداه مدفون نمودند. (خواننده عزیز مجدد مذهب یعنی تجدید کننده مکتب، نوعی بازگشت به روح تعالیم عالیه اسلام تعمیم و گسترش دادن تعالیم مذهب و اجرا نمودن حدود و احکام الهی که در حد توان یک اولوالامر مبسوط الید یعنی امام و فقیه واقعی باشد و زمام مسلمین را نیز در کف با کفایت گیرد و با توجه به آیه شریفه «اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولوالامر منکم» بر عموم مسلمانان واجب است از فرمان اولوالامر عالم و عادل پیروی نمایند. ضمناً گذشت تاریخ نشان داده که پس از هر قرن شخصیتی عالم و لایق در جهان اسلام ظهور کرده و به عبارت دیگر و از دیدگاه تمام فرق مسلمین مجددی ظاهر گشته است. شیعه می گوید مجدد مکتب در قرن اول باقر العلوم و فرزندش امام صادق علیهما السلام بودند، در قرن دوم حضرت ثامن الحجج علی بن موسی علیهما السلام، در قرن سوم محمد بن یعقوب کلینی رحمة الله علیه و در قرن چهارم سید مرتضی اعلی الله مقامه... و در قرن دوازدهم وحید بهبهانی _ در قرن سیزدهم شیخ انصاری _ و در قرن چهاردهم میرزای مجدد شیرازی و...)