تبیان، دستیار زندگی
استاد میرباقری: در روایات اهل بیت(ع) بیان شده است که مومن اهل گناه نیست، ولی ممکن است لغزش داشته باشد؛ این مساله یعنی اینکه یک مومن هیچگاه سرشت خود را با گناه گره نمی زند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مؤمنان امکان لغزش دارند ولی هیچگاه با گناه گره نمی‌خورند

استاد میرباقری: در روایات اهل بیت(علیهم السلام) بیان شده است که مؤمن اهل گناه نیست، ولی ممکن است لغزش داشته باشد؛ این مسأله یعنی اینکه یک مؤمن هیچگاه سرشت خود را با گناه گره نمی‌زند.

استاد میرباقری

حجت الاسلام میرباقری در دومین شب ماه محرم در مجلس عزاداری هیئت ثارالله در مدرسه فیضیه گفت: مومنان حقیقی در بدترین حالت ممکن نیز دست از خدا و اولیای خدا بر نمی دارد؛ اگر کسی در نهاد خود محب خدا و دشمن دشمنان خدا بود، اهل نجات است، ولی اگر بدی هم داشت این اعمال ظاهری است و قطعا این اعمال از او جدا خواهد شد.

وی افزود: در روایات بیان شده است که اگر می خواهید ببینید که خداوند تو را دوست دارد به دلت نگاه کن که اگر اهل طاعت را دوست داری و اهل معصیت را دشمن می داری، در جمع خوبان هستی و خداوند نیز تو را دوست دارد؛ اگر این قضیه برعکس شد، قطعا خدا نیز انسان را دوست ندارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: سررشته اهل خیر و عباد الهی پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) هستند و اگر کسی پیامبر و ائمه را دوست داشت قطعا اهل نجات است و اگر کسی شیاطین را دوست داشت از نجات یافتگان نخواهد بود.

وی اظهارکرد: ائمه ما بیان کردند که اگر کسی در دین داری دنبال امام جائر می رود یعنی کسی که از طرف خدا نیست را تبعیت می کند، اهل ایمان نیست؛ اگر کسی دنبال امام عادل می رود ممکن است بدی هایی نیز داشته باشد، ولی این تبعیت این بدی ها را می پوشاند و در نهایت اهل نجات خواهد بود.

این استادحوزه بیان کرد: در روایات اهل بیت(علیهم السلام) بیان شده است که مومن اهل گناه نیست ولی ممکن است لغزش داشته باشد؛ این مساله یعنی اینکه یک مومن هیچگاه سرشت خود را با گناه گره نمی زند ولی عده ای هستند که اهل گناه هستند و گناه نیز سلیقه آنها است که این افراد از دایره مومنان خارج هستند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: سرشت انسان مسیر ما را محدود می کند، زیرا اگر سرشت انسان بد شد مسیر بندگی انسان را سخت می کند؛ اختلاط بین خیر و شر در این دنیا باعث می شود که مومنان به لغزش بیفتند؛ در بهشت تمام این لغزش ها از بین خواهد رفت.

وی افزود: علامت ایمان آن است که انسان در معصیت های کوچک بی تفاوت نیست و در معاصی اصرار ندارد؛ تکرار سیئه گناه کبیره است؛ انسانی که از سیئه خود پشیمان نیست در واقع گناه کبیره انجام داده است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: اگر کسی در گوهر وجودی خود دشمن اولیا و مستکبر علی الله است، اگر صفات و اعمال خوبی نیز داشته باشد این اعمال عاریه است، ولی اگر کسی در جوهره خود انسان خوبی است اعمال بد او عاریه ای است.

وی اظهارکرد: این دو جبهه باید از هم جدا شوند تا تکالیف آنها مشخص شود؛ خداوند این دو جبهه را از هم جدا می کند؛ اگر این دو جبهه ازهم جدا نشوند مسیر حق اجرا نخواهد شد.

این استادحوزه بیان کرد: خداوند متعال بیان می کند که اگر عده معودی از مومنان در بین کافران نبودند حضور نداشند همه آنها عذاب می شدند؛ نکته لطیف این مساله آن است که عده ای از افراد به ظاهر کافر در واقع مومن هستند و در آینده نیز در کسوت مومنان در می آیند؛ چنانچه زهیر عثمانی به امام حسین(علیه السلام) پیوست و این چنین ماندگار شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: مرحوم صدوق از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که از ایشان سوال کردند که چرا امام علی(علیه السلام) پس از غصب خلافت وارد جنگ نشدند که ایشان فرمودند، یک آیه قرآن دست ایشان را بسته بود که تفسیر آن همان است که مومنان بسیار از صلب همین انسان های بد و کفار وجود دارند که باید از این جمع جدا می شدند تا به جبهه ایمان بپیوندند و در زمان امام زمان که این گروه از همه منفک شدند امام با آنها خواهد جنگید.

وی افزود:  در مسیر مومنین همیشه سختی هایی ایجاد می شود وحتی برای برخی این سوال پیش می آید که اگر ما اهل حق هستیم چرا باید این همه سختی بکشیم؛ این مساله پس از بعثت نیز به دلیل سختی هایی که برای یاران پیامبر ایجاد شد عده ای تصور می کردند که اگر ایشان به حق است، چرا باید این همه سختی بکشند؟ سپس آیهنازل شد که به پیامبر و مومنان مژده می دهد که این مسیر حق است و پیروزی هایی بزرگی برای مومنان ایجاد می شود.


خبرگزاری رسمی حوزه

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .