تبیان، دستیار زندگی
مدیر حوزه علمیه گفت: برخورداری از یک نگاه کلان و بین المللی برای یک طلبه و استاد، از ضرورت دنیای امروز است که با دانستن آن، علم و اخلاق حوزویان در تراز انقلاب قرار خواهد گرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت برخورداری طلاب و اساتید از نگاه کلان و بین المللی

استاد علیرضا اعرافی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم افتتاحیه دوره اخلاقی «ضیافت ملکوت» افزود: شکل گیری هسته های برنامه ریزی، سیاست گذاری و نظارت بر مسائل تهذیبی، تربیتی و اخلاقی در حوزه ها و مدارس علمیه کشور از جمله وظایفی است که بر عهده معاونت تهذیب است.

وی ادامه داد: حوزه های ما از سنت های مناسبی برخوردار بوده و ضرورت احیای خودباوری و شناخت و تأکید بر هویت صنفی حوزوی بودن و روحانیت از مباحث مهمی است که در اخلاق و تهذیب در حوزه باید دنبال کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حتما باید در مباحث علمی، اخلاقی، سیاسی و ... هویت حوزه ای و تکیه بر میراث عظیم آن را مورد توجه قرار دهیم تصریح کرد: حوزه، مطلقا نباید نسبت به نهادهای دیگر احساس کمبود داشته باشد و باید به هویت خود افتخار کند.

وی افزود: حوزه دارای میراث بزرگ فرهنگی، اخلاقی، علمی، سیاسی و ... است که نسبت به نهادهای دیگر کمبودی نداشته و طلاب نیز باید آن را باور داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد:  اگر روح امید در طلبه پرورش پیدا کند، دیگر احساس نیاز به مدرک نداشته و نکات اخلاقی او پررنگ خواهد شد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: گذشته نگری، آینده نگری و احیای هویت حوزه ای از پایه هایی است که می تواند حوزه را تکان داده و خلأها را پر خواهد کرد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امروز اگر حوزه ها و طلاب ما ندانند که در کجا قرار گرفته و معاندان چگونه با آنان رفتار می کنند، پیشرفت نخواهند کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی غرب شناسی را ضرورتی برای پیشرفت علمی و اخلاقی طلاب دانست و گفت: از توصیه های بنده به مسئولان این بوده که شما باید غرب را به طلاب و مبلغان بشناسانید؛ چراکه از نیازهای آنان است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: برخورداری از یک نگاه کلان و بین المللی برای یک طلبه و استاد، از ضرورت دنیای امروز است که با دانستن آن، علم و اخلاق حوزویان در تراز انقلاب قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه های علمیه  با بیان این که  پیشگامی طلاب در مباحث اخلاقی و تربیتی از نکات بسیار مهم است  تصریح کرد:در جامعه المصطفی قریب به ۳۰۰ انجمن تشکیل داده بودیم تا خود طلاب در مباحث علمی و اخلاقی حضوری فعال داشته باشند.

امام جمعه قم با تأکید بر درآمیختگی تحصیل و تهذیب،  افزود: ما در حوزه ای تحصیل می کنیم که در نظام آموزشی، اخلاق مدار و تهذیب محور باشد، اگر اینگونه نباشد، ابتدای سقوط ما خواهد شد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: قرار گرفتن اخلاق در قلب تحصیل، از سنت های اصیل حوزوی ماست که از گذشته بوده و امروز نیز باید ادامه داشته باشد؛ داشتن خلاقیت در مدارس علمیه از جمله مباحثی است که باید به آن توجه شود و مدیران و معاونان نباید منتظر ستاد باشند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: باید تلاش کنیم که نگاه درون در طلاب تقویت شده و نگاه به بیرون را کم نماییم؛ البته به این معنا نیست که از شناخت بیرون دور شویم؛ بلکه باید نگاه به درون را اصل قرار دهیم که ثمرات بسیاری خواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اساس تربیت و رشد اخلاقی این است که دوربین ها، حسگرها و شاخک های انسان نسبت به درون فعال باشد.

امام جمعه قم با تأکید بر آسیب شناسی اخلاقی و تهذیبی مدارس، بیان داشت: پژوهش اخلاقی و تربیتی از یک طرف و آسیب شناسی اخلاقی از طرف دیگر، از جمله مباحثی است که باید در مدارس انجام شود.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: وجود کتابخانه اخلاق و معرفت به همراه سیر مطالعاتی در مدارس یکی از ضروریاتی است که باید دنبال شود.

منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .