بهترین عمل برای سلوک
بیحیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاسات و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیّت و غیرها من المعاصی نمودن. مخزن سلطان باید محلّش پر عطر و گلاب باشد. نه مجلس مملوّ از قاذورات!گفتاری از استاد گرانقدر حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقا تهرانی
همانطور که یک پزشک قبل از بیان هر حکم و دستور درمان، از اموری ما را پرهیز میدهد تا که از کهنهشدن و قوّتیابی بیماری بیمارش را خلاص دهد، شریعت مطهّر اسلام نیز قبل از دستور به انجام هر عملی ما را به پرهیز از اموری امر فرموده است که انجام آنها معصیت و گناه شمرده میشود.
در دستورالعملها و نامههای مرحوم همدانی(رضواناللهتعالیعلیه) سفارشهای ویژهای بر ترك معصیت شده است.
در قسمتی از نامهای كه به یكی از علمای تبریز مرقوم داشته، این گونه فرموده است: «... آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نمودهام، این است كه اهّم اشیا از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در ترك معصیت است.»1 تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذكرت و نه فكرت به حال قلبت فایدهای نخواهد بخشید؛ چرا كه پیشكش و خدمتكردن كسی كه با سلطان در مقام عصیان و انكار است، بیفایده خواهد بود. نمیدانم كدام سلطان، اعظم از این سلطان عظیمالشأن است، و كدام نقار (نزاع) اقبح (زشتتر) از نقار با اوست؟2
در قسمت دیگری از همین نامه آخوند همدانی(ره) چنین نگاشته شدهاست كه «... فَافهَم! ممّا ذَكَرتُ انّ طَلَبَكَ المحبَّةَ الالهیَّةَ مَعَ كَونِكَ مُرتَكباً للمعصیةِ امرٌ فاسدٌ جداً، و كیف یَخفی عَلیك كَونُ المَعصیةِ سَبَباً للنّفرةِ وَ كَونُ النَّفرةِ مانِعةُ الجَمعِ مَعَهُ المَحَبَّةُ؟...»3 پس بفهم از آنچه یادآوری نمودم! بدان كه درخواست محبت خداوندی، با آلودهشدن تو به گناه، امری فاسد است.
چگونه بر شما این نكته پنهان است كه معصیت باعث نفرت و بیزاری است و هرگز با محبّت قابل جمع نیست؟... «اِنّ تَركَ المَعصِیَةِ اَوَّلُ الدِّینِ وَ آخِرِهِ، ظاهِرَهً، وَ بَاطِنَهً، فَبادِر اِلَی المُجاهِدَةِ!...»؛4 البته ترك گناه؛ اوّل، آخر، ظاهر و باطن دین است. پس به سرعت به تلاش و مجاهده بپرداز!
در قسمتی دیگر از همین نامه بلند و مهّم درباره دوری گزیدن از معصیت اینگونه نوشتهاند: «... پس ای عزیز! چون این كریم رحیم، زبان تو را مخزن كوه نور، یعنی ذكر اسم شریف قرار داده، بیحیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاسات و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیّت و غیرها من المعاصی نمودن. مخزن سلطان باید محلّش پر عطر و گلاب باشد.
نه مجلس مملوّ از قاذورات، و بیشكّ، چون دقّت در مراقبت نكردهای، نمیدانی كه از جوارح سبعه (هفتگانه) یعنی گوش و زبان و چشم و دست و پا و بطن و فرج، چه معصیتها میكنی، و چه آتشها روشن مینمایی، و چه فسادها در دین خودت بر پا میكنی، و چه زخمهای منكره سیف و سنان (شمشیر و نیزه) زبانت به قلبت میزنی. اگر نكشته باشی، بسیار خوب است.
اگر بخواهم شرح این مفاسد را بیان نمایم، در كتاب نمیگنجد... تو كه هنوز جوارحت را از معاصی پاك نكردهای، چگونه منتظری كه در شرح احوال قلب چیزی بنویسم...»5
در جای دیگری جناب آخوند (ره) میفرمایند: «تمام سفارشات این بینوا به تو، اهتمام در ترك معصیت است. اگر این خدمت را انجام دادی، آخر الامر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید.»6
پی نوشت ها:
1. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177.
2. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177، و نیز چلچراغ سالكان، ص 111.
3. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177، و نیز چلچراغ سالكان، ص 111.
4. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177- 178، و نیز چلچراغ سالكان، ص 111.
5. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 178- 179، و نیز یاور امیری، چهل نامه عرفانی، ص 15- 16.
6. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 196، و نیز چلچراغ سالكان، ص 133- 135
تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان