تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی و اجتماعی کنگره شهدای روحانی سراسر کشور گفت: آمار شهدای روحانی بیش از6 برابر دیگر اقشار جامعه می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار شهدای روحانی 6 برابر دیگر اقشار جامعه

شهدای روحانی

معاون فرهنگی و اجتماعی کنگره شهدای روحانی سراسر کشور گفت: آمار شهدای روحانی بیش از6 برابر دیگر اقشار جامعه می باشد.

حجت الاسلام حسن منصوری در گفتگو با خبرنگار سرویس استان های مرکز خبر حوزه اظهار داشت: نزدیک به 10 سال از فعالیت این مجموعه فرهنگی می گذرد که طی این مدت فعالیت های قابل توجهی را در خصوص احیای حضور پر رنگ روحانیت در جبهه ها و صیانت از رشادت های طلاب در عرصه نبرد حق علیه باطل صورت داده است.

وی افزود: سرمایه این معاونت پس از سالها تلاش بی وقفه جمع آوری اطلاعات، آمار و آثار نزدیک به 5000 طلبه شهید می باشد که بعد از شناسایی برای آنان تشکیل پرونده صورت گرفته و با خانواده های دیدار نموده و ضمن تهیه گزارش از این عزیزان جهت انسجام و تکمیل آثار و اطلاعات شهدا اقدام نمودیم.

حجت الاسلام منصوری همچنین در خصوص مشکلات شناسایی و تکمیل آمار طلاب شهید ابراز داشت:  تعدد مراکز اعزام کننده طلاب در ایّام جنگ، کار این معاونت را جهت جمع آوری اطلاعات طلاب شهید با دشواری و مشقّت مواجه نمود اما با تعامل کلیه نهادهای اعزام کننده روحانیون ازجمله دفتر تبلیغات حوزه علمیه، شورای مدیریت حوزه علمیه، تیپ امام صادق (علیه السلام) و دیگر ارگانهای نظامی در این عرصه گامهای موثرو مورد انتظاری صورت گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی کنگره طلاب شهید در خصوص آغاز به کار این معاونت در تهران اظهار داشت: پس از فعالیت چند ساله و تکمیل آمار و تشکیل پرونده در قم، به پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران این معاونت جهت به ثمر رساندن فعالیتهای گذشته از قم به تهران عزیمت نمود تا با ساختن فیلم های داستانی و مستند وهمچنین با نشر کتب فرهنگی در این عرصه به روشنگری و احیای حقایق بپردازیم.

وی با اشاره به اهمیت کارهای مکتوبی که در این زمینه در حال تکمیل و در دست تالیف است افزود: یکی از اقدامات مهم این معاونت چاپ و نشر فرهنگ‌نامه طلاب شهید در 40 جلد می باشد که پروژه آن در شهرستانها آغاز و اقدامات اولیه آن صورت گرفته است.

دانش‌نامه روحانیون ایثارگر تدوین شود

حجت‌الاسلام منصوری از تالیف یک دانشنامه برای معرفی روحانیون  شاخصی که در جنگ به شهادت رسیده اند خبر داد و افزود: این دانشنامه با معیارهای علمی و تخصصی شهدای روحانی همچون درجه اجتهاد، مقام علمی، آثار و تالیفات پژوهشی ویا طلابی که مدارج عالیه دانشگاهی را کسب نموده در نظر گرفته شده است.

موزه ملی روحانیت تشکیل می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی کنگره طلاب شهید در ادامه، ضمن بیان مطالبی در رابطه با اهمیت وظایف بخش بررسی آمار و آثار این کنگره خاطر نشان کرد:  این بخش درپی انجام رسالت خود، به جمع آوری آثار موجود و مفقود شده طلاب روحانی اهتمام ورزیده و امیدواریم با گذر زمان و تکمیل این آثار گرانبها، این بخش از معاونت مقدمه‌ای جهت تشکیل و تکمیل موزه ملی روحانیت باشد.

حجت الاسلام منصوری اضافه کرد: خط مشی ما در خصوص اجرای شرح وظایف در شهرستانها  این است که در گام اول، اطلاعات و آمار شهدای طلبه هر شهر را گردآوری نموده و پس از انجام مصاحبه با خانواده های معظم شهدا و جمع آوری و بررسی دقیق آمار، نسبت به برگزاری یادوآره شهدا درهمان شهرستان اقدام نموده و سپس اطلاعات خود را در اختیار مرکز قرار داده و در راستای برگزاری اجلاسیه سراسری کنگره شهدای طلبه که مقرر شده تا 2سال آینده در ابعاد وسیع برگزار شود، همکاری و تعامل داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی کنگره شهدای روحانی همچنین از دیگر برنامه‌های این مجموعه را جمع‌آوری آمار و آثار کلیه شهدای روحانی سراسر کشور نام برد و افزود: می‌خواهیم نسبت به جمع‌آوری آمار، آثار و تشکیل پرونده طلاب شهید، از شهید اول تا شهدای روحانی انقلاب، جنگ تحمیلی و روحانیونی که ترور و شهادت رسیده‌اند، اقدام نموده و بدین وسیله نقش تعیین کننده روحانیت معظم را در جهت صیانت از دین و آرمانهای انقلاب اسلامی احیاء و آنرا به نسلهای بعدی انتقال دهیم.

وی با اشاره به این که دشمنان انقلاب و نظام به دنبال القاء حضور کم رنگ طلاب در عرصه جنگ و نبرد هشت ساله می باشند افزود: دشمن می خواهد با تبلیغات دروغین حضور روحانیت در جبهه‌های نبرد را کم فروغ  و ضعیف جلوه دهد، این در حالی‌ است که آمارهای موجود حاکی از حضور گسترده و كثرت شش برابری طلاب شهید نسبت به دیگر اقشار و اصناف جامعه می باشد.

روحانیت پیش قراول مبارزه با باطل

وی افزود: روحانیت معظم به تاسی از ائمه اطهار (علیهم السلام) كه پیش قراول عرصه عمل به احكام و آموزه های دینی بودند، پس از شروع جنگ، احساس تكلیف نموده و دفاع از حریم اسلام و قرآن را نسبت به علم آموزی اوجب دانسته، قلم را به زمین گذارده، اسلحه را به دست گرفته و با حضور گسترده خود در جبهه های نبرد حق علیه باطل دشمنان اسلام و انقلاب را ناامید كرده و نقشه های شوم شان را نقش بر آب نموده اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی کنگره شهدای روحانی با بیان اینكه روحانیت متولیان دین هستند و وظیفه آنها حمایت از حریم ارزش‌های الهی است افزود: اگرامروز حضور كم نظیر و چند برابری طلاب در جبهه های نبرد حق علیه باطل مطرح و مسلّم شده و ما از این حضور گسترده و كثرت شهدای طلبه نام می‌بریم نه از جهت فخر و مباهات است، بلكه می‌خواهیم بگوییم روحانیت در این رابطه، وظیفه خود را به نحو احسن و در حد ّ انتظار انجام داده و اگر غیر از این می بود جای تردید داشت.

تاثیر شگرف روحانیت در رزمندگان

حجت‌الاسلام منصوری اظهار داشت: در برخی از دیدار هایی که با فرماندهان جنگ داشتیم، قریب به اتفاق آنان از تاثیر شگرف و روحیه بخش حضور طلاب در جبهه های جنگ سخن گفته و اذعان داشتند:  زمانیکه یک طلبه معمم در هنگام عملیات به شهادت می رسید، موجی از انقلاب درونی در میان رزمندگان ایجاد شده و انگیزه مبارزه با خصم دو چندان می‌شد.

وی با اشاره به نقش و جایگاه روحانیت در ترغیب و بسیج توده های مردم به سوی نبرد با دشمن بعثی، تصریح كرد: كلام نافذ روحانیت در بسیج توده های مردمی به حضور در جبهه ها، همه ناشی از ایثارگری ها و شهادت طلبی های طلاب و روحانیت معظم در خط مقدم جبهه بود. و بر این اساس امام خمینی (ره) فرمودند: حضور روحانیت بیشتر از دیگر اقشار جامعه می باشد.

حجت الاسلام منصوری با اشاره به وظیفه خطیر روحانیت در جهت ادامه راه شهدا ابراز داشت: وظیفه و تكلیف در هر دوره ای ثابت است و اقتضای شرایط و زمان موجب تغییر در جنس تكلیف می شود و باید دراین خصوص شرایط را درك نموده و به اقتضای آن، نسبت به انجام وظایف اقدام نماییم و بدین وسیله عزّت و آبروی بدست آمده را قدر بدانیم و نسبت به صیانت و استمرار راه شهدا كوشا باشیم.

رسالت روحانیت در جنگ نرم

وی افزود: امروز روحانیت وظیفه دارد، با قلم های خود در عرصه نزاع فرهنگی به میدان آمده و خود را جهت مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن مسلح نموده و آماده میدان نبرد شود.

حجت الاسلام منصوری ادامه داد: یكی از راهكارهای مبارزه در جنگ نرم این است كه طلاب و روحانیون به صورت آفندی عمل نمایند، یعنی پیش از اینكه دشمن ایجاد شبهه و تخریب كند نسبت به روشنگری و آگاهی بخشی، موضوعات مطرح و جدید اقدام نموده و اجازه فعالیت به دشمن ندهد.

وی با بیان این كه هویت امروز طلبه را اعتقاد راسخ او به خط ولی فقیه مشخص می كند، گفت: اگر طلبه ای در خط ولی فقیه نباشد، نمی توان او را طلبه نامید، زیرا آن فرد هویت خود را گم كرده و نمی تواند راه صواب را تشخیص دهد.

حجت‌الاسلام منصوری با اشاره به اهمیت تبلیغ در این عرصه تصریح كرد: اگر امروز راه و نهضت امام حسین (علیه السلام) زنده و پویاست و پس از قرنها هنوز در جریان و تلاطم است به جهت كار تبلیغی و پیام رسانی حضرت زینب (سلام الله علیها) و امام زین العابدین (علیه السلام) می باشد، ما نیز موظفیم از تاریخ امامان درس گرفته و به تناسب مكان و زمان، نسبت به انتقال رشادتهای شهدای جنگ تحمیلی به نسل های بعد اقدام نماییم.