تبیان، دستیار زندگی
این پژوهشکده، با هدف رشد و تعمیق در مطالعه، تحقیق و ترویج حوزه اخلاق اسلامی در شهر مقدس قم پدید آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی پژوهشکده‌ای اخلاقی در شهر مقدس قم

این پژوهشکده، با هدف رشد و تعمیق در مطالعه، تحقیق و ترویج حوزه اخلاق اسلامی در شهر مقدس قم پدید آمده است.

پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد هاد

«حجت الاسلام محسن ملاکاظمی»، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بنیاد هاد، با اشاره به پیشینه پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد علمی-فرهنگی هاد، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۳ش، "معاونت پژوهش مؤسسه فرهنگی دارالهدی" تأسیس شد و با شکل‌گیری بنیاد علمی-فرهنگی هاد در سال ۱۳۸۹ش، مؤسسه دارالهدی در ساختار صفی این بنیاد قرار گرفت و نظر به اهمیت مباحث پژوهشی در حوزه اخلاق و تربیت، در سال ۱۳۹۳ش به پژوهشکده بنیاد علمی- فرهنگی هاد تبدیل گردید تا مطالعه، تحقیق و ترویج در حوزه اخلاق اسلامی را رشد و تعمیق بخشد.
وی مخاطبان این پژوهشکده را به ترتیب اولویت: طلاب حوزه‌‌های علمیه، فرهیختگان، سازمان‌ها و نهادها و عموم مردم یاد کرد و استخراج آموزه‌های اخلاق از قرآن و سنت اهل بیت(علیهم السلام) و سیره علمای اخلاق برای جامعه هدف، مسأله‌شناسی، موضوع‌شناسی، نیازسنجی و آسیب‌شناسی در زمینه اخلاق و تربیت اسلامی را از وظایف این پژوهشکده دانست.
مدیر پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی، اهتمام به رویکرد قرآنی و روایی در فعالیت‌‌های پژوهشی و استفاده از آخرین نتایج تحقیقاتی و پیشرفت‌های علمی در همه مراحل پژوهشی در جهت توسعه اهداف برنامه‌‌های تحقیقاتی، تلاش در بهره‌مندی از جدیدترین دستاوردهای سخت‌‌افزاری و نرم‌‌افزاری در راستای پژوهش و پرهیز از پژوهش‌های تکراری و فعالیت‌های موازی را از سیاست‌های پژوهشی این پژوهشکده برشمرد.

این پژوهشکده، پنج گروه علمی با عناوین «تربیت اخلاقی»، «علوم پیرااخلاق»، «سیره با رویکرد اخلاقی»، «اخلاق صنفی» و «عرفان شیعی» دارد که سه گروه نخستِ آن، اکنون فعال هستند.

حجت الاسلام ملاکاظمی، گروه‌های علمی این پژوهشکده را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این پژوهشکده، پنج گروه علمی با عناوین «تربیت اخلاقی»، «علوم پیرااخلاق»، «سیره با رویکرد اخلاقی»، «اخلاق صنفی» و «عرفان شیعی» دارد که سه گروه نخستِ آن، اکنون فعال هستند.
وی به حوزه پژوهشی سه گروه علمی فعال این پژوهشکده پرداخت و بیان نمود: هدف از تشکیل گروه سیره، پژوهش در سیره انبیای الهی و اهل بیت(علیهم السلام)، اصحاب این بزرگواران و علمای ربانی، با گرایش اخلاق و معنویت است و پژوهش در موضوع تربیت اخلاقی و بررسی نقش علومی مانند طب، روان‌شناسی و نجوم در تعالی علم اخلاق نیز به ترتیب، اهداف شکل‌گیری گروه‌های تربیت اخلاقی و علوم پیرااخلاق می‌باشد.
این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: با توجه به تجربه چندین ساله این پژوهشکده در عرصه پژوهش مباحث اخلاقی و تربیتی و تربیت دانش‌آموختگان مجرب و متعهد در مراکز آموزشی بنیاد هاد در مراکز تخصصی اخلاق قم و اصفهان، درصدد همکاری و مشارکت با این دسته از طلاب در برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود هستیم.
مدیر پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی، با اشاره به آثار علمی این پژوهشکده، اظهار کرد: به همت معاونت پژوهش مؤسسه دارالهدی، بیش از سی جلد کتاب، نگارش و به انتشار رسیده است و اکنون مراحل پایانی انتشار پنج اثر اخلاقی با عناوین «بررسی تشرف و دیدار با امام زمان(علیه السلام) در فرهنگ شیعه»، «جایگاه ریاضت در اسلام»، «جایگاه کرامات در رشد معنوی»، «کیمیای توسل» و «امامزاده سید محمد سامراء"زندگی‌نامه، فضائل و کرامات"» در حال سپری شدن است.

«روش نگارش مقاله علمی-پژوهشی»، «روش تحقیق در سیره»، «روش تحقیق در طب و اخلاق» و «مجموعه کارگاه‌های مهارتی با عنوان "روش فاخرنویسی"» از سلسله کارگاه‌هایی هستند که تا کنون در این پژهشکده برگزار شده است.

وی برگزاری مستمر کارگاه‌های پژوهشی را از عوامل موفقیت پژوهشگران مراکز پژوهشی دانست و یادآور نمود: «روش نگارش مقاله علمی-پژوهشی»، «روش تحقیق در سیره»، «روش تحقیق در طب و اخلاق» و «مجموعه کارگاه‌های مهارتی با عنوان "روش فاخرنویسی"» از سلسله کارگاه‌هایی هستند که تا کنون در این پژهشکده برگزار شده است.

حجت الاسلام ملاکاظمی، در پایان، تأکید کرد: تأسیس شورای علمی، دیدار و گفت‌وگو با مسؤولین مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی هم‌سو، تدوین پیش‌نویس نظام موضوعات پژوهشی، تهیه و تدوین طرح بانک اطلاعات اخلاق با محوریت تجمیع اطلاعات مربوط به علمای مکتب نجف و کتاب‌شناسی توصیفی در حوزه اخلاق و معنویت، تهیه پیش‌نویس طرح جامع آموزشی-پژوهشی برای مراکز آموزشی بنیاد هاد در قم و اصفهان، آماده‌سازی طرح سامان‌دهی و تجهیز کتابخانه اخلاق و معنویت بنیاد هاد و بررسی طرح نظام موضوعات نشست‌های علمی، از دیگر فعالیت‌های متنوع پژوهشی این پژوهشکده به شمار می‌آید.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی بنیاد هاد

تنظیم: محسن تهرانی - بخش حوزه علمیه قم