تبیان، دستیار زندگی
کلام بزرگان و عالمان فرهیخته، آیینه تمام‌نمای حقیقت است که به وسیله آن می‌‌توان نور حق را به نظاره نشست. استاد شهید مرتضی مطهری(ره)، فیلسوف بزرگ قرن حاضر، یکی از راهیان طریق مستقیم بود که جز به نیت احیای دین و اشاعه کلمة الله لب به سخن نمی‌گشود. آثار گران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرم افزار يادداشت‌های استاد مطهری
مطهری

کلام بزرگان و عالمان فرهیخته، آیینه تمام‌نمای حقیقت است که به وسیله آن می‌‌توان نور حق را به نظاره نشست. استاد شهید مرتضی مطهری(ره)، فیلسوف بزرگ قرن حاضر، یکی از راهیان طریق مستقیم بود که جز به نیت احیای دین و اشاعه کلمة الله لب به سخن نمی‌گشود. آثار گران‌سنگ ایشان می‌تواند چراغ راه کمال‌جویان به سوی سرمنزل مقصود باشد.

بدین منظور، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بر آن شد تا در گام نخست با همکاری انتشارات صدرا مجموعه یادداشت‌های این دانشمند بزرگ را در قالب یک نرم‌افزار کتابخانه‌ای تحت عنوان «یادداشت‌های استاد مطهری» با قابلیت‌های ویژه جمع‌آوری نماید و به همراه امکانات پژوهشی مفید در اختیارعلاقه‌مندان قرار دهد. در این برنامه، قابلیت‌های ذیل قابل دستیابی است:

ارائه متن كامل یادداشت‌های استاد مطهری در 11 جلد با قابلیت‌های متنوع

نمایش متن كامل قرآن كریم با خط عثمان طه با قابلیت جستجوی ساده و پیشرفته در آیات

استفاده از لغت‌نامه لسان العرب در 15 جلد

دسترسی به بخش‌های مهم برنامه از طریق پژوهش فعال

مقایسه بین متون مورد نظر به طور هم‌زمان

جستجوی لفظی و پیشرفته در متن فهرست یادداشت‌ها

امكان پژوهش از طریق فهرست گزینشی و درختی

قابلیت‌های متنوع پژوهشی

محتوای برنامه

ارائه یادداشت‌های استاد شهید مطهری طی ‌11 مجلد در موضوعات گوناگون از قبیل: اختلاف در قرآن‌، اختلاف طبقاتی و غیر طبقاتی، از خودبیگانگی و فطرت، خلافت الهی‌، خلافت الهی و امانت الهی، آدمیت، آزادی یا نظم‌، معنا و ارزش آزادی، ایدئولوژی و ایمان، منشأ بدبینی، تاریخ فقه و فقها، تبلیغ و دعوت، تزکیه نفس، جاذبه و دافعه علی(ع)، حافظ و مفهوم رندی، خدمات متقابل ایران و اسلام، دعای اهل دل، دین و عشق، آینده دین و مذهب، ذکر خدا، ربا، روحانیت شیعه، زبان و آفات آن، اهمیت خانواده، زن در قرآن، سخن و قلم، سنن الهی، شرق و غرب، حقیقت صبر، طمع، عبادت احرار، عدل الهی، فرهنگ و تمدن، قناعت و آزادگی، گناه، لذت‌های معنوی، ماشینیسم و انسان، معاد، نفاق در عصر جدید، وحدت اسلامی، سیره نبوی و عرفان

قابلیت‌های برنامه

نمایش متن کتب و امکان انتخاب عنوان کتاب، جلد و صفحه آن از راه‌های مختلف

قابلیت دسترسی به مطالب از طریق فهرست درختی و گزینشی

امکان جستجوی الفاظ و عبارات به روش های مختلف

جستجوی پیشرفته در فهرست و متن با استفاده از عملگرهای جستجو

امکان مقایسه بین دو متن متفاوت

ارائه متن و ترجمه قرآن كریم به همراه امکان جستجوی واژه‌ها و ریشه‌ها

ارائه لغت‌نامه لسان العرب با امکان جستجو از طریق ریشه و مشتق

ارتباط میان متن و لغت‌نامه

انتقال متن کتب به بخش یادداشت با امکان ویرایش متون و ذخیره متن در فرمت‌های مختلف

انتقال متن انتخابی به قسمت یادداشت یا محیط MS- Word با امكان ویرایش و چاپ

 نمایش

در این برنامه متن کامل یادداشت‌های استاد مطهری در 9 جلد با قابلیت‌های متنوع ارائه شده است که درصفحه ی نمایش متن کامل کتاب های موجود در برنامه با قابلیت های گوناگون در دسترس است. در این بخش دو نوع فهرست وجود دارد، فهرست درختی و فهرست گزینشی که از طریق این دو فهرست می توان سرفصل ها، عناوین و متن کتاب ها را مشاهده نمود. همچنین در بخش نمایش امکان مقایسه بین دو متن برای سهولت بیشتر در امر پژوهش فراهم است.

جستجو

این قسمت به منظور یافتن عبارات و مطالب دلخواه طراحی شده است که در دو قسمت: جستجو درمتن و جستجو در فهرست تنظیم گردیده است. افزون بر آن امکان جستجوی لفظی و پیشرفته در متن فهرست یادداشت‌ها برای کاربر وجود دارد. همچنین امکانات ویژه‏اى جهت فهرست‏سازى و انجام عملیات گوناگون از فهرست هاى ایجاد شده در این برنامه عرضه شده است و کاربران مى‏توانند با استفاده از این قابلیت، فهرست هاى پویا و متنوعى از کلمات را به شکل هاى مختلف تهیه و تنظیم کنند و این فهرست ها را در متن و یا فهرست کتب جستجو کرده و یا آنها را با یک دیگر ترکیب نمایند و پژوهش هاى گوناگونى را در آنها به انجام رسانند.

قرآن

در این بخش نیز می توان به متن کامل قرآن کریم با رسم الخط عثمان طه همراه با قابلیت جستجوی ساده و پیشرفته در آیات دسترسی داشت.

لغت‌نامه

در این قسمت از برنامه کتاب ارزشمند لسان العرب در 15 جلد به منظور دستیابی به معنای واژگان دشوار گنجانده شده است. همچنین برای کاربر امکان جستجو در لغت‌ نامه برنامه از طریق ریشه و مشتق کلمات وجود دارد.

یادداشت

در صفحه « یادداشت» امکان ذخیره سازی مطالب و ویرایش آنها با فرمت های گوناگون وجود دارد و انتقال متن ها به یادداشت از دو راه متفاوت امکان پذیر است.

امکانات پژوهشی

در این برنامه مثل دیگر نرم افزار های مرکز، از طریق گزینه«حاشیه‏نویسى»، مى‏توان حاشیه‏اى را به اختصار یا تفصیل در هر قسمت از متن نوشت و در صورت نیاز به آن مراجعه کرد. همچنین امکان گزینش قسمتى از متن، به کمک «رنگى کردن متن» و انتخاب عنوان مورد نظر براى کاربر فراهم است. در این برنامه با استفاده از قابلیت «نمایه‏زنى» پژوهشگر مى‏تواند به دلخواه نمایه خاص و یا عنوان ویژه ‏اى را براى هر قسمت از متن انتخاب کند و سپس فهرست نمایه‏هاى زده ‏شده بر متن را به همراه نشانى آنها مشاهده نماید. قابلیت «علامت‏گذارى» کاربر را در بازیابى آسان تر مطلب مورد نظر در متن کمک مى‏رساند.

سایر امکانات

در این لوح فشرده «امکان چاپ» تمامى اطلاعات و فهرست هاى انتخاب‏ شده و نیز توانایى چاپ متن کتاب ها در اندازه های متفاوت فراهم است .

در قسمت «امکانات برنامه» به منظور سهولت استفاده از برنامه، امکان انتخاب هر یک از هفت نوع صفحه‏ کلید رایج و هفت نوع قلم نمایش وجود دارد. همچنین براى نگهدارى و ذخیره پژوهش هاى شخصى مى‏توان به وسیله قسمت «تحقیقات» مسیرى را براى خویش مشخص نمود. ضمن این که «امکان حذف» نمایه‏ها، حاشیه‏ها، رنگ متن ها و علامت هاى موجود در تمام کتاب ها در این صفحه ایجاد شده است.

با انتخاب گزینه «راهنما» در هر قسمت از برنامه، توضیحات مربوط به آن قسمت به زبان فارسى در اختیار کاربر قرار مى‏گیرد.


تنظیم:نقدی-حوزه علمیه تبیان