تبیان، دستیار زندگی
وقتی نیروهای مؤمن به انقلاب حتی به اسم فقه سنتی و فقه پویا به مرز جبهه‌بندی برسند، آغاز باز شدن راه استفاده دشمنان خواهد بود. جبهه‌بندی نهایتا معارضه پیش می‏آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلاف، نتیجه جبهه‏ بندی‏ها ست

امام ره

وقتی نیروهای مؤمن به انقلاب حتی به اسم فقه سنتی و فقه پویا به مرز جبهه‌بندی برسند، آغاز باز شدن راه استفاده دشمنان خواهد بود. جبهه‌بندی نهایتا معارضه پیش می‏آورد.

د:اختلافات ناشی از ضعف ایمان و نفسانیت

اگر انسان معارف اسلامی را داشته باشد و حقیقتا مؤمن به معارف اسلامی باشد، دیگر اختلاف پیدا نخواهد شد بین دستجات؛ اختلاف اساسی.

البته اختلاف رأیی هست، اما اختلاف اساسی که بخواهد این دسته، دسته دیگر را محکوم کند یا فرض کنید که توهین کند آن دسته، دسته دیگر را، این برای این است که ما ضعیفیم در ایمان. اگر ما قوی در ایمان بودیم، شما ملاحظه می‏کنید اگر همه انبیا در یک روز جمع بودند هیچ همچو اختلافاتی نداشتند.

 خوب، البته ما این‌طور نیست که بتوانیم اختلافات آرا را رفع کنیم. اختلافات آرا هست و باید هم باشد. اما آن چیزی که لازم است این است که به مردم، به دستجات مختلف، به همه ائمه جمعه، ائمه جماعات، روحانیون سراسر کشور و سایر قشرها این معنا توصیه بشود که در سر یک چیزهایی که مربوط به نفسانیت است نزاع نکنند. آن‌طور نیست که بعضی نزاع‌ها مربوط به اسلام باشد، به خدا باشد.

برای خدا انسان نمی‏شود اهانت کند به مؤمن، برای خدا انسان نمی‏شود که کشف ستر مؤمن بکند، اینها همه برای این است که نفسیت انسان این‏جوری است.1

انسان گول نفس اماره خودش را می‏خورد و گول شیطان را می‏خورد. گول می‏خورد به اینکه چیزهایی که در دیگران است هی به نظرش می‏آید خیلی بد است، خیلی کار بدی دارد می‏شود، دارد اسلام از بین می‏رود، برای اینکه یک قاضی در فلان جا چه کرده، این برای اسلام نیست.

نباید ما خودمان را گول بزنیم. بنشینید آخر شب فکر کنید. محاسبه یکی از اموری است که در سیر انسانی باید باشد که در آخر شب فکر کند به اینکه ـ نمی‏گویم در من هست، من هم پایین‏تر از دیگران ـ حساب کند انسان به اینکه تو امروز که با این آقا اختلاف داری و حالا شدید دو دسته، یک دسته دنبال آن آقا، یک دسته دنبال آن آقا، ریشه‏اش چی است؟ برای خداست؟ این عیبی که شما در او می‏گویید، در خودتان نیست؟

این چیزی را که در دیگران بزرگ می‏شمارید و در خودتان هرچه می‏توانید کوچکش می‏کنید و پرده پوشی می‏کنید، این عمل شیطانی نیست؟2

ه:اختلاف نتیجه جبهه‏بندی‏ها

راستی شکست هر جناحی از علما و طلاب انقلابی و روحانیون و روحانیت مبارز و جامعه مدرسین، پیروزی چه جناحی و چه جریانی را تضمین می‏کند؟ جناحی که پیروز شود یقینا روحانیت نیست و اگر آن جناح الزاما به روحانیت رو آورد، راستی به سراغ کدام قشر و تفکر از روحانیت می‏رود؟ خلاصه اختلاف به هر شکلی کوبنده است.

وقتی نیروهای مؤمن به انقلاب حتی به اسم فقه سنتی و فقه پویا به مرز جبهه‌بندی برسند، آغاز باز شدن راه استفاده دشمنان خواهد بود. جبهه‌بندی نهایتا معارضه پیش می‏آورد.

هر جناح برای حذف و طرد طرف مقابل خود واژه و شعاری انتخاب می‏کند. یکی متهم به طرفداری از سرمایه‌داری و دیگری متهم به التقاطی می‏شود که من برای حفظ اعتدال جناح‌ها همیشه تذکرات تلخ و شیرینی داده‏ام، چرا که همه را فرزندان و عزیزان خود می‏دانم.

البته هیچ‌گاه نگران مباحثات تند طلبگی در فروع و اصول فقه نبوده‏ام، ولی نگران تقابل و تعارض جناح‌های مؤمن به انقلابم که مبادا منتهی به تقویت جناح رفاه‌طلب بی‌درد و نق‌بزن گردد.3


پی نوشت ها :

1. صحیفه امام، ج 20، ص 300.

2. صحیفه امام، ج18، ص 16-17

3. صحیفه امام، ج 21، ص 286ـ287.

منبع:

صحیفه امام خمینی، ج20

صحیفه امام خمینی، ج18

صحیفه امام خمینی، ج21

تهیه و تنظیم:  فریادرس گروه حوزه علمیه