تبیان، دستیار زندگی
حضرت سیدالشهداء علیه السلام به همه آموخت كه در مقابل ظلم ، در مقابل ستم ، در مقابل حكومت جائر چه باید كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام شهید درکلام امام خمینی

امام ره
حضرت سیدالشهداء علیه السلام به همه آموخت كه در مقابل ظلم ، در مقابل ستم ، در مقابل حكومت جائر چه باید كرد.

یکی از مشکلاتی که جامعه امروزی ما در اطراف و کنار با آن دست و پنجه نرم می کند بحث انحراف و عدم تببین صحیح از عاشورا و اهداف آن است.

متاسفانه برخی از تریبون به دست های جاهل که اطلاعات و مطالعه کافی درباره عاشورا و اهداف آن ندارند و به اسباب واهی میدان دار جمعی شده اند به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه مسائلی را از این واقعه عظیم نقل می کنند که می تواند افکار مردم را به انحراف بکشد.

اینکه عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام چه بود و آن حضرت از این مبارزه چه هدفی را دنبال می کردند نکته بسیار حائز اهمیتی است.

اگر بخواهیم با عاشورا و مسائل اطراف و پیرامون آن با تساهل و تسامح برخورد کنیم باید منتظر هاله ای از خرافات ساختگی باشیم که به صورت گسترده فرهنگ اصیل ما را مورد هدف قرار دهد و جامعه را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و سیر فرهنگی قیام عاشورا را به کلی تباه کند.

از این رو باید این فسلفه و حکمت را از کلام بزرگان دین بپرسیم, کسانی که سالیان سال در کلاس امام صادق و امام حسین علیه السلام درس خوانده اند و با اصل دین و مباحث اطراف آن به خوبی آشنایی کامل دارند.

در اینجا به فرازی از کلمات بزرگان دین در این زمینه اشاره می کنیم.

پیام فورى عاشورا

به نظر من امروز این پیام عاشورا از دیگر درس ها و پیام هاى عاشورا براى ما فورى تر است ما باید بفهمیم چه بلایى بر سر آن جامعه آمده كه سر حسین بن على علیه السلام آقازاده اول دنیاى اسلام و پسر خلیفه مسلمین على بن ابیطالب علیه السلام ، در همان شهرى كه پدر او بر مسند خلافت مى نشسته است گردانده شد و آب از آب هم تكان نخورد.

باید ببینیم چگونه از همان شهر افرادى آمدند به كربلا و او و اصحابش را با لب تشنه به شهادت رساندند و حرم امیرالمؤ منین را به اسارت گرفتند حرف در این زمینه زیاد است .

من در پاسخ به این سؤ ال یك آیه قرآن را مطرح مى كنم . قرآن جواب ما را داده است . قرآن درد و بیمارى را به مسلمین معرفى مى كند.

آن آیه این است كه مى فرماید فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه واتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا. دو عامل ، عوامل اصلى این گمراهى و انحراف عمومى است : یكى دور شدن از ذكر خدا كه مظهر آن صلوه و نماز است .

یعنى فراموش كردن خدا و معنویت و جداكردن حساب معنویت از زندگى و فراموش كردن توجه و ذكر و دعا و توسل و طلب توفیق از خداى متعال و توكل بر خدا، و كنار گذاشتن محاسبات خدایى از زندگى ، و عامل دوم ((اتبعوا الشهوات )) است یعنى دنبال شهوترانى ها و هوس ها و در یك جمله دنیاطلبى رفتن و به فكر جمع آورى ثروت و مال بودن و التذاذ و به دام شهوت دنیا افتادن واصل دانستن اینها و فراموشى آرمان ها.

این درد اساسى و بزرگ است و ما هم ممكن است به این درد دچار بشویم .  (1)

سیدالشهداء آموخت به ما كه از قلت عدد نترسیم

حضرت سیدالشهداء علیه السلام به همه آموخت كه در مقابل ظلم ، در مقابل ستم ، در مقابل حكومت جائر چه باید كرد.

با اینكه از اول مى دانست كه در این راه مى رود راهى است كه باید همه اصحاب خودش و خانواده خودش را فدا كند و این عزیزان اسلام را براى اسلام قربانى كند، لكن عاقبتش را هم مى دانست ... علاوه بر این ، در طول تاریخ آموخت به همه كه راه همین است .

از قلت عدد نترسید، عدد كار پیش مى برد. افراد ممكن است خیلى زیاد باشند لكن در كیفیت ناقص باشند یا پوچ . و افراد ممكن است كم باشند لكن در كیفیت توانا باشند و سرافراز.(2)

مهاجمى با منطق شهید

امام حسین كه مهاجم است و منطقش ، منطق شهید؛ آن روزى كه پیامش را در صحراى كربلا ثبت مى كرد، نه كاغذى بود، نه قلمى ؛ همین صفحه لرزان هوا بود. ولى همین پیامش روى صفحه لرزان هوا، چرا باقى ماند؟ چون فورا منتقل شد روى صفحه دل ها؛ روى صفحه دل ها آن چنان حك شد كه دیگر محو شدنى نیست .(3)

ثبت پیام در قلوب اهل ایمان

امام حسین پیام خونین خودش را روى صفحه لرزان هوا ثبت كرد، ولى چون توام با خون و رنگ قرمز بود. در دل ها حك شد. امروز شما میلیون ها افراد از عرب و عجم را مى بینید كه پیام امام حسین را مى دانند:انى لا ارى الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا برما

آنجا كه آدم مى خواهد زندگى بكند ننگین ، آنجا كه مى خواهد زندگى بكند با ظالم و ستمگر، آنجا كه مى خواهد زندگى فقط برایش نان خوردن و آب نوشیدن و خوابیدن باشد و زیر بار ذلت ها رفتن ، مرگ هزاران با بر این زندگى ترجیح دارد. این پیام شهید است (4).


منابع:

1- حماسه حسینى ، ج 3، ص 352.

2- صحیفه نور، ج 17، ص 58.

3- حماسه حسینى ، ج 2، ص 281.

4- حماسه حسینى ، ج 2، ص 280.

فضائل و سیره امام حسین علیه السلام در کلام بزرگان

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان