جايگاه اخلاق در حوزه
مراقبت اخلاقى معنوى وظيفه آحاد جامعه مسلمانان است هر فرد متدين بايد به سلوك معنوى خود بينديشد و بر رفتار دورن و برون خود مراقبت كند اما روحانى به جهات مختلف به گونهاى مؤكد اين وظيفه را بر عهده دارد.
اخلاق و معنويت نور فروزان حيات حوزه است با اخلاق مىتوان ظلمت را شكافت و حيات و بقاى حوزه را به فروغ اين شعله تابنده تضمين كرد تا زمانيكه اين درخشش از حوزه نمايان باشد به يقين و اطمينان از بقا و تاثير آن مىتوان سخن گفت و آن را نهادى مؤثر و ماندنى تلقى كرد.
مقام معظم رهبرى حضرت آية اللّه خامنهاى در سخنان خود در جمع گروهى از طلاب نكته گرانمايهاى را از حضرت امام خمينى نقل مىكنند كه حقيقتاً درسآموز است ايشان مىفرمايد روزى باجمعى از اساتيد معروف بزرگ خدمت امام بوديم يكى از آنها راجع به حوزه قم مطالبى به امام گفتند امام در پاسخ فرمودند:«شما برويد دو چيز را در حوزه محكم بچسبيد يكى فقه و ديگرى اخلاق» اين توصيه كوتاه و پرمحتوا اهميّت و جايگاه خاص اخلاق در حوزههاى علميه را مشخص مىكند و حوزههاى علميه و اصحاب آنرا به حركتى استوارتر به سوى اخلاق و معنويات فرامىخواند.
بحمد اللّه حوزههاى علميه در نظام پرورشى و آموزشى خويش به تلفيق دانش و اخلاق توجه كرده و براى تحقق آن كوشش نموده است. بزرگان حوزه (كه حامل علم ودانش واخلاق و تهذيب بودهاند) به دانش پژوهان سفارش كردهاند كه «. .. بايد كوشش شود در اين حوزههاى علميه در كنار علم فقه و فلسفه و امثال اينها حوزههاى تهذيب باشد»
در بينش حوزويان تحصيل علوم مقدمه تهذيب نفوس است و هر كس كه در آغاز كار و در مقدمه باز ماند از قافله رهروان راه كمال و پويندگان راه وصال وامانده است و همتى بايد تا خود را به وسيله راهبرى به رهروان برساند.
فرو رفتن در اصطلاحات و توجه كردن به بعضى ازفروعات و يك بعدى حركت نمودن در تفكرات از آفات عالمان وانديشمندان به شمار مىرود و علم بين او و حقيقت انسانيش عايق و مانع ايجاد مىكند و در نتيجه از رسيدن به هدف، او را بازمىدارد و در نيمه راه سرگردان و بىهدف او را رها مىسازد.
طالب علم و عالم طالب حقيقت كسى است كه همپاى مطالعه و مباحثه كتاب درس خود توجه به كتاب نفس نيز داشته باشد بدين جهت است كه دلسوزان حوزه و مربيان وارسته اينگونه توصيه كردهاند:«علمى كه انسانساز است علم عرفان است اخلاق است كه به انسان مراقبت و حضور و تعليم مىدهد كتاب وجود انسان را بر او مىشوراند و اگر انسان كتاب وجود خودش را درست بخواند كامل است».
بدينسان جايگاه آموزشهاى اخلاقى در نظام تربيتى اسلام بلند و رفيعى است و حوزههاى علميه هم كه وابسته به اسلام و نظام اسلامى استشالوده حياتى آنرا همين توجه به معنويات و تخلق به فضائل، اجتناب از رذائل تشكيل مىدهد و از اين جهت است براى دانشجوى حوزهاى فراگيرى مسائل اخلاقى از اهم وظايف او به شمار مىرود.
پس حوزه و اخلاق، عالم دينى و پارسايى، و روحانيت و معنويت همراه و قرين يكديگرند حوزه بدون اخلاق، عالم دينى بدون پارسايى و روحانيت بدون معنويت تصوّر نمىشود اگر هم باشد پوستهاى درون تهى است و از آن طرف پارسايى و زهد هم بدون ريشه در دانش وآگاهى ره به جايى نمىبرد و چراغى نمىافروزد و زاويه تاريكى را روشن نمىكند
معنويات فقط با بال علم مىتواند حركت كند و سرگشتهاى را از وادى سرگشتگى رهايى بخشد و گرنه نه خود راه مىيابد و نه ديگرى را مىتواند راه نماياند.
هدف حوزهها پرورش انسانهايى است كه با اين دو بال حركت كنند و پس از تهذيب درون خود جامعه انسانى را بر اين دو ركن استوار سازند.
از اين روى حوزه نه حركت صوفيانه و عزلت گزينى را مىپذيرد و نه دانشاندوزى بدور از رياضت نفس را، بلكه حوزهها خاستگاه فضائل و مركز ستيز با رذائلاند.
و به همين جهت است كه هميشه و همه جا همرا كلمه طالب علم و حوزه علوم دينى واژههاى قداست، تقوا و خلوص به ذهن مىآيد و عالم دينى جايگاه روحانى مىيابد و حق هم همين است چر اكه عالمان وارسته حوزهها از ديرباز رويكرد اساسى به تهذيب نفس و علم اخلاق داشتهاند آموزش اخلاق در كنار احكام و عقايد ركن مهمى از مباحثحوزههاى علميه بودهاست درسهاى اخلاق و نوشتن دستورالعملهاى اخلاقى و كتابهاى اخلاقى رايج بوده است و به خاطر اين اهتمام جدى انساهاى وارستهاى تربيتشدهاند كه هر يك اسوهاى براى حوزويان و ديگر مردم بودهاند.
تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیه