تبیان، دستیار زندگی
مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی أمر (عج) با اشاره به برنامه های «دوره خارج تخصصی»، گفت: این دوره مهمترین بخش مرکز و هدف نهایی ایجاد آن می باشد که از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و طلاب در 4 رشته مشغول به تحصیل می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزشگاهی با رویکرد تربیت مجتهد متخصص

مرکز جامع علوم اسلامی

گفت و گو: محمدرسول صفری

حجت الاسلام و المسلمین حسن جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت‌های مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر – عجل الله تعالی فرجه الشریف - پرداخت و گفت: این مرکز با همت بزرگان حوزه در سال 1378 تأسیس و هم اکنون 150 دانش‌پژوه در آن مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی ادامه داد: تأمین نیروهای کارآمد و روزآمد حوزوی به منظور تولید علوم دینی مورد نیاز جامعه اسلامی و همچنین تربیت نیروهای مورد نیاز حکومت اسلامی از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز بوده است.

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر – عجل الله تعالی فرجه الشریف - با اشاره به اهداف کلان این مرکز، اظهار داشت: «مبنا قرار دادن اجتهاد حوزوی با تأکید بر آموزش‌های قرآنی و روایی به عنوان پیش‌نیاز اصلی فعالیت‌های حوزوی»، «پرورش عالمان و متخصصان علوم اسلامی در حد نظریه‌پردازی کلان، بر اساس تربیت جامع و متوازن معنوی و اسلامی، برای همه جهان بویژه کشورهای اسلامی و بالاخص نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمام شئونات حوزوی»، «کارآمدی و روزآمدی متناسب با مسئولیت وارثان امامان معصوم – علیهم السلام - در عصر حاضر»، «نظام‌مند ساختن دروس خارج حوزه‌های علمیه» و «تعامل با بخش‌های گوناگون دانشگاهی و حکومتی» از جمله اهداف کلان مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر – عجل الله تعالی فرجه الشریف - می‌باشد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه این مرکز به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود، ابراز داشت: آیات مومن، اراکی، شب زنده دار، حسینی بوشهری، حجج اسلام والمسلمین خسروپناه، عالی، شیرمردی، مهندس مادرشاهی و خانم دکتر لباف هیأت امنای این مرکز را تشکیل می‌دهند.

نگاهی بر دوره‌های آموزشی مرکز جامع علوم اسلامی ولی أمر – عجل الله تعالی فرجه الشریف -

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده با اشاره به دوره‌های آموزشی مرکز جامع علوم اسلامی ولی أمر – عجل الله تعالی فرجه الشریف -، خاطرنشان ساخت: این مرکز دارای سه دوره آموزشی است که دوره آموزشی سطح عالی آن، در برگیرنده دروس پایه هفتم تا دهم حوزه است، که در آن اهتمام ویژه‌ای به فقه و اصول با تأکید بر احیای سنت‌های اصیل حوزوی از طریق تلاش و سعی طلاب جهت فهم سهل‌تر و سریع‌تر مطالب با انجام پیش‌مطالعه، پیش‌مباحثه و تثبیت و تعمیق آموخته‌ها با انجام مناسب مباحثه می‌باشد.

وی ادامه داد: شرکت فعال در برنامه‌های کمک‌آموزشی همانند استادیاری، توسعه معلومات با انجام مطالعات تکمیلی فراتر از مباحث کلاسی و همچنین انجام پژوهش‌های مربوط، از دیگر برنامه‌های ما در اهتمام ویژه به فقه و اصول برای دوره آموزشی سطح عالی می‌باشد.

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی أمر – عجل الله تعالی فرجه الشریف - افزود: همچنین آموزش علوم تکمیل‌کننده دانش و شخصیت دانش‌پژوه از قبیل: قرآن و تفسیر، حدیث، رجال، فلسفه و کلام، تاریخ، آشنایی با افکار مصلحان علی الخصوص شهید مطهری – رحمه الله -، شناخت جوامع اسلامی، آشنایی با اندیشه‌های امام و رهبری و بینش سیاسی، از دیگر برنامه‌های آموزشی این مرکز برای طلاب سطح عالی می‌باشد.

دوره خارج پیش تخصصی 5 سال به طول خواهد انجامید

این استاد حوزه دوره دوم آموزشی مرکز جامع علوم اسلامی ولی أمر – عجل الله تعالی فرجه الشریف - را «دوره خارج پیش‌تخصصی» عنوان کرد و گفت: این دوره به مدت 5 سال به طول انجامیده و در آن بر رسیدن طلاب به مرحله استنباط احکام شرعی با تأکید بر فقه جواهری و روش سنتی تأکید می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده یادآور شد: کار ویژه بر فقه و اصول با توجه به سنت‌های اصیل حوزوی و استفاده از روش‌های استادیاری تمهیدی، اصول پژوهشی و فقه محیط، از مباحثی است که برای رسیدن طلاب به مرحله استنباط احکام شرعی از آن استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در این دوره، 35 واحد از دروس تکمیلی و مهارتی نیز از سوی طلاب گذرانده شده و به طور کلی، در این 5 سال سعی شده که به مدت 3 سال فقه عبادات و 2 سال فقه معاملات تدریس شود.

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی أمر – عجل الله تعالی فرجه الشریف - با بیان این مطلب که دوره سوم آموزشی این مرکز، «دوره خارج تخصصی» می‌باشد، اذعان داشت: این دوره، مهمترین بخش مرکز و هدف نهایی ایجاد آن می‌باشد که از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و طلاب در آن در 4 رشته فقه سیاست، فقه اقتصاد، فقه حقوق و قضاء و فقه تربیت مشغول به تحصیل شده و برای آنان برنامه‌ریزی می‌شود.

این استاد حوزه اظهار داشت: در این دوره، علاوه بر ادامه اصول فقه به روش حوزوی، فقه مرتبط با رشته انتخابی نیز عرضه و در کنار آن مباحث فقه اجتماعی متناسب با رشته انتخابی، مباحث فلسفه علوم انسانی اسلامی، مباحث فلسفه فقه و فقه الاجتماع و علوم انسانی مربوط به رشته تخصصی تدریس خواهد شد.

اتمام دوره خارج تخصصی و دانش‌آموختگی از مرکز با ارائه رساله تخصصی-اجتهادی

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده ابراز داشت: طلاب پس از اتمام 5 ساله دوره خارج تخصصی رساله تخصصی-اجتهادی را تدوین کرده و با ارائه آن، دانش‌آموخته مرکز به حساب می‌آیند.
وی خاطرنشان ساخت: به سبب اهمیت و تخصصی بودن دوره خارج تخصصی، برای هر رشته، گروهی علمی ازبهترین اساتید موجود در حوزه علمیه تشکیل شده است که برنامه‌ریزی، اصلاح و نظارت بر برنامه‌های هر رشته را با دقت بیشتری دنبال کنند.

ناچار به تخصص‌گرایی هستیم

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی أمر – عجل الله تعالی فرجه الشریف - با بیان این مطلب که ناچار به تخصص هستیم، تصریح کرد: اگر به دنبال نتیجه هستیم، ناچار به تخصص بوده و باید در موضوعات ریز شد تا خروجی مناسبی از مباحث عرضه کرد.

این استاد حوزه، به حضور 50 استاد و استادیار در این مرکز، بیان داشت: در حال حاضر از 150 طلبه، 70 نفر از آنان در سطوح عالی و 80 نفر دیگر در دروس خارج شرکت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده با اشاره به برگزاری برنامه‌های تربیتی و اخلاقی در این مرکز، اظهار داشت: سرفصل‌های بینشی، شخصیتی، انگیزشی، اخلاقی و ... از جمله برنامه‌های این مرکز برای طلاب می‌باشد.

وی در پایان گفت: برگزاری جلسات هفتگی تفسیر المیزان در مرکز جامع علوم اسلامی ولی أمر – عجل الله تعالی فرجه الشریف - از دیگر برنامه‌های ما برای طلاب در راستای آشنایی بیشتر آنان با مباحث اسلامی می‌باشد.


منبع: خبرگزاری حوزه

تنظیم: محسن تهرانی - بخش حوزه علمیه تبیان